Pages

Race Report - VI Cross Country 2016



VI Cross Country ni sebenarnya just an idea dari aku but diexecute oleh orang lain. Idea asal untuk bawak balik game ni after sometimes dah xda di sekolah aku. Actually game ni adalah acara tahunan di sekolah aku dulu. Game ni dah ada dari tahun 1934 and probably the oldest cross country yg kita ada di Malaysia. But after 1995 game ni dah xda. Selalunya game ni akan berlangsung dipersekitaran sekolah. Lari dari sekolah masuk ke kawasan Bellamy, perkuburan cina dan balik. Dalam 5KM ke 10KM in total. 

So after a while kita decide to bring back the game dan lebih menarik kali ni kita decide untuk bukak kepada public. Selain dari berlari, kita nak letakkan certain budget to help the school. So ada la sekolah sikit duit tuk cover apa yang patut. Dalam team ni ada kepala dari batch 99, batch 96 and 95. Idea asal game ni patut melalui Yayasan Vioba. But thing happen, depa stop the fund and tarik diri last minit. Seem registration dah bukak dan this group of people only talk about money and profit so it a good move they are not in the movement. 



Make it worst, this group of people influence pihak skolah untuk tarik diri dari lari bersama public pada hari game. Depa buat game untuk budak sekolah di Tasik Permaisuri pada hari Jumaat. So RD (which ramdhan from batch 99) terduduk masa ni bila masalah datang bertimpa2. Untuk aku, pada asalnya memang berada dalam organizing committee but slow down lepas byk perkara xsedap dimata berlaku and aku aspect some people are taking for granted with this project. 

So 2 minggu sebelum game Adan mai jumpa aku and update all this problem. Dengan account negative, dengan sekolah tarik diri, dengan yayasan tarik diri, dengan perangai some committee yang lebih banyak tau bercakap dari buat kerja. So we make a big decision that night. We need to kick all this people out and form a proper committee tuk support the game and the most is minimize the lost. So aku mtk adan ..

1. Setup 5 key player untuk bantu dia. Yang paling penting adalah orang yg dia boleh bekerja dan very open minded.
2. Aku review balik semua profit and lost statement dia. Cut apa yang xperlu dan cari vendor yg ikut budget, bukan ikut berapa grand.
3. Buat checklist untuk semua kerja yang masih xjalan. 
4. Aku amek some of the task especially yg liase dengan F&B
5. Aku mtk adan talk dengan Zul dan Zinov dari team pacat untuk clearkan on registration dan some vendor.

At the same time after the meeting aku PM batch aku batch 95 and share the issue. On the spot they give some idea and help especially on getting the budget from few area.  So aku buat mcmmana team pacat bekerja. We do progress meeting setiap 2 hari lepas tu and aku keep followup dgn adan and his team on the progress. 


Alhamdulillah, few days before the game we got a lot of good news.

1. TNB masuk as main sponsor.
2. Some small sponsor come and be part of the game.
3. All vendor kita dapat dengan reasonable price.
4. Suzi manage to get all buying item dgn harga supplier.

So kita dapat cut almost all deficit from budget and change it to positive account flow. Nak jadi lagi best, RPC berjalan dengan lancar. Seems Allah datang bantu setiap masa. Team Idot yang buat RPC advise a lot pada adan on the flow and all work well on RPC. Untuk aku plak, actually it being a busy week.



1. Friday aku dapat berita anak adik aku meninggal dalam perut. But akan induce and bersalin isnin. So aku ada masa tuk clearkan hal weekend aku.
2. Sabtu aku kne naik ke kemensah untuk buat route mapping. So aku naik dengan Suzi buat 50KM. 
3. Lepas Kemensah aku trus ke VI nak tgk preparation. Alhamdulillah khemah and race site dah clear.

So aku terus balik rumah to rest and come back at 4am to race site. Pagi tu race site happening as usual. Aku xamek port sangat pada preparation sebab team adan dah handle smua. So aku xnak ada conflict on real day. So pagi tu aku just mingle dengan kawan2 batch 95. So far ada 700 people yg ada dalam padang masa tu dan agak ramai. Plan asal game ni patut run dgn student so patutnya ada dalam 2000 orang dalam padang but apa boleh buat. 


Plan asal mmg aku nak lari betul2 this round. Kaki pon okay lepas balik dari 50KM diKemensah a day before. Possibility podium tu mmg besar. So lps ja flag off aku berada dalam kumpulan depan. Best part about this game kita manage to close big flyover dekat jalan Hang Tuah tu. So kita tutup both side. So agak menarik bila dapat lari atas flyover yg mmg diketahui amat busy kalau hari2 biasa. Lepas ja nak masuk Bellamy untuk u turn 5KM aku tgk volunteer kasi runner masuk salah direction. So xda choice aku bukak bib (xnak orang ingat aku keliwon) aku and kejar balik runner yg salah masuk simpang dan divert depa ke laluan lain. Lepas communicate dengan polis and make all volunteer aware so aku decide to call off the run. 


Xpalah kalau xpodium pon asal game lancar. Nasib aku baik, by time aku dah clearkan issue ni kawan2 batch 95 sampai. So aku just walk with them. Talking, amek gambar. Overall aku boleh kata xda major issue dan semua berjalan dengan baik. Aku boleh kata team adan dah lakukan yang terbaik and aku nampak they are ready to have more game in future. Actually it good pada dia and team sebab they learn from hard way. 

 As part of giving back to school.  So insyallah game ni akan diteruskan in future. 

Ole

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

No comments :