Pages

How I Lost 7kg in 30 days


Seriously.. this is not a joke. Let see how it happen..

Berat aku sebelum puasa 71kg. Yup, lebih 11kg dari berat ideal aku. Aku gain massive weight for past 6 month. Lepas injury on torn calf tahun lepas. Aku stop doing high mileage. Jadi keje aku makan je. Got few small trip but no big game. Byk indie game je and more to leisure trip here and there. So dari berat aku 64kg last year, naik sampai 71kg sebelum puasa. So aku rasa something need to be done. Sebabnya, i am back for more game in 2016. So aku kne start dari sekarang lah. 

So bulan puasa ni a good month to start. So aku set a plan to lost at least 5kg in next few weeks. So what i did.

1. Aku stop all carbs intake. No nasi, No roti, No mee atau apa je asas kepada complex carbs. Aku stop for 5 days je. 2 hari lepas tu aku akan amek nasi but in small portion. Selalu dalam segenggam je masa berbuka dan bukan masa sahur. Kita xboleh stop terus carb else lembek or boleh sakit. 

2. Aku jugak stop amek all bahan berasaskan gula. Xda air manis, xda kueh2, xda biskut, jajan, makanan segera dan seangkatan dengannya.

3. Masa berbuka untuk 5 days tu aku akan makan satay ayam and daging sahaja. Sometimes ikan bakar or ayam panggang. Portion pon xda la banyak, dalam 15 cucuk or separuh ayam or seekor ikan. Untuk 2 hari cheat day tu aku akan makan nasi dengan ikan masin and telur goreng and sayur yang banyak.

4. Masa berbuka, aku akan amek 2 biji kurma, segelas air masak sebelum makan, segelas air masak selepas makan. Malam, aku akan add 1 liter air lagi between 10pm to 4am Masa sahur aku akan add segelas lagi air masak. So total dalam 2 liter setengah. This is a must. 

5. Sahur, aku cuma makan buah tembikai je. Selalu dalam 2 potong. Buah tembikai ni aku amek tiap masa in between. Mcm kudap2 la. 

6. Aku akan berlari 5KM atau 30 minute setiap malam lepas terawih di stadium. Klu xberdaya berlari, aku akan berjalan (sejam maximum). Weekend aku lari night trail dalam 9km.

So aku akan buat routine ni setiap minggu. 5 hari daging dan 2 hari cheat. Resultnya, aku drop 3kg in 10 days. Aku percaya ni water drop. But lepas tu drop consistenly 1kg in each 5 days till aku dpt balik 64kg berat aku last year. 

So far aku xda issue pasal keletihan melampau or any injury. Cuma masa nak raya aku demam 2 hari. It a viral infection sebab berjangkit budak office. Masa ni lucky kne masa cheat day. So xda la ganggu progress diet aku. So kantoi puasa 2 hari.

So i will try to drop more to my ideal weight 60kg in next 6 month. Masa raya, makan je kerjanya aku naik 1 kg for now. So this 2 weeks aku try to make adjustment dengan condition dah boleh makan siang. So akan ada naik turun dalam 1-2 kg but hope not more. So let see what will happen in next 6 month. 

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

1 comment :

Blogger said...

New Diet Taps into Pioneering Concept to Help Dieters LOSE 15 Pounds within Just 21 Days!