Pages

Race Report - King Of Kampung Kemensah 2016


Finally the game done. 

Actually banyak perkara berlaku dalam game kali ni. Seems like we are moving to next phase. Yeah 2016 is a new phase for us. Maybe a lot of people tak aware that kami ni bukan dari event management company. We are not doing all this in full time basis. Dari objective fun to fun basis now it become serius business for us.  We are just a group of runner/adventurer yang suka2 untuk run such game. Not really into money basis. It all about passion.

So KOKK for this edition as usual kita buat in fun basis. Idea asal as part of support local scene and agenda. Kasi rezki skit pada penduduk setempat dan expose new track and area. Tahun ni kita agak supprise bila registration cuma tahan 3 minggu je. It full. Some tanya why tak bukak lagi.. some also tanya why limitkan jumlah participant. So below is my answer. Lepas ni jangan tanya lagi.

1. We are not doing this totally about money. A lot of studies been done and the game will go base on this study.
2. We always try to keep the participant low. So we can monitor and keep track each of them. So kita kenal mengenali. It not only you come, run and balik. 
3. It a gathering platform. Sebab tu kita ada makan and cendol lepas game. Kalau tgk betul, we can see people mingle around and buildup relation. Again, it not totally about running.
4. From study, there is a MAX CAPACITY LOAD yang track boleh tanggung. Kalau kita nak bukak 2 ribu ke 3 ribu slot pon xda masalah. But track bleh tampung ke tidak? safety terjaga ketidak? Kalau game di Jepun, contoh nak naik Mt Fuji, there is few track naik keatas. Dalam setahun dia akan tutup few track. Tujuan dia untuk jaga track tu. So we impliment the same. Sebab tu kita letak limited slot for the game.
5. Safety reason. Track ni agak jauh, so kita ada concern pasal safety procedure. Limited slot will help to minimise this issue.
6. Track control. Kita xnak track rosak dan tidak terkawal. Sampah, berat badan etc.



So a lot of concern datang kalau nak buat such game. Expecially for beautiful place like Kemensah. Bukan main langgar or money semata. Tanggujawab perlu ada untuk kita didik diri kita (as organizer) dan juga peserta. Sebab track tu nak pakai lama.

Pre Game
Dalam plan asal, game ni akan berjalan dengan tambahan satu kategory baru iaitu 50KM. Report dari edisi pertama boleh dibaca disini. So kita kene explore more dalam hutan kemensah ni tuk dapatkan 50KM ni. Actually hutan kemensah ni total trail and runnable track. Dia kurang akar dan banyak bukit. So mmg sedap tuk add 50KM as part of the thrill. Nak jadi lagi best, kampung Kemensah menyambut jubli emas depa tahun ni. So dengan kerjasama orang kampung, kita add some karnival untuk celebrate orang kampung. Tambah lagi satu sedap, MB Selangor juga dijemput untuk memeriahkan majlis. Pada yang tak tau, MB Azmin ni asal ulu klang. So Kemensah ni dalam jajahan dia. So feeling dia agak close dengan orang2 dekat sini. So dia hadir pagi tu untuk have fun sama2 dengan kita. 

Sebelum aku pergi jauh, let see what happen  1 weeks sebelum game.




Plan asal aku patut masuk ke track on Saturday and Sunday a week before the game. Aku kne clearkan track, smua pokok tumbang aku kne alertkan team motorcross supaya tebang, aku kne make sure marker in place, aku kne pastikan semak tak panjang atas jalan, aku kne pastikan air sungai ditahap yg mampu ditanggung oleh perserta, aku kne pastikan xda binatang liar dan luar biasa atas track.  What happen, opah aku meninggal on Friday. So aku balik kampung Friday tu. Balik KL hari yang sama and terus ke Kemensah Sabtu pagi. Dapat la cover dari Kemensah Ke Sg Pusu. Balik rumah, dapat pulak berita mak ngah aku plak meninggal. So Ahad patut aku masuk and cover dari trail head ke RNR. So tak dapat pergi and aku ke Klang untuk kes Mak Ngah aku plak. 

Lps tu seminggu aku dalam company training. Nak jadi hal, Khamis malam tok ketua kampung kemensah confirmkan yang MB Azmin Menteri Besar Selangor nak turun game Ahad tu. Dah jadi kelam keli kami sebab nak kne ubah balik smua protocol untuk cater kehadiran beliau. Disebabkan aku kne clearkan tugas aku yg tergendala a week before so Jumaat aku masuk kedalam hutan, Zul and Zinov pi meeting dgn MPAJ tuk seatlekan hal MB. So aku masuk sorang2 kedalam track and clearkan apa yang patut. Actually agak seriau jugak sebab seorang2 dalam track. Alhamdulillah nothing bad happen. AKu bernasib baik sbb dapat tgk binatang2 hutan masa ni. Rusa, wild boar. 





So clear bab marker, Sabtu aku sekali lagi sibuk dgn RPC dan masuk sekali lagi kedalam hutan petang tu untuk  hantar special team kami yang akan tido di tiap CP. Secara dasar team ni adalah segala2nya untuk game kali ni. Aku amat risau kalau depa xsampai ke each CP worst depa akan bergerak dalam gelap dan bawak ration yg agak banyak. So no choice aku kne masuk to make sure all in place. Aku sampai balik luar dekat 12AM few hours sebelum game jalan.

Untuk keadaan diluar, Zul, Zinov and Suzi dah diberikan tugas masing2. Actually Team PAcat ni sebenarnya xpayah dicakap. Selalu depa tau apa nak buat. Zinov and Suzi selalu akan focus dengan RPC dan segala yg berbangkit di race site. zul akan clearkan volunteer, JKKK dan VVIP. So smua ada tugas dan tau apa yang nak dibuat. 

During Game
Pagi tu aku agak lemau but game must go on. 1st things aku dpt pagi tu, Suzi inform aku yang nenek dia baru meninggal. Aku agak blur kejap. But we dont have choice to focus dengan game ni. Luckly nenek Suzi cina, so funeral dia selalu amek few days. So aku just inform Suzi, just focus and we will go back after the game habis. Aku tau dia sedih but dia kuat lebih dari yang org tau. So again aku busy dgn volunteer and route coordination. Dekat race site Zul and zinov busy dgn tetamu dan arrangement lain. 




Pagi tu aku duduk tunggu di trailhead. Aku kne make sure semua yang masuk akan keluar. So aku hanya follow last runner lepas depa lalu CP1. Alhamdulillah nothing serius happen. 10KM and 18KM participant manage to clear. Except one lady yang ada masalah dengan ankle. So aku dapatkan motor untuk bawak dia keluar. 

For 50KM runner, aku duduk tunggu depa dekat Bukit Roket. Aku tunggu sampai last runner keluar dari Bukit Roket. Aku kne make sure all clear at section A (sg Pusu) sebelum focus on condition section B (Bukit Ripin). Alhamdulillah last runner reach Bukit Roket 1 hours sebelum cut off time (COT). Seems aku dah jadi sweeper untuk 10KM and 18KM skali jalan, so kita deploy 2 orang 50KM sweeper. Plan asal aku akan continue jadi sweeper at section B kalau last 50KM runner xmeet COT dekat Bukit Ripin. So disebabkan sweeper aku tgk masih hyper dan masa banyak lagi so depa continue ke section B. 




At 1PM aku make a decision untuk keluar dan monitor condition volunteer at each CP keluar. So by 4.30PM aku duduk tunggu di trailhead. AKu kne make sure all runner and volunteer keluar dari hutan. By 5.30pm lepas COT untuk 50KM, cuma tinggal 4 orang runner dalam hutan dan group volunteer. So we decide untuk amek all runner dengan motor untuk dibawa ke trailhead. So all 4 back safe. Seatle satu perkara. Now aku kne make sure all volunteer sampai keluar. Alhamdulillah last volunteer keluar at 7.30pm. 

So that is end of the day. Aku rasa senang hati sikit sebab semua dah keluar. So tinggal air lebihan yang dalam botol. Sampah semua volunteer dan bawak keluar. Sampai race site aku tgk semua dah clear dan kita tunggu untuk clearkan perkara2 kecik je. 

Post Game
Aku tak face any issue after the game. Kaki and jiwa masih at par. So far aku tak dengar any big hiccup during the game. Few findings dan input..

1. Marker xberapa clear di section B. But so far xda yang sesat. Acually track di section B amat safe. It single track dan satu jalan ja xda simpang. Maybe we need to put more marker to clear participant mind (takut sesat).
2. Sampah alhamdulillah amat minimum. Runners nampaknya dah aware dan volunteer pon mainkan peranan besar untuk clearkan apa yang patut. Aku akan masuk sekali lagi kedalam track minggu ni tuk clearkan apa yang patut.
3. Air, banyak baki. So it will take a week untuk team motorcross clearkan. Aku mention dkt sini supaya xda haters macam tahun lepas cuba mainkan sentimen pasal lebihan air dan sampah.
4. Track condition masih terpelihara dan masih cantik. Aku boleh gerenti ni. So again my point dekat mula2 entry ni adalah main factor.
5. We learn a lot on this edition. Expecially on logistic arrangement, volunteer arrangment dan VVIP arrangement. Alhamdulillah another great learning process.
6. Few hiccup happen at CP3 and CP4 on water and food arrangement. But alhamdulillah our 50KM runner really prepare for this condition.
7. We found so much good and new talent ecpecially in 50KM category. 
8. My kids in top 3 for Junior category.
9. Another good exposure pada team JKKK and MPAJ






TQ Note

Sponsors
JKKK Kampung kemensah Team .. Tok Razali, Abang Meor, Arzad dan semua yang terlibat.
Majlis Perbandaran Ampang Jaya Team .. yang always percaya pada kami.. Tuan Khairil dan Puan Murshidah..
Tourism Selangor and Team .. Tuan Hafez, Hafezz, Roul and team
Teh Dilmah and Team

Partners
Checkpoint for Timing
Transpay for registration portal
Pacat V-Army.. The most notorius volunteer team pernah aku ada selepas P100.  

Supporters
Kedai Pak Abu for all water, 100+, pishang, tembikai, Cendol arrangement.
Cendol Bangi
Cyclic Sport and team
Pink Ultra
Ketum Ultra
MWM Team
All Photographer
All participant


We are looking for more interesting game next year. So TQ for all those support to make this event successfull. 

Ole. 

* Picture credit to Azfar and Jerome.

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

No comments :