Pages

Mt Irau Revisited


Aku cuti 5 hari last week. Disebabkan cuaca dan keadaan kesihatan xberapa ok, aku decide to stay at home and spend my time with the family. Then masa cuti ada plak aku tgk dkt page hiking citer pasal autority akan tutup Mt Irau. Dikuatkan lagi dengan someone pm aku kata nak naik dengan group of 50 people. Disebabkan rasa nak tau what is happening, aku decide to have a daytrip ke Cameron Highland dengan Suzi. Just a simple day hike and balik. 








Aku bertolak malam selasa and plan nak tido dalam kereta ja. Tengok, kami sampai awal ke Brinchang. So cari punya cari dapat la satu bilik simple Rm50 je. So ok lah kita bermalam dihotel ni. Malam tu tgk Pak Kamarul pm kata nak naik sekali. So we decide to go together esoknya. Malam tu we spend time together to have some western food. A bit supprise to taste a good New Zealand style steak at J-Tea Cafe. Dia sebelah Parkland Hotel diBrincang. Aku kasi 5 star for the taste and presentation. 

Pagi tu kami bergerak awal ke trail head. Kami xnak sangkut dengan group yang ramai2 ni. So Pak Kamarul sampai lepas tu dengan akak (wife) dan Hanna (anaknya). We start the hike sharp 8am. We plan to have easy hike, amek gambo and enjoy the nature. Xda nak berlari or do something weird. All the way suasan masih tidak berubah. Sejuk, berangin dan pemandangan yang cantik. Cuma keadaan track amat berbeza dari dulu. 1st aku naik 6 tahun sudah, keadaan track amat bersih dan cantik. Aku boleh kata track tu sempit untuk pejalan kaki dan masih banyak lumut disepanjang pejalan kaki. Aku naik last 3 tahun sudah. Track masih lagi okay. Masih small path and masih banyak lumut atas jalan.







But today, track dah jadi highway. Lumut tinggal yang atas pokok je. Tu pon ada pokok yang dipanjat dan habis lumut yang ada. Atas jalan mmg dah xda lumut. Kurang hijau dan track koyak dengan lumpur. Sampah merata-rata dan banyak kesan pokok ditebang. Seriusly a bit sad to see this condition. Apa yang aku nampak, 

1. Dah ada group tour ke puncak Mt Irau. Dari info sahih, ada 50-80 orang akan naik dengan group every week. Worst authority approve the permit.
2. Nak naik ramai it ok, but team lead kne la ajar asas dan rules in hiking.
   a. Sampah, kutip la balik. Ajar team, bawak plastik sampah and simpan sampah dalam plastik tu. Sweeper, kne make sure track clear as orang yang terakhir. Authority, masuk dan check, kalau ada sampah a day after cari team lead group yg masuk. Kia bising bila orang masuk xda permit, tahan dan denda. But orang yg berpermit pon kne pastikan depa ikut undang2. 
    b. Sweeper tinggalkan orang last and aku dgr ada yg ikut group lain keluar.
  c. Team lead xwajibkan mandatory item. Wisel, headlamp, emergency blanket. Ni ada yg naik berlenggang je. 
   
3. Permit diluluskan terlalu banyak. Patut lepaskan 20 orang ja sehari. Letak permit harga RM50 satu kepala. Baru orang takut nak masuk buat rosak. 
4. Buat alternative route. Setahun skali tutup and alternate the route. Jepun dan buat mende ni. 
5. Tutup terus kalau perlu, ada byk lagi track yg ada dalam Malaysia ni kalu nak redah. Nature perlu dipelihara. Tu lumut tu kalau nak jadi balik mcm dulu, mau makan 5-10 tahun.
6. One point dari akak, kita hantar authority kita pi blajar, amek sijil, pi luar negara kursus untuk learn all this. Patut balik ada something in place. Ni apa pon xda. It a waste of tax payer money.  










So kami sampai keluar awal. Kami xtunggu lama sebab dah start hujan. We make a move direct terus balik KL after that. For now aku amat berharap something can be done. Either dari authority or orang lama in this scene. Sampaikan kesedaran pada semua yg nak cuba dunia outdoor ni. Else, kemana2 kita naik gunung, sampah, perangai dan kehancuran dimana2. Please help to think about our future jugak. 

Ole.  







kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

No comments :