Pages

So International Lah Sangat



Recently aku ada terbaca pasal paper cover one of P100 participant. He is so call international dan mai dgn team dia. This guy dari mula lagi sebenarnya kasi aku pening kepala. At 1st level dia register P100 and asking so many question. Actually semua term and condition dah clearly state dkt dalam page. So finally baru aku tau dia ni xboleh berbahasa inggeris. Dalam paper dia, dia bagi really bad review about this event. Actually mmg aku dah jangkakan mamat ni akan kasi more problem in future. So apa yg dia review.

1. Katanya kami jemput dia untuk lari P100. 
2. Dia kata game ni antara paling teruk yang dia pernah masuk
3. Dan dia kata dia xkan lari lagi sebab bahaya dan xmasuk akal.

Best part dia share kat semua kawan2 yang dia add dalam page aku. Aku okay ja dengan review dia sbb everybody has their own right to say about what they believe. So aku rasa it not fair lah kalau kita dengar citer berat sebelah ni, aku pon ada right aku untuk explain. So let see what actually this guy is. 

1. Dari mula dia register, dah macam2 dia request. Dia mintak kami pickup dia kat airport. Cari kan hotel, amek tunjuk route. Amek sebelum game. hantar balik lepas game and hantar balik ke airport. Actually aku agak surprise dengan request dia ni. Sbb Killian Jornet pon mai lari mana2 pon by his own. Xda org nak amek and hantar dia by organizer. Best part kawan2 yg dia pm kat Malaysia ni smua pm aku mtk layan mamat ni mcm star. One things, this is ultra game. So it all by your own. Bukan nak kata kami ni xpandai layan tetamu but kalau smua org mtk kmi treat mcm tu. Mampos lah, mcm la aku ni xda kje lain nak buat. Kita kalau lari kat mana2 pon kalau request organizer treat kita mcm tu, mmg kne maki je. 

2. Dia kata kami jemput dia in his report. Actually mcm yg smua org tau, this game is just game runcit. More to ddevelopment. So aku pon tak tau tang mana dia kata kami jemput dia. So drama dia ni boleh tahan.

3. Dia kata route teruk dan bahaya. Actually aku amek this as compliment. Aku xpasti how he can finish Spartatlon. Kalau game ultra ni senang rasa xda org nak lari kot. So kelakar pon ada on how bahaya and xmunasabah the game mcm yg dia discribe. Xkan sebab kmi xlayan dia mcm star nak create drama bukan2.  Kita admit on some of his comment but be fair lah, jgn tokok tambah mende yg xda.

4. Actually ramai xtau ada drama berlaku masa hari game. This guy sbnarnya kami dah mtk dia tinggalkan game. Kita dah DQ dia. Sebabnya.
   a. Dia xcomply dengan mandatory item. Xda air, makan, basic kit, headlamp etc. So floor manager dah DQ dia dan mintak dia tinggalkan venue game. Cuba bayang kalau apa2 jadi kat dia malam tu. Aku jugak yg kne jawab. Dia lari dengan xda headlamp kat CP4. Aku xboleh nak bayang. 
   b. Tapi dia degil and still nak lari jugak. So kita dah bagitau kita xkan layan for any claim. 
   c. Worst, dia mintak air dan makan dari runner lain masa dalam game. Lagi worst dia mtk air dekat bangla yang potong rumput tepi highway (few runners tell me this) and lagi lagi worst dia pau runner duit. 
   d. Itu xcukup lagi, satu masalah paling besar dia ni, dia xboleh berbahasa inggeris. Langsung xpaham dan xboleh berckp. So masalah dia hanya tuhan ja yang tau.

5. Masa dia sampai finishing another drama happen. Dia mai meja hadiah and ask for position and claim as 1st finisher for 100 Miles. Actually aku xda kat situ. Dpa amek barang and belah. So see how this people are. Nak ikut undang2 dia sendiri. 

6. At that point kita xnak pening ngan org mcm ni so we just let it be. Sebab nak bergaduh pon bukan dpt apa2. So after game dia keep email us and mtk kita kuarkan resit untuk all claim dia. Dia kata nak buat claim dari persatuan dia. Actually confirmation slip smua dah ada. But xpasti dpa ni paham ke idak. So aku rasa mcm team ni ada yg xbetul. 

7. Sebelum dpa blah dari venue, manager dia duk bodek floor manager aku. Mtk jgn DQ pelari dia sbb dia kata nak jaga nama pelari dia tu. 

So aku xpasti how international this people is. Yang aku tau lah, kalau kita ni masuk game luar, selalunya kita akan ikut flow dari game tu. Xda la kita nak ikut smua kehendak kita. Nak CP each 5KM, nak ada lampu dkt sepanjang jalan. Nak volunteer tau all route. Dah le xikut rules. Xstudy map. Menyusahkan smua org. Sebab kan dia kita kne put extra overhead supaya dpt jaga dia yg kununnya terlalu laju. Some how dia skip few CP  (keliwon) and create more drama. Aku rasa lah, kalau kita xperform jangan lah smua org kita nak salahkan. Look back what is your failure to. 

Seriusly aku learn byk giler on this case. How we look at international runner? How kita masih dijajah dengan kunun dpa ni hebat sgt sampai smua nak kasi sampai ke lutut. See how strong our people compare with this spartatlon finisher. Aku kalau ada duit aku hantar semua yg habis 100 Miles lari kat luar. Orang kat sana confirm suprise how strong and hebat our Malaysian. Kalau P100 xda aku xrasa kita boleh jumpa manusia2 hebat kat Malaysia ni dan kita as runner pon xkan tau berapa tegar dan kerasnya kita. Xkira lah 100 miles, 100KM dan kategori2 lain. Some lari minimalist and kaki ayam. Cuba bayangkan kalau kita lepaskan dpa ni keluar apa akan jadi? Aku rasa tepuk dahi Rob Krar. Sebab tu kita come with easy and simple game. Minimum fee, no frill supaya kita tau yg ramai manusia hebat kat tanah air kita ni. This is classic example. 

So, lepas dari ni kami akan lebih berhati2 dgn so call international ni. Sebabnya, aku rasa nature game blah2 atas angin mungkin lebih mudah dan manja. Ada yang marah bila ada participant yg kata some international game ni easier than P100. Aku no komen on this sbb aku xsampai negara atas angin lagi tuk berlari. Atau mungkin this is kes terpencil sebab dpa rasa dpa lebih baik dari kita asian. Yg aku nampak this group is a failure. Laju pon kalau xpandai xgunakan. Mungkin ada yg setuju dan tidak but this is fact from this case. 

We are positive to grow and learn. Mistake bukan kegagalan. It a learning process. 

Ole. 

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

4 comments :

Nick Phillips said...

Kalau I sign up Watergate 16 hours, you tolong pick me up from my house to venue ... hahaha! Crazy fellow la this guy. Biar kan je. I had a good time even though I got lost too. You guys did a good job so don't bother with 'internationals' like this fellow.

kuchalana said...

Nick.. sometimes all this European.. they thing they are better then Asianlah.. seriously we learn a lot in this edition..

RaYzeef said...

Rob Krar datang Leadville 2014 tak demand apa-apa pun dari organiser, datang guna transport sendiri, datang race briefing duduk senyap senyap dengar semua briefing.
Semua mandatory items, headlamps etc lengkap seadanya.
Race day boom! Menang dan tak perlu cakap apa-apa
Very humble man, ini baru betul champion.

Next year we get real Star to come to P100

kuchalana said...

Ray.. dpa ni selalu pandang rendah dgn asian lah bro.. let c in 2015... :)