Pages

DNS.. DNF dan terus berehat



It a sad year for me actually. Lepas satu .. satu datang. Yes dan aku pasrah. A lot of question come to me after Putrajaya Night Marathon. Ramai nampak aku naik ambulan that day so ramai yg PM tanya aku what happen. Actually all this come dari issue torn calf yg aku face last month. 

Lepas torn, one week lps tu aku lari Craze Ultra and DNF dkt 68KM. Tmpt yg torn tu jadi lebam hitam lps aku sampai rumah. Aku ice and do some light training. Still pain dan feel uneasy for few weeks. Nak jadi lagi citer, few days before backtoback PNM dan SCKLM aku kne sakit mata pulak. So aku in medication dari Craze sampai la ke PNM. 

Actually aku mmg decide to DNS PNM dan SCKLM but degilkan. So aku siap petang tu dan turun lari. Dgn fizikal xready due to lack of training, mental pon mcm haram jadah, injury, sakit mata. So i get my reward at 23KM that night. Aku xface any big issue dari 1KM to 21KM. But masa start turn naik bakik ke PICC, aku rasa badan seram sejuk. Aku menggigil masa naik bukit tu. Ake berhenti dan relax dlu, satu ambulan sudah berhenti. Dia cek, heart bip aku amat tinggi, mata aku merah menyala (sebab sakit mata), sugar level low dan aku disahkan demam. 

So dia advise aku tuk DNF. Aku suspect some hypotermia but xlogik sebab xda hujan dan aku hydrate very well. Even aku xface any issue before 21KM. So disebabkan mental aku dah really down masa ni so aku decide to DNF. Dpa bawak aku ke starting and do few more checking. Aku muntah all the way dalam ambulan. Smua yg aku makan dan minum keluar balik. Sampai starting dpa selimutkan aku. Dpa kasi air panas. Aku baring dan rehat kejap. Lps tu Suzi sampai dan bawak aku pi klinik. Nothing much, same result as what they found at PNM. Cuma klinik mtk aku rehat sebab dpa ckp during medication sepatutnya kne kurangkan activity else lambat baik. 

So balik kne bebel dgn bini. Jadi aku decide not to start SCKLM. Aku try2 gak few days lps tu tuk berlari. Hampeh, badan aku totally down. So aku rasa mental and fizikal aku xleh sync for now. So aku decide to DNS all game till December. 1st sebabkan injury aku. So standard recovery is 3 month solid. So aku rasa it good to rest. 2nd game can wait but injury mmg kne treat baik2. Aku pon bukan pro athlete yg ada tukang urut or jaga makan pakai. So aku kne amek keputusan yg berat ni.

So few games burn.. Climbathon.. Monster Ultra 200KM.. and PBIM. 

For now aku mmg amat kecewa. Mood mmg down but aku percaya things happen for a reason. So insyallah i will come back stronger. Rest for now.

* Thanks pada yg menegur dan bertegur sapa in PNM. Aku mamai sebenarnya so maybe ada yg aku blur2 that day. Also a lot of love and thanks pada mereka yg PM dan mengambil berat dengan condition aku. 

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

2 comments :

Nick Phillips said...

Rest well, bro and come back stronger!

kuchalana said...

Thanks abe Nick..