Pages

Race Report - Bare With Me Earth Runner Barefoot Run 2016



Actually ramai yang tak tau there is a huge community of barefoot runner in this country. One and only yg amat active is Bare With Me - Earth Runner. Boleh check group ni di FB

Secara dasar, aku mula berubah arah dari follow conventional running method (dengan berkasut tebal) 5 years back. Aku face a lot of problem dengan berkasut dan bertapak tebal. I was an Adidas fan before. So apa berlaku, aku akan face bengkak di ankle yg agak teruk selepas game dan blister yg agak membebankan. Bengkak tu sebab aku stride masa lari especially lepas dari 30KM (sebab dah malas nak angkat kaki tinggi2). So by the time aku try to find a solution for this issue. Mula2 aku tukar stokin. Ok la ada perubahan sikit. But it not enough. 

Aku bertanya dan belajar dari few people. So aku decide 

1. To go with minimalist (berkasut dgn 4mm tebal tapaknya/bersandal)
2. Go for barefoot for my training to improve running form (front drop)


So it solve all my problem. Dan aku dpt solve masalah lain like, having so much shoes (and to maintain it), having so much socks (and to maintain it), jimat sebab selipar murah lagi, jimat ruang sbb sandal/selipar xperlu ruang yg besar.

So back to the game. Aku follow group BWM ni dah few years. Masa process transition ke minimalist dan barefoot aku turun depa punya running clinic to learn more about all this. So aku dapat 1st hand info dari senior2 yang ada dalam group ni. So by time this group growing very fast till they have their own game yang menjadi reality last Sunday. 

Ada 2 category yg dipertandingkan. 

1. 12KM untuk mereka yang dah biasa. Ada hadiah top 5 untuk category ni. So far only few ladies yg sanggup nak take up the challenge and majority is a guy.
2. 6KM untuk mereka yang nak geli2. Untuk beginner or mereka yg nak fun2 je. Ada hadiah for top 3.


Overall aku rasa ada dalam 50-60 orang yang berlari. Laju2 okay walaupon berkaki ayam semua. This game is totally barefoot dan tidak dibenarkan sama sekali berselipar (minimalist). Good things is, we support each other and sharing info platform. Lepas ja berlari we have running clinic by seniors dan experience runner.

Aku rasa last Sunday aku sorang je Melayu yg ada. Sorang Sigh and aku tak nampak any Indian. Not sure sama ada info xsampai pada kawan2 lain or sibuk lagi dengan cuti raya. Aku tgk ada jugak kaki dari Singapore turun semata2 nak enjoy this race. Friendly speaking aku mmg berharap this community grow and matured dalam negara ni.  It will help memperbagaikan genre larian yang ada. 




Untuk aku, aku tak face any issue for 12KM with total barefoot. Apa yang aku nampak more improvement sebenarnya bila aku turn to minimalist/barefoot ni in term of timing dan ketegaran kaki. I still prefer minimalist for games and go for barefoot for my training. But in future xtau la kan. Let see how it goes. Aku harap game ni akan ada tiap2 tahun so we can have a good platform untuk mereka2 yg nak belajar apa itu LARIAN BERKAKI AYAM. 

Ole.

Pic credit to
Running Barefoot and Kf Chong

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

No comments :