Pages

Race Report - Translantau 2016



Actually real game aku in 2016 is this one. So semua game and LSD aku sebelum ni just a preparation for this one. Itu plan asal dia la but a lof of things change last minute. So aku just ikut flow dan keadaan semasa dan again try my best to finish the race with my own way.

Pre-Game
Lepas game UTHK (report here), aku rest for 3 days. Do nothing and just eat, sleep and rest. Aku buat some simple walk lps office as part of my active recovery plan in this 3 days. Lepas tu aku start balik dengan simple regime aku in 4th day. Aku start dengan easy 5KM je at Cyberlake. Lepas 2 session aku buat some simple LSD dengan Suzi ke Kemensah. Actually aku naik untuk buat mapping sikit untuk King Of Kampung Kemensah track. So aku naik dengan Suzi on Saturday 5 days lepas UTHK. So hari tu manage cover around 50KM walk. Lepas je seatle aku turun ke VI plak untuk bantu Adan on his VI Cross Country Run (report here). It really a busy and hectic week. 

Then aku continue dengan kelas renang aku the other week and some simple 10KM run at Cyberlake for that whole week. Then the other week aku busy plak dengan MWM work (report here). So in this 3 weeks after UTHK hari2 aku dipenuhi dengan hal office dan task in weekend. Aku agak stress a week before the game and cause mood swing sikit. Even logistic preparation aku pon agak kelam kabut disebabkan perubahan arrangement dari organizer few days before the game. So all this challenge really stress me out. 


Nasib aku baik sebab trip ni aku bergerak skali dgn Suzi. So some logistic dia bantu aku clearkan. Suzi akan ikut kali ni. Beside she will run 25KM and this is our anniversary run and her bday run as well. Last year kami xda trip disebabkan anak2 ada big exam so this year we plan to have this trip together. Maybe kita ingat 25KM is kacang putih. Actually it come with 1200m gain and dengan cuaca it not straigh forward. Aku xnak siksa dia sangat sebab dia training pon xberapa nak ada. So ok lah dengan 25KM. 

Kami sampai Hong Kong a day game akan berjalan. Game start at 11.30pm Jumaat tu so kami sampai Jumaat tghhari. Sampai,kami terus ke Lantau. Meet SiawHua dekat airport so we together ke Lantau sama2. Nothing much, kami amek lunch dekat pekan Mai Wo balik hotel and terus tido. Aku mmg akan layan tido yg banyak kalau buat 100KM ni. At 6PM kami bangun and pegi amek bib, balik masak berahim and kari ayam dan sambung tido. By 10PM aku bangun dan bersiap.   


Game Day

Start to Chi Ma Wan (CP1)
Sampai starting tgk ramai gile orang. It not like UTHK or senario last year. This year game ni dah jadi terlalu komersial. Probably dengan reputation dia which ramai agree this track probably one of the toughers in HK. So 3 hari ja game ni penuh slot dia. At starting aku not really in mood. Perut xberapa sedap. Another mistake aku buat kali ni sebab xpernah2 aku makan berahim nasi segera ni and now disebabkan nak cover diner sebab xnak keluar jauh2 aku buat this mistake. Perut xberapa sedap.

So at starting aku just enjoy the atmosphere. Tgk orang dengan gajet, dgn gaya mutu dan keunggulan. Ada yang hyper, ada yg layan blues macam2 perangai ada. Kami di lepaskan ngam2 at 11.30pm, so aku just follow the crowd. Plan aku this round mmg nak habiskan during the cut off time (COT). So plan aku simple. Mana area boleh lari, aku akan lari else aku akan power walk. So dari start ke CP1 ni just a road and some simple climb. Aku face some issue dengan keting aku. Lambat panas as usual. Masa ni sakit dia macam nak terbakar keting. So aku stop a lot of time till aku rasa comfortable untuk berlari balik. 

Till CP1 keadaan aku masih xok. So aku nekad, aku make a big decision this time. AKU AKAN BERJALAN ALL THE WAY THE RACE. Yup, 1st aku mmg xpernah buat game start tgh2 malam ni. Kene plak dengan cuaca yg amat sejuk. Siang cuaca dia dah below 10'. Malam jatuh sampai ke 2'. Kene plak mood aku masih xsampai, so aku decide just walk. So aku stop kejap dekat CP1 and plan balik movement aku. So aku berkira2.

1. Kene maintain pace 4KM-5KM/sejam untuk route yang simple dan downhill.
2. Kene maintain pace 3KM-4KM/sejam untuk route climbing. 
3. Berhenti or rehat xboleh lama2. Paling lama 5 minit.
4. No tido

So kalau aku boleh meet this plan, aku boleh sampai finishing in 32jam COT. Itu pon ada variable lain aku dah masukkan macam cuaca, tido dan keadaan kaki. So aku feel much more release masa ni. Sebab aku xla letakkan to high expectation. Probably aku silap and boleh jadi aku akan DNF kalau plan ni xjadi. Dan probably aku akan habiskan dengan plan ni. So aku amek risk ni seem aku yakin aku akan sampai paling awal at 50KM around 12 hours dengan plan ni. So it still managble.

Chi Ma Wan to Pak Hung Au (CP1 - CP2)
So lepas tukar plan last minute, aku just do my power walk to CP2. Aku xface banyak masalah masa ni. Ada banyak climb dah masa ni. But aku masih enjoy dgn pace aku. Masa ni meetup dgn a lot of Malaysian dalam track. Aku dengar ada 40 orang dari Malaysia kali ni. So agak seronok bertegur sapa. 


Masa ni dah start lalu kawasan bukit bukau. Kalau dari jauh dah nampak dah lampu headlamp dari jauh. So laluan ni penuh dgn lampu sampai le kepuncak Lantau. Aku xface any issue untuk ke CP2. Futher aku rasa amat selesa dgn power walk. Time naik aku mmg agak laju but aku put xtra carefull masa turun sebab xnak berlaku mcm UTHK dimana aku face issue dengan lutut aku lepas turun laju sangat.

Pak Hung Au - Ngong Ping (CP2 - CP3)
Aku xlama dekat CP ni. Aku refuel air and terus bergerak. Actually this is the real challenge dalam route ni. Lantau Peak. At 3am layan peak tertinggi + cuaca dalam 2' masa ni. Dengan kabus lagi, angin. Memang sedap la. Mata pon layu je masa ni. But aku xda byk pilihan untuk stop lama2. So aku kene terus bergerak seem aku just "WALK". So kalau nak bermain dengan masa aku kene keep moving. Aku xface banyak issue to reach CP4. All good and mood.. nyumnyum.

Ngong Ping  - Kau Ling Chung (CP3 - CP4)
Dekat sini aku berhenti and layan roti and limau. Lapar giler. Masa ni aku ahead of COT dalam 1jam sengah. Aku a bit supprise jugak lah sebab aku xberlari all the way ni. So aku plan to put more gap, probably 2-3hours so aku boleh sampai around 28-29jam. So aku teruskan perjalanan ke CP4. Route ni hari dah mula terang. Dekat sini by 5am hari dah mula terang. So aku just go and move.


Route ni aku tgk orang dah makin sikit. Probably ada yg layan tido dulu kot. Masa ni naik turun xsudah2. Rasa macam tepu pulak dah dengan route macam ni. Serius, aku naik ngantuk masa ni but again aku ada KPI nak kene meet so aku kene kene terus bergerak. So far so good.

Kau Ling Chung - Tai O (CP4 - CP5)
Dekat sini aku refuel and makan banyak sikit. Aku stop dalam 5 minit sini. Hari dah total siang, so aku pack night item aku and just maintain dgn 3 layer je untuk siang hari. Aku meet Ben Swee dkt sini and layan makan lama sikit dengan dia.

Half of this route kita dah start keluar ke kawasan town. So dah mula nampak penempatan manusia. Else nampak pokok, tangga dan batu je la. 

Tai O - Sham Wat (CP5 - CP6)
At Tai O, aku xlama sebab aku plan nak lama sikit di CP6. So aku refill apa patut dan terus bergerak. Jalan ni all the way dalam town. So langkah aku dilajukan lagi untuk kurangkan more timing supaya aku ada lebih masa untuk 2nd half. 

Sham Wat - Ngong Ping (CP6 - CP7)
At CP6, aku berhenti lama sini. Aku layan roti banyak dekat sini. Actually ada satu perkara kelakar kat sini. Budak volunteer offer aku nasi ayam. But nasi tu dalam cawan je. Actually depa letak nasi putih dalam cawan dan letak serbuk ayam. So jadi la nasi ayam. Macam jilake. 

Overall kalau nak compare CP support and FNB di UTHK dan Lantau, aku still prefer UTHK lagi. UTHK walaupon volunteer dia sorang je jaga CP but they know everything and support amat baik. For Lantau, volunteer dia ramai budak skolah. So banyak main dari buat kerja. Futher FNB, UTHK lebih baik, ada bubur yg dihidang masuk akal kuantiti dia, Lantau dia kasi dalam mangkok untuk makan 2 orang. UTHK ada sup tomato yg sng dihadam perut. Aku xleh nak berat sebelah but Lantau ada lebih byk makan only that smua xsesuai dengan perut aku. So maybe sesuai dengan perut orang lain. So overall aku masih puji support dan FNB dua2 game. Masing2 ada pro and cons masing2. 

Anyway, lepas refill aku terus bergerak sebab hari dah mula ujan renyai2. So dari CP6 ke CP7 agak mencabar. Dari 100meter naik terus ke 500m. Dengan jalan beralun2. Masa ni dengan perut kenyang. So agak mencabar lah. Masa ni aku sangkut dengan group Philipines. So kami just stick together all the way. Masa ni aku ada balance 2 jam sengah dari COT. 

Ngong Ping - Pak Hung Au (CP7 - CP8)
Sampai CP7, hari dah mula nak gelap. Masa ni angin xhengat punya. Sejuk dah mula. Dekat sini aku prepare again for night move. Start balik pakai jacket dan aku bergerak lebih pantas this time. Aku refill banyak sikit makan masa ni. Aku bergerak as fast as i can so aku nak pegi sejauh boleh selagi ada matahari sebab aku yakin kalau dah gelap pergerakan aku akan jadi slow dan amat terbatas. 

So masa ni banyak menurun dan mendatar. At one level kami in this group (3 Malsyaian and 3 philipines) stop few time, chit chat and have a good time talking about our previous game. Sedar2 kami dah nak climb lagi ke satu CP 8. Masa ni angin amat kuat. Dengan kabus, aku rasa cuaca akan jadi xberapa okay + hujan renyai2 masa ni.  

Pak Hung Au - Pak Mong (CP8 - CP9)
Kami reach CP8 dengan selamat. Masa ni aku rasa macam nak gelak pon ada. I am still at par. Mood aku, energy, kaki aku. Xda blister, xda mood swing. Energy pon sedap lagi. Cuma aku ngantuk. Aku plan nak tido kejap but disebabkan nak kejar masa aku rasa aku kene tahan mata aku ni. Aku reach CP8 at 7++pm. So aku ada 12 jam lagi nak habiskan 25KM. Kalau dgn pace aku sedia ada insyallah aku akan sampai at 3 or 4am. So it about 27-28 hours macam plan asal aku. 

Aku pm suzi kata aku berjalan all the way and she is supprise. Katanya progress update dalam system nampak mcm laju je. Aku just suh dia tido je, insyallah aku akan sampai at 3-4am. Tu paling lambat. Aku refill apa yang patut dan bergerak. Aku nak kejar 24 jam for 85KM. So aku ada balance 15KM untuk keluar with 8 hours balance time. So aku bergerak dengan team Philipines tadi. 

Masa ni angin dia amatttttttt kuat. Visibility dia aku rasa 2 meter je. Keliling mmg xnampak. Luckily ada marker dia ada reflector so leh nampak dari jauh. But bahaya sebab gaung kiri kanan. Hujan pon renyai2. At one level aku xleh nak berdiri disebabkan angin. AKu kne bongkok and hold tanah. Kami bergerak 4 orang very close. Tinggal aku dgn team Philipines je, 2 Malaysian lagi stop lama dkt CP8. At one level kami decide stop at satu rumah kosong dkt peak Sunset Hill. Xboleh nak bergerak dah. Angin xhengat punya. 

After 30 minutes, kami decide to move sbb xda tanda akan kurang. Masa terus berjalan. So kami bergerak in pack. Till satu area angin dah kurang. One of the team member nak stop untuk kencing. So aku amek keputusan untuk terus bergerak sorang. Lps je bukit tu angin datang balik. Masa ni aku bergerak sorang je. Aku dah xfikir dah angin kuat ke apa. Yg penting aku nak habiskan game ni ASAP and balik tido. 

Aku berlari masa ni ke CP9 (after walk for the entire race finally i run.. lol). Aku dah xpandang blakang dah. Aku keep going dengan some fast pace. So aku reach CP9. Best part dekat bawah xda pulak angin.


Pak Mong - Finishing
Sampai CP9 aku tgk xda apa. Khemah smua dah bungkus. Aku pon pelik jugak. Then satu angmo bagitau game cancel sebab cuaca buruk. Mula aku xpercaya. Aku call suzi and dia pon confirm perkara yang sama. Dalam hati mmg aku rasa macam xbest sebab aku masih boleh terkinja2 lagi kat CP9 ni. Bertepuk tampar and melawak dengan angmo ni. Xsampai 10KM pon nak ke finishing. Aku sampai CP9 at 11pm and with current mood and pace aku yakin boleh sampai at 2am paling lambat or 27jam sebelum COT. 

No choice, aku kene berjalan keluar ke satu hentian bus. Lepas tu ada satu van pickup and hantar ke bandar terhampir and aku amek teksi balik ke starting point. Ni kalau kat Malaysia ada je la nak bahan kalau organizer suh naik teksi or bus sendiri. Sampai finishing aku terus report ke organizer that i am safe. Depa kasi aku medal and suh aku balik rehat. Siut je kan. Finishing line dah bungkus masa ni. 


Post Game
As usual aku xface any issue after the game. Sampai finishing aku report ke organizer yg aku selamat sampai dari CP9. At the same time aku PM suzi bgtau aku dah sampai. So nothing much after the game. Balik, suzi panaskan nasi and kari berahim untuk diner aku. Lepas tu terus tido.

6.30am sharp aku bangun. Seem body clock mmg bangun awal so mata dah xleh nak tido. Aku PM Maylid and ajak dia berjalan tepi pantai. So aku, Maylid and Abang Jamadi having a simple recovery walk on the beach pagi tu. After that we have a breakfast and packing balik. 

Sampai KL, nothing much happen. I did my easy run petang tu 10KM and so far ada sikit bengkak air pada both kaki dan angkle ada sikit bengkak. Mood? Ada swing sikit, probably sebab kene stop kat CP9 kot. But aku positive to do much more better kalau aku berlari. Yeah tiap game kita akan belajar perkara baru. So now i know i can walk at least 80KM dengan elevation dengan cuaca sejuk dengan angin and manage to do it in 24 hours. So maybe in future aku boleh add run and walk and see how fast i can go. 

For mood swing, i am taking more rest by having more sleep and more time with my family. So far it works well. 

After the game aku baru realise geng2 budak Philipina ni adalah dari team Baldrunner and one of the lady dalam team tu akan buat Badwater nanti. Masa tu aku just "WOWWW". We are going through some tough moment together. Even kami pakat jalan dekat2 masa di Sunset Hill sebab headlamp masing2 xberapa terang so dengan 4 headlamp we share the same light to move.


Important Learning Process
1. Kalau busy dengan kerja or stress aku kne amek pill magnesium lebih sikit. So aku xla tertekan sangat masa game. So far it work for this game. Magnesium help to control mood swing. It good for post game or during stress time.
2. Amek lebih sikit minyak ikan. It will help to maintain weight and mood as well few days before the game.
3. Recovery process after backtoback need to be solid. So far it work with plan rest 3 days after LSD and do more on speedwork in between backtoback rather the do to much long run.
4. Less straingh this round. Busy dgn kerja. It impact a bit on real day confident level.
5. Try a new things last minute and it should not happen. Aku try bawak nasi segera. Perut xberapa sedap all the way. 
6. Jangan kita sombong sangat dalam track. Selalu lah buat kawan dengan peserta lain dari negara lain. Such short moment will give an impact for you for the whole life. 
7. Aku peratikan pelari dari China agak xberapa friendly dan terbuka. Happen few times depa potong Q masa downhill dengan kasar. Rasa nak tendang je ke gaung. Happen jugak dpa cause laluan jam sampai 1KM kebelakang sebab dpa xnak kasi laluan pada fast runner. Aku rasa bukan dalam flight je depa ada perangai ni, dimana2. 


Gear and Refueling
Selalunya aku akan pergi as simple as i can but kali ni situasi agak berbeza. Few days before the race, organizer keluarkan circulation kata cuaca akan drop ke below 5' di Lantau Peak so aku kene plan special sikit supaya aku xkene tampar dengan cuaca. So preparation lebih kepada keperluan untuk cater cuaca. 

Kasut - NB MT10 v3, stokin cap ayam. 
Attire - 3 helai T cap ayam, seluar cap ayam. Aku pakai 3 lapis. Aku tambah dengan warmer glove dan seluar hiking panjang. Then aku pakai jacket tebal sikit.
Hiking Stick - Cap ayam.
Hydration pack - Raidlight XP 12L
Makan - Satu pack kurma basah, Pisang salai 1 pack, durian lempok 1 batang. 
Air - Refuel air masak at each CP.
Sleep - none

Aku makan dekat setiap CP. So aku whack 
- Roti dengan jem.
- Limau Sunkies

Aku akan makan kurma and pisang salai setiap satu jam. To get enerygy at par aku akan kerap makan dan nak elakkan sejuk melampau aku xlama disetiap CP. Capai apa patut and gerak. So far all works for me. Xda issue perut meragam and i always have energy at par all the time. Aku manage kurangkan barang dalam beg kali ni sebab aku tau apa yang ada ditiap CP. So better and light lagi aku bergerak kali ni.

Attire plak, aku akan sentiasa dengan 3 lapis layer. Jacket aku pakai malam dan dipuncak or hujan sahaja. So far aku always keep warm dan xda issue dengan kesejukan. 



TQ Notes
1. Mun Loong and Marrisa. Being my trainer and help me to improve. They open my eye on how important is the weight training.
2. Abe Yim, Mun Ngai, Gaz, Fath. Keep encourage aku.
3. Team Pacat yang sentiasa dibelakang aku dengan sokongan. Aku tau korang risau bila aku xda updatekan. 
4. Atikah and Nduk, jadi supir kami. Hantar and amek di airport.
5. Team Party Makan dan Party Peluh atas sokongan dan encouragement
6. My Family yang always with me..

So aku manage to cover 90KM in 24hours with 4000+-meter elevation gain in this game. With all the package aku rasa amattttt berbaloi but pada yang berminat nak try make sure you have really proper training plan to handle the package. It not straight forward and amaaaattt mencabar.

So now no more game for me.. enough for 2016... 

Ole.

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

4 comments :