Pages

Race Report - Coalfield Run 2016



Bulan 4 lepas, Shurain my school friend call me and ask for meet up. Rupanya dia nak mintak advise on this game. This game already in 2nd edition this year but he need more input untuk jadikan game ni lebih baik dan deboommm. Aku okay to meet up as far aku bleh bantu mana yang patut. 

So he come to Cyber (show how serious he is) and it after office (masa ni jam). So aku tau he really commit to have this conversation. So we meet up dekat kedai mee tarik. So he already prepare everything, paperwork, concept and idea. Dia just talk about the plan. So dari situ aku akan celah dan mencelah. Aku ada add and ask question. So alhmadulillah he got the idea and aku yakin dia tau apa yang dia nak. Actually aku saja tulis part ni supaya kawan2 yang nak approach aku/team tau the process. It happen before ada people come to approach and nak kita buat smua untuk dia. Kau punya game, kau punya idea but kau nak aku plak prepare all paper, marketing plan etc. So tak kene langsung. Aku xberapa suka jenis people yg nak jump to this scene bukan dgn knowledge dan kesungguhan. Tiada preparation and just think about PROFIT. Kita xda issue nak bantu or advise but make sure you know what you want. Noktah. 



So, lps dari meeting ni dia xpernah call aku lagi. Aku yakin he know what todo. So alhamdulillah till nak dekat dgn game dia just PM aku mtk aku mai lari game dia ni. So i just come with my family. Plan asal aku nak naik YYBTN on this date but disebabkan xberapa sihat dan to tired aku cancel the trip. So aku pon turun game ni. Actually aku xaspect any big things for this game like kompang or bunga api. From his plan, he put RM25 to run 7km with t-shirt and limited medal. Pada aku amat murah dan agak unik sbb xramai yg berani buat game macam ni skang.


So hari game aku mai awal sebab Coalfield ni agak jauh dari Bangi, sejam sengah okay. So sampai race site aku tgk dah ramai participant tengah warmup. Friendly speaking aku xberapa sihat to run. Selsema dan batuk melanda dan aku aspect akan demam that day. But ku gagah jua tuk support kawan aku ni. With simple setup aku yakin the game will be fun. Focus Shurain lebih kepada peserta bawah 18 tahun. So aku dpt tgk marketing dia lebih kepada sekolah2 berhampiran dan anak2 yang tinggal di area perumahan dia. Actually it a good idea and pada aku dia focus pada developtment. So boleh tgk how cikgu2 bawak anak murid depa mai, mak ayah yang terlebih excited, semangat bersaing yg tinggi antara budak2 sekolah ni dan macam2 keletah dan perangai.



For Open category tak ramai. Aku rasa setiap category tak sampai 50 orang. But idea untuk bagi limited medal  mmg dalam perancangan aku untuk MPAJ Trail Run in December. Overall tak da main hiccup. Marker in place, marshal in place, ada air, ada roti, ada goodie, manual timing system. Smua basic thing is in place. Boleh nampak jugak berbagai bangsa mai lari. Seriously it fun to run such game. 

Something to improve.
1. Finishing line maybe boleh diletak barricade untuk asingkan category yg dah sampai. Aku rasa agak tak terkawal bila big category sampai.
2. Each volunteer knows their designated role. Aku rasa ada few salah paham berlaku untuk top 15 finisher untuk kids category
3. Ramaikan lagi volunteer dkt finishing. Rasanya bagi 3 org jaga satu category so xda bertindan atau terbeban volunteer nak jaga few category.
4. System untuk top 15, maybe just bagi card and mintak dpa ke khemah urusetia untuk declare nama dan details so dkt finishing xsemak sangat.
5. Medal maybe boleh bagi terus bila sampai untuk top 15 dari mintak depa tunggu sampai habis game.



Aku rasa all this some small things yg boleh diimprove. Big hiccup so far xda aku nampak. Seriuslly aku really enjoy the game. Dari Shurain ada lebih 350 orang yang lari. In 2nd edition with minimum marketing and best part ada 35 game all over Malaysia same day, aku rasa his team already did a good job. 

Aku dengar depa nak buat half marathon plak next year. Insyallah this game will be in my list every year.

Ole. 

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

1 comment :

Zool Blogger said...

Terbaek tu..mmg bukan mudah nak organize kan..
Den sekadar lari je la dulu..
Cita2 nak buat game kuburkan dulu..tunggu kalau2 #teampuncheat tambah baik