Pages

Race Report - Nexus International Triathlon 2017



Actually this one of the promise yang aku buat atas anak2 aku 2 years back. Sebenarnya aku berjanji to commit for their tri game. Yup, dan aku hanya dapat peluang nak commit lepas aku buat keputusan untuk tarik dari dari Team Cultra this year. Itu aku ada cakap, kita tak boleh nak dapatkan semua bende dan perkara dalam satu masa.

Aku amek few month to think about Cultra decision. Sampai ada yang dalam team mintak aku buat solat istiharah. Yer lakan, Cultra aku boleh kata one of the highlight in local ultra scene last year and Asia secara tak langsung. Dengan reputasi yang agak baik, dengan coverage dan macam2. It like macam aku menolak rezki dan tuah. What people don't really know. Big game involve big commitment. Big reputation involve with big risk. Big crowd involve with big huha. So secara jujur, aku terpaksa tarik diri for this round dan focus with my kids and family(and my work as well). Aku rasa best words aku dapat dari one guy yang selalu nasihatkan aku.

"Duit boleh cari. Fame boleh dapat but MASA, today, tak boleh cari dan dibeli. Your kids and family only have today and this moment. Tomorrow will be different moment" - arwah Zack

So aku tunaikan janji aku pada anak2. So they enroll Nexus International Triathlon 2017. So aku and Suzi kene letak our effort for their preparation. Lepas ja aku make public annoucement on Cultra, aku terus plan for their movement sebab, aku bekerja, one of the kids duduk asrama, 2 of the kids ada weekend tuition class. So proper plan need to be put in place. So aku enroll 3 orang untuk event dibawah. Aku skip keneth sebab dia sibuk dgn SPM preparation. So this round dia jadi support crew. Anyway, sebelum ni Adam yang support dia dalam game Ultra dia and this round dia kne payback. 

Adam (14yo) - U15 yo
Swim - 300m
Bike - 8km
Run - 3km

Aida (11yo) - U12 yo
Swim - 150m
Bike - 4km
Run - 1.5km

Aiesha (5yo) - U6 yo
Swim - 25m
Bike - 150m
Run - 300m



Pre Game
Actually aku enroll game ni 4 minggu sebelum game. So 1st thing aku kene dptkan coach untuk depa. So kami decide to get Coach Azhar which yang pernah train Keneth and Adam before to be their swimming coach. So we plan to have 4 class setiap Sunday. Untuk bike and run, Suzie akan train depa sendiri. So dpa ada routine setiap petang. 

1. Lari dalam taman dari rumah ke guard and turn. Standard 10 loop untuk Adam, 5 loop untuk kakak and 2 loop untuk Eca.
2. Lari uphill depan rumah. 100 meter je. Naik lari and turun easy. For all.
3. Kayuh, dalam kawasan rumah, ke guard jugak. Same as no 1.

So it goes for 4 weeks. Ada byk hari kene skip sebab petang selalu hujan. Kadang2 sabtu aku bawak depa naik Broga for leasure hike. But xda skip on swim every Sunday morning. Actually drill yang coach Azhar bagi agak kejam but aku suka. Lepas 4 minggu.

1. Adam can swim 2KM non stop. 
2. Kakak boleh swim paling jauh 600 meter non stop.
3. Eca having much confident in water and boleh swim with noodle for 100 meter

Overall aku tak letakkan any big expectation for their 1st game. Awal2 aku dah inform coach2 depa untuk relax and bagi budak2 tu go with their own and learn from the process. Kne letak smua ni sebab aku xnak ada yg kecewa if the kids tak perform. Bukan apa, aku sendiri pernah lalui up and down and kita xleh aspect all the kids will perform a plan. 

Actually few days before the game few kelakar things happen.
1. Kami tak da proper bike. kakak just guna basikal keneth ke sekolah (MTB) dan Adam guna roadbike aku beli tuk kayuh atas trainer. Tak silap both bike aku beli dalam Rm500 je satu. Really low spec. Sebabnya aku mmg jarang kayuh except for cross training. Tu pon atas trainer so tak berbaloi nak invest banyak2. Guna je apa ada. Untuk eca, basikal 4 tayar dia guna. Ni mmg basikal petang2 dia.
2. Kakak xda proper attire dalam pool. So few days sebelum game Suzi sibuk pi carikan baju kolam yang sesuai. 
3. Depa tak pernah ada swim cap. So sekali lagi Suzi kne pi cari. 
4. Adam, kasut lari dia koyak rabak few days seblum game. Dah kne cari kasut baru.
5. Eca, kasut paling mahal dalam smua kasut ada dalam rumah. Pon koyak sebab lasak sangat. Dah kne hantar kedai pi jahit. 

So, it looks like smua tangkap muat je and recyle je apa ada. Plan aku, kalau they can make it, i will invest more to buy more things for them. Satu sebab, kalau result tak memberangsangkan dan depa taknak buat lagi for future buat apa aku nak invest banyak2. Aku tak suka nak paksa anak2 kalau depa tak minat. 



Game Day
This game go in 2 days. So 1st day untuk under 12 years old. Dan 2nd day untuk under 18 yo and Open. So 

1st Day
Actually aku agak nerves sebenarnya sebab tak pernah tgk eca and kakak do all this things in game. So aku duk kalut what will happen. So we done with transition area, drop all the necessary and calm the kids. Boleh nampak kakak agak nerbes but Suzi keep calm with her and encourage dia. Eca pulak, haram, tak sabar2 nak masuk air.

Under 6
Eca akan dilepaskan dulu. So U6 ni dpa encourage budak2 ni pegi dengan floating devise. So Eca will go with noodle. Belum apa2 dia dah lompat dalam kolam dulu. Kalau tak silap ada 6-7 org untuk girls categories but more boys. Category ni mak ayah boleh bersama untuk bantu. Aku duduk kat luar area kolam sebab only one parents boleh duduk dekat dalam. 

So she just go with simple pace. Dia 2nd last keluar dari kolam. Overall dia tak focus sebab dia sibuk tgk orang sebelah dia. So one thing to improve. Dia kne ke transition area, amek helmet pakai kasut dan terus ke court tenis untuk bike. So dia kne pusing 2 kali court tenis ni. Masa ni dia dah start potong and catch up. Dia sorang je pakai 4 tayar. Yang lelain semua pakai basikal sorong je. 

So lepas tu dia keluar balik ke transition drop helmet dan start lari. Masa ni aku pace dia. Dia cakap dia penat. So aku keep encourage dia. Aku bagi satu benchmark dekat depan dia. Ada satu anak angmo dalam 30meter depan dia. Actually masa ni aku tak pasti position dia sebab aku hanya ganti Suzi lepas bike. So she chase the girl. Serius aku yg penat. She got consistence pace. Dia sampai finishing side by side dgn anak angmo. So overall no 3 dalam age dia. No drama for her. 



Under 12
Kakak memang nampak nerbes abis. Dekat kolam dia agak tak focus. Dia last keluar dari pool. Aku just inform Suzi just be patient and let Kakak handle it her own. So masuk transition bike, aku take over. Just perhati je and not bantu dia. So dia kne kayuh 5 loop depan Nexus yang berbukit tu. Supprising she catching up from last place to some front group. 

Can see she have a lot of confident in bike. So dia habiskan disiplin ni laju dari expected. So masuk dalam for run she face issue again. Bonk. Dia kne lari 4 loop padang. So masuk 2nd loop aku tgk dia dah berjalan. Koyak. Masa ni aku nampak Suzi ke tepi padang and follow dia assist dia dkt waterstation. Masa dia lalu dkt aku, aku just suh dia go with some easy pace. Chin up and jangan down sangat. Dari muka aku tau dia kecewa. Aku rasa aku kenal kakak lebih dari orang lain dalam rumah. Dia ni cemey sikit. Tapi hati keras macam batu. 

So aku keep encourage dia just go with her pace and focus and habiskan. Masuk 3rd loop mmg koyak rabak dia. Muka xleh snyum dah. Suzi yang terlebih risau. Masuk 4th look aku tgk dia start berlari balik. With strong move. See aku tau drama banyak dia ni. So she finish it with no issue. Habis je aku bawak dia cool down and peluk dia. Talk and bagi kata2 enak je. Aku taknak dia rasa bersalah sebab bonk tadi. 

Lepas je sessi kakak, aku dpt tau dia dapat no 7 overall dari 26 orang. So not bad lah. Keluar last dari kolam, bonk dkt run but boleh catch up and gigit tanpa goyang dekat bike.




Under 15
Adam punya game is on Sunday. So pagi tu aku dah nampak dia ada same symptom dengan kakak.Actually aku aspect he can do really strong move in his category. Under 15yo ni kalau xsilap ada dekat 30 orang and can see he is in strong group. Aku and coach azhar tak nampak dia akan face problem seems training dia pon 2km-3km dalam kolam and having consistence run dekat asrama and main rugby seminggu 2 kali.

But things happen, nerbes punya pasal dia koyak dekat kolam. Last keluar dari kolam and dia keras terus macam kayu. Actually aku learn one thing. Kalau kita nerbes dalam air semua ni akan berlaku. Coach Azhar dah geleng kepala. But aku tau he will catch up. He did cycling part very well. He manage to catch up and be in big pack. 

Masa lari he manage to finish it strong. Really strong. So overall dia manage to get no 22 from 30 people.




Men Open
Actually aku pon enroll. Saja nak kasi semangat tuk anak2. Totally no trining at all. Just 1 session in pool for 1KM easy.  Cycling part aku buat petang sabtu sebelu, game Ahad. Just some 4KM easy ride. Run, ada la mielage sikit lari petang2 dengan Daniel. So aku keluar dari kolam side by side dgn one guy andmanage to catch up in bike and run. Kalau tak silap no 7 from 12 people. 

Ok lah, yang penting aku kasi semangat pada anak2 aku. Berada disitu.




Post Game
They all tak da issue post game. Semua boleh sambung main petang tu. All back to normal. So aku yakin tak cukup lah. Maybe kene tekan more game for them. 


Support team
Berjuta TQ pada mereka2 ini.
1. Coach Azhar
Yang sanggup turun training anak2 aku dekat kolam. Sampai legam lah. Tahan kerenah anak2 aku dan drama2 mereka dikolam.

2. Suzi
Yang sentiasa sibuk kehulu kehilir. Sebelum game, masa game, selepas game. Letak kepercayaan pada movement yg aku buat tahun ni. Sentiasa dibelakang aku dalam apa jua keadaan. Lps ni kene upgrade barang depa as promise. 

3. David Spenser, Elsa and Team
Great event overall. Aku kenal Elsa sebab dia ada masuk game aku. So she is part of the team. Aku yakin game ni akan lahirkan lebih ramai triahtlete dimasa depan. Teruskan.

To Roy and team, Utie, Zailee being part of the game crew with organizer. Familiar face tuk Game Pacat. 

Pada semua yang wish dan encouragement. Really appreciate it.

Conclusion
Next dalam list is to continue with all the Trikids Series all over Malaysia. Depa ada ranking. So aku rasa this probably another big envestment yang aku buat for the kids. Again no big expectation except want them to give the best they can.  Probably more developtment on selfconfident, critical thinking, social skill, EQ, IQ, FQ dan macam2 lagi. Aku yakin all this xda dpa belajar dekat sekolah. 

So let c.

Ole.

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

No comments :