Pages

Exploration - Kemesah - Genting Bidai


Lepas aku post gambar trip last weekend. Berpuluh message masuk bertanya tentang track ni. So lets talk about it here. Pada yang xtau, Genting Bidai adalah track bersejarah. It stated dalam buku2 sejarah diMalaysia. Track ni digunakan oleh orang2 dipantai Barat untuk ke Pantai Timur dan sebaliknya. Dulu2 mana ada karak highway. Jadi laluan ni digunakan untuk cross banjaran titiwangsa. 

kalau kita belek sejerah melayu, ada dinyatakan tentang bagaimana orang pahang terlibat dgn perang di Klang, di Naning, di Melaka. Jadi laluan ini yg telah digunakan. Xhabis disitu, pahlawan2 seperti Tok Bahaman dan seangkatan dengannya pon menggunakan laluan ini masa melawan penjajah British. Dan masa penjajahan jepun, gerila2 dan British pon menggunakan laluan ini. Masa zaman Jepun, dpa panggil laluan ni laluan kereta kuda sebab ada few places dpa guna untuk angkat barang dengan kuda. 
All the way..

Insaf kejap.. lepas satu ..satu..

So kat mana Genting Bidai? Genting Bidai ni berada diantara sempadan Selangor dan Pahang. Kalau dari Selangor dia boleh mai dari Kemensah, Sg Congkak Ulu Langat, Lopo Ulu Langat dan Pangsoon Ulu Langat. Kalau dari Pahang dia mai dari Janda Baik. Kalau dari Gombak dia boleh mai dari Sg Pusu. 

So how i know about this track. Actually aku pernah lari dari Sg Congkak ke Kemensah back in 2000. Aku join satu adventure race where aku lari dari Sg Congkak lalu gunung cenuang, keluar ke Lubuk Tedung dan finish at Kemensah. Now track ni dah xda orang lalu. So masa game ni abang askar yg duk jaga CP kasi tau pasal Genting Bidai. Dari situ aku buat research and mmg bercita2 nak go through this epic trail. Anyway dari pembacaan aku track ni ada digunakan oleh hardcore hikers, hardcore MTB dan geng2 motorcross. It up to certain route sahaja.

So nak jadi best in 2006 ada satu kaum ajak aku camping kat Lubuk Tedung, so it recall back kemahuan aku nak cari track ni. So by time aku cari kaum2 yg ada knowledge pasal track ni but xda yg berani nak go through. So aku diamkan hal ni sampai la aku and zul form Team Pacat. So we put this as part of our project one day. So by time, more input kami dapat sampai la aku jumpa dengan Bro Gaz, our ultra buddy. Lepas exploration Gazek Trail kami form Ketum Ultra dan dari situ baru aku tau dia pernah panetrate the route dengan basikal back in 2006. So aku cek balik blog2 lama and aku jumpa gambar dia dgn kawan2 dia sesat kat sana. So langkah kanan lah. We have the same interest and unfinish business. 
Ni dkt junction nak ke Lubuk Tedung or ke Sungai Pusu

So lepas tu we sit back and plan on this trip. So dengan support kawan2 in Pacat and Ketum, Gaz bawak 1st trip. Sad to say aku xdpt nak join disebabkan comittement keje. They made it up to one place call RNR. Dari topo is about 1.5KM ke Janda Baik. 2nd trip pon sama aku xdpt nak ikut sbb keje. So they go up to RNR and try to panetrate to janda Baik again but the track is raw. So they turn back. So 3rd trip baru aku ada kesempatan nak ikut. Jadi dari track log yg dpa dah naik 2 kali, aku try to solve the puzzle. 

Aku talk ngan few hiker dan find out ada satu bukit yg berhampiran. Dpa panggil Bukit Ripin. So cek punya cek mmg ada kaki yg buat trip dari Janda Baik ke Bukit Ripin. It about 5KM dari Janda Baik dan dalam 1KM dari RnR. So that is the key. Balik pada topo and yes that it, that is the way to Janda Baik. So we set the date we off to the trail. Trip ke-3 ni kita pegi in small group dan move very fast. So we start at town Kemensah where kami park dkt kawasan yg ada org. it 3KM dari trail head. Dari trail head we move to Lubuk Tedung. Lubuk tedung xjauh. Dalam 5KM dari trail head. Masa nak sampai Lubuk Tedung terjumpa Azmil, another ultra friend yg bawak group ke Lubuk Tedung. Kami xleh nak lama sebab nak kejar masa. So off we go to Lubung Tedung.
main air

dan lagi

Sampai Lubuk Tedung kami xlama. Terus bergerak ke RnR. All the way ni kami terserempak dengan sorang orang asal. Ipin nama dia. Dia mmg ada pondok dkt Lubuk tedung. So dia solve all puzzle yg kami ada selama ni. Dari maklumat dia, all the way ke RnR kami akan lalu Bukit Ripin. dungg. So Bukit Ripin yang dekat Janda Baik? Yes there is 2 Bukit Ripin. Bukit Ripin Kemensah dan Bukit Ripin Janda Baik. Kami bukak topo koordinat dia berbeza. Then dia inform Rnr is Bukit Genting Bidai and actually we already in Genting Bidai. Another dungggg. 

So how to go to Janda Baik? So this part aku biarkan dia tergantung dkt sini. Sebabnya selagi kami xbuat proper marking rasa xelok kita nak biar org sesat mai kesini. Jgn main2 okay, kalau sesat boleh bawak korang ke Banjaran Titiwangsa. Yes, aku nak ckp jugak tentang hal ni, dah lama aku nak ckp perkara ni. Lepas Ketum buat 1st trip ada kumpulan2 trail runnner masuk dan cuba nak cari track yg Ketum lari but kita find out it a wrong track. Itu track Sofia Jane. Kita tau ada trail2 runner yg follow this exploration. Kita bukan xnak share info tapi selagi track ni xdiproperkan dengan marking kita xkan reveal everything. Ianya sangat bahaya. Just imagine, kita kne bawak more the 2 liter air to cover >30KM dgn bukit disana sini. So when Ketum go for 2nd trip, then the same group pegi the next week and manage sampai ke Lubuk Tedung. 
dan lagi

Then lepas tu ramai group2 lain yang masuk. Actually kita okay je, cuma one thing yg aku perhatikan. trail runner kat Malaysia ni ada sikit problem dengan ilmu perhutanan. Contohnya baca marker dan tanda, basic survival skill, basic running requirement. Ada tu masuk bawak 100+ sebotol, kene pacat melompat mcm ular masuk seluar. Buang sampah merata2. It different compare dengan hikers. Aku bukan buat cerita, it happen few times dalam trip aku and dari gambar2 kawan2 yg bawak group lari trail. So itu antara sebab kenapa kami xreveal the full track detail until proper marker dibuat. You can run very fast but once ada satu pokok tumbang confirm dpt masalah to route back. Itu kita xciter kalau jumpa binatang liar/buas or jumpa kawasan terlalu bersih tgh2 hutan. Jengjengjengggg.
Bukit Ripin Kemensah

Bukit Genting Bidai

Anyway, Team Pacat dgn kerjasama Ketum Ultra kita plan to have Kemensah Trail Run in May 2015. Kita dah go throught all related parties and authority dan waiting for final approval on the route. That will be clear very2 soon. So maybe ada soalan, adakah game ini sama dengan game ditempat yang sama pada bulan April 2015 (dan ada yg berkategori ultra). Dari maklumat pihak authority, xda permit dan approval yg dikeluarkan diKemensah in 2015 setakat ini. So far cuma Team Pacat je yg melalui pihak berwajib dan jika diluluskan, ini game pertama WITH PERMIT dikemensah selepas last game dpa buat in 2000. 

Dari permahaman aku, kalau game xda permit ni mmg xkan ada insurer yg akan cover kalau ada apa2 issue berlaku. Dan worst kalau pihak berwajib mai stop the game on the real day, smua orang rugi. So aku amat berharap pada kawan2 yg organize game. Always put SAFETY on top of everything. PERMIT dan INSURANCE adalah satu kemestian. Don't take shortcut sebab RISK IS ALWAY THERE

So we are going to have few more trip soon. Kita nak buat marking elok sikit. Lepas ni boleh ramai skit lari sini and probably we will have proper Trail Ultra game here soon. Overall about this track

1. It runable track 
2. Banyak bukit dan yg tertinggi go close to 700meter
3. Elevation gain 1700 kaki menaik. Wowwww. 
4. Ada cross sungai few times dan kne berhati2 kalau hujan sebab boleh nampak pattern air agak tinggi kalau hujan.
5. Lepas Lubuk Tedung xda punca air. Dari lubuk tedung ke Bukit Genting Bidai dalam 10KM dengan bukit mencanak2. 
6. Kalau dari Sg Pusu kita ada dpt maklumat dari pihak berwajib byk kes hilang (keras) dan binatang liar/buas dkt track tu. So sendiri mau ingat lah.
7. Lepas Bukit Ripin Kemensah, keadaan hutan tidak lagi sekunder (byk semak), Pokok dah start besar2 dan kawasan tanah amat terang. Means itu dah masuk hutan lepas. 

Ole.

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

10 comments :

azrul said...

rasa mcm kelas sejarah plak...hahaha..btw aku dh lari dh lubuk tedung nih..ikut geng2 trailblazerz..derang dh 2-3 kali masuk sini...

kuchalana said...

Azrul.. beyond Lubuk Tedung is the main concern.. takat lubuk tedung... byk hikers camping kat situ.. and Trailblazer go after our 1st trip middle this year.. further.. jabatan hutan dan warning pada sapa2 yang nak masuk lepas ni kne amek permit.. ada kes pak belang dan beruang kat sini..

Sam Ahmad Jones said...
This comment has been removed by the author.
Sam Ahmad Jones said...

Hi Kicaplana,

I've been suggested to follow your blog as its packed with informative guides as you are one of the pioneers in the running scene. First and foremost i would like to say thank you for all the reviews/reports that you have done and your reviews are indeed very informative and useful but the only one thing that you are lack of is self refection, as sometimes you don't really take comments positively, you said you are open to comments and yet you are in self denial, disapproving comments that are thrown on you, just like the comments above, if there are runners that had explored the trail before you, as a pioneer you should just acknowledge and give supportive comments, not saying that "hey, im here first" or "the place you went is lame" or what not. By that, you are seen as snobbish or the melayu-english say "a numb poyo". Also please make up your mind on what you want to call your races, if you call it a game, call it a game, if you call it an event, an event it is as you may have confused readers by calling it a Game in the beginning then further down you said its not a game its an event. (referring to your P100 review/report). Last but not least this only my two and a half cents, please take this as a constructive comment and dont take it personally. Happy Running and Have a Good day.

kuchalana said...
This comment has been removed by the author.
kuchalana said...

adoi.. ada jugak yg baca blog aku ni.. ingatkan aku sorang je yang syok sendiri...lol

Sam Ahmad.. TQ untuk smua gelaran dan kemarahan yang kau tulis tu.. aku halalkan... anyway lets learn pasal blogspot skit bro.. komen panjang2 ni dpa detect as spam.. aku xpernah delete any komen kat sini selagi masih dalam adab dan tatasusila..

kalau marah pasal sapa 1st sapa last.. aku xda tulis pon dalam blog tu.. just more about safety.. baca dengan hati yg tenang... bukan dengan hati yng marah... hikers dah masuk situ since 1990 lagi.. just recently je ramai runners masuk sana.. so jgn sentap sgt lah.. xda medal pon bro..

pasal game or event.. baca official page betul2..there is a diff event and game.. anyway this is my personal blog.. it it will go with my way..

tq again for all your concern.. xtau pulak ada yg sentap pasal ni.. zikir lebih skit bro.. supaya tenang skit hati tu..

kuchalana said...

And satu lagi... aku xpasti nak acknowledge as what u said for other group.. sbb this exploration is up till janda baik.. so for now yg aku tau cuma Ketum Ultra.. orang asli and few budak motorcross je yg pernah buat... so kalau ada group lain yg pernah buat.. maybe kau boleh share ngan aku so aku boleh special entry untuk group ni.. thanks..

Ajak Ajak said...

Salam tuan, ada trail log/gpx file kemensah-genting bidai yg boleh dikongsi?tq ajak8887g@gmail.com

riz said...

Salam bro, boleh share kan track log kemensah-genting bidai-janda baik yang tuan lalu tu tak? email riz_raz@hotmail.com tq.

bart said...

lama dah post ni tapi nak bagi cadangan..

cuba try route genting bidai masuk dari tangga (hulu empangan klang gate)

halfway through kalau dari lubuk tedung nak ke genting bidai akan jumpa trek kereta kuda...sepatutnya trek kuda tu sambung ke kg klang gate