Pages

Cerpen - Kisah Sang Pelari




Piippp... Pippp..
Satu whatapp masuk.

Man, registration untuk Cameron Ultra dah bukak.

Ahh... dari Gazz.. Racun masuk lagi.. Aku diam.. haruskah? wajibkah? sunatkah? haramkah? Semuanya masih dalam pertimbangan. Tahun ni takat 50KM je. Tahun depan masih berkira-kira. Dalam hati, kejap lagi lah reply.

Pipppp Pipppp.. satu lagi message masuk..

Yang.. nak pi Cameron tak? Ingat nak lari 50KM.. tengok registration dah bukak.. dari Suzi pulak..

Adoi... satu lagi racun masuk.. yang ni dah kira santau.. pekat.. melekat...

Hati tak keruan.. dari pagi terfikirkan Cameron Ultra... berhantu..

Ahh... ke surau dulu lah.. solat..

Jasar Peak bermain didalam kepala.. Then Berembun Peak.. Kabus.. angin kuat.. lampu headlamp.. hujan... teh.. strawberi.. scoon..

Tak kusyuk aku memandang tikar solat.. syaitan... syaitan...


**
Bro... Bro.. hey bro... are you ok?

Aku terpisat pisat.. Shit.. what is the time now..

It 2am bro.. Tido macam xda hari esok kau ni.. tak sejuk ke?

Shit.. Aku akan terlepas COT at Robinson Falls..

Then you should make a move now..

Dalam hati... apa lah yang aku mimpi tadi.. macam dejavu pulak rasanya.. dalam track rupanya.. power nap sangat ni.. rasa macam kat opis je tadi.. dalam surau.. Ahhh... persetan... Hanya mimpi..

Perjalanan musti terus..  Aku masih berbaki 2 jam sebelum COT di Robinson Fall..

Hujan turun.... Lebat... Kaki mula kebas.. melecet.. keting sakit.. Jiwa? Mengantukkkkk..

Ini masalah.. tiada pilihan... lariiiii.....

Dari jauh berbalam cahaya.. Robinson Fall Check Point..

Abang okay? tanya volunteer.. Abang ada 1 jam buffer dari overall timing abang.. dan abang ada 20KM lagi ke finishing line. Abang akan panjat Mt Berembung lepas ni dan Mt Jasar lepas tu... probably part yang ditunggu-tunggu ... dia senyum biawak.. se biawak yang mengejar Zul tempoh hari..

Ok.. aku menjawab rendah.. Sambil kepala ligat membuat kira-kira..

Sekarang 4am.. ada baki 20KM.. ada 8 jam lagi untuk habiskan.. ahh banyak masa lagi.. Keputusan dibuat..  tido sekejap..

Tik Tok. Tik Tok.. Masa berdetik..

Bang... Bang.. aku terkejut.. budak volunter menggerakkan aku dengan kasar...

Kita dah nak tutup CP ni.. so kita decide untuk DQ kan abang sebab tak keluar dari CP dalam masa yang ditentukan..

Ehh.. mana boleh.. aku dah sampai awal.. aku cuma power nap kejap je..

Tido kejap? Ni dah siang bang.. tadi saya kejut abang duk kata.. kejap.. kejap.. 5 minit.. 5 minit..

Kau giler.. aku dah sampai awal sini.. ni pon ada 4 jam lagi.. aku ada banyak masa lagi.. Aku menjawab tidak puas hati..

No bang... no.. rules is rules..

Aku tinggikan suara.. apa punya organizer.. tak ada hati perut.. xda timbang rasa.. aku terus menjerit dan memaki.. Hati memang panas.. dah sejauh ni senang-senang nak DQkan aku.. organizer ingat depa siapa.. Aku pelari elit lah.. Aku pelari tegar.. Aku pernah berlari dinegara atas angin.. bawah angin.. tepi angin.. kau tahu apa?

Tiba-tiba.. budak volunteer ni capai sebotol air dan campak kemuka aku.. aduh...


**
Pai... Pai..

Kau dah kenapa?

Ehh.. aku pening.. macammana aku dekat sini.. ? Bukan aku dekat Robinson Falls ke tadi.. ehh.. kejap bukan kat opis ke sebelum tu? Aku bertanya perlahan..

Kau mengelamun ni Pai.. Zul tunjal kepala aku..

Semua mata memandang aku dengan tanda tanya...

Aku bangun.. melihat sekeliling...

Shit.. dalam progress meeting Cameron Ultra rupanya.. Jauh betul aku sampai...

Ok2.. muka surat berapa tadi?


kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

2 comments :

Nea Mitchell said...

Hahaha apa pny mimpi daaaa.
. Lawak siottt!

Nadia Ahmad said...

bacaan yg blh menggoncang minda di kala lepas waktu mkn tengah hari...sambil baca sambil cuba create timeline...good read