Pages

Race Report - Mt Nuang Ultra 2014


Game ni secara dasarnya focus game Suzie tahun ni. Aku nak dia develop and gain more experience by running alone in distance > 42KM. Sebabnya aku nak dia learn how to handle emosi dan keadaan game alone sbb 2015 ada few big game untuk dia. So local game this year is the best for her to learn all this. Jadi Suzi lari, aku, Kenth and Adam jadi volunteer.

Actually Suzie failed to have good and solid training lepas ikut aku balik dari HK. She is really busy dgn kedai baru dia. Jadi 2 minggu sebelum game dia dah blar blir nak proceed with the game ke tidak. So aku sendiri pon agak busy dgn hal opis so aku biarkan dia decide. So a week before game kmi turun KL Explorace which pada aku good game to develop her confidence level. Dia agak suffer jugak masa game ni but aku yakin she need to learn how to handle it. Lps KL Explorace aku bawak dia naik Lopo Waterfall the next day. Indirect dia xtau aku mmg purposely bawak dia naik trail ni just to gain more confident on herself. 
Tlg tick lbh skit..

10 KM sap sap soi for Adam..
Secara xlangsung dia sedar atau tidak dia dah ready for the game. So lps Lopo aku amat yakin dia boleh sustain at least 30KM for this game. So the remaining 20KM tu bergantung pada mindset dia the real day. Nak jadi hal, anak bongsu aku aiesha demam pulak 3 days before the game. So kmi berdua dah put an agreement klu dia still demam on Friday so kmi berdua xkan turun game ni. Nak jadi lagi satu lagi citer best, minggu yg sama dia berdebar2 nak menunggu result tender few kedai yg dia mtk dekat UKM. Kalau dpt so kmi free to go klu xdpt kami kne kosongkan kedai in weekend. So decision nak ke game ni semua bergantung pada call for tender on Friday dan keadaan aiesha also on friday. 

On Friday morning UKM call kata tender kami disambung + keadaan aiesha semakin baik. So we are on with the game. Jadi Sabtu tu tghhari kmi bergerak ke Pangsun. Kmi tdo dkt Lopo waterfall chalet which kami tdo minggu sblumnya. Petang tu Suzi n anak2 just rehat dekat chalet but aku sendiri turun ke starting line to help on volunteer job. Meet up with familiar face, Jeff, Julie, Shine, Mun Ngai, Jason, Amy Wong and the rest of the team. 
Serious discussion about H1.. lol

Stephen.. always happy and immune for any jokes..
Pagi tu seawal 5am kmi dah berada kat starting line. Aku setup Pacat Camp seblum menyibuk for volunteer task. Suzi start a bit late. Aku tgk mood dia pon xberapa nak sampai. So aku biarkan ja sebab by time badan dah panas aku rasa she will enjoy the race. Kneth and Adam bantu to tick participant bip. Actually ada ramai muka2 baru dalam game ni. Muka2 lama agak boleh kira dengan jari. 1st half of the day, aku boleh tgk participant go a bit fast but 2nd half smua dah jadi slow. 

For Suzie, aku monitor pergerakan dia sebab aku xnak dia ada problem dgn time management dia. At 30KM, aku tgk dia ada remaining 5 hours untuk habiskan the rest of 20KM. So aku rasa it a bit hard kalau dia xmaintain 5KM/hours. So aku decide tuk push dia in 4th loop so aku amek camera and terus bergerak. It a good opportunity jugak so aku boleh la amek gambo and look after the rest of participant in the track. So aku manage to push her all the way and she manage to reach base camp in 2hours or 5km/hour. Jadi dia ada 2jam sengah lagi tuk next 10KM. 
Muka lps nagis..

Kalau dia berjalan all the way in 4KM/hour dia still boleh reach base in cut off time but dia xleh berhenti lama. Actually mcm aku agak la, dia akan survive for 1st 30KM and next 20KM it all up pada mind set dia. So aku duduk dengan penuh debaran dkt base dengan Abg Yim. Kejap2 mata aku akan ke trail head to see sapa yg sampai. She manage to reach the base 10 minutes before the cutoff time. Dari jauh aku nampak berderai2 air mata dia. So aku xnak kacau mind game dia so aku just amek stick dia and let her go to finishing line and let her enjoy the victory. 
Abg2 Pacat

Aku rasa this time keadaan dia agak xberapa okay sebab kaki dia melecet teruk dan jiwa dia agak kacau. It not like other game before. Aku jamin all because of less mileage and lack of training. Yup, it not a good example but i blve she learn from this edition. So it a good game overall. Can see a lot of new faces, strong faces. Hope to be around again in next edition.
With Jason... jaga finisher item..
Sebelum aku habiskan entry ni ada satu perkara yg xsedap berlaku masa game ni. Ada runner yg agak tidak bersopan dan very rude. Ini ramai yg bercerita ngan aku pasal sorang runner yg xmacam org ni. Agak kasar didalam track.. tidak menghormati runners lain, tidak bertolak ansur dan agak kurang hajar. Aku xkan sbut sapa, but aku percaya attitude mcm ni kene ubah la. Kalau la something bad happen to you in the game one day, org tgk n gelakkan je nanti. So don't spoil this cool community. 

Ole. 

* Picture taken all over the FB.. credit to all tukang amek gambo..

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

3 comments :

Nick Phillips said...

She did a great job! Congrats to her.

atreyustrange said...

Oh, ada terserempak dengan si Adam dan ibunya masa loop ke-3 or ke-4 tu. Ibunya bersemangat bagi sokongan pada si Adam untuk teruskan perjalanan. Mungkin itu cara ibunya pujuk hati dia sendiri jugak kot? :P

kuchalana said...

Thanks Nick... best part.. recovery dia cepat pulak... lol

AT.. all of them are runners.. only that they got less mileage for this game.. for me it a good lesson for them..