Pages

Explore - Lopo Waterfall


Another great trip from us
Lps kekecewaan xdpt pi event KJ, kami pon turn and decide ke rumah mak aku. Lps berkira2, aku ckp ngan Suzi kita pi Hulu Langat and tdo sana semalam. So besok kita amek anak2 kat umah mak. Actually plan asal mmg anak2 aku akan melepak ngan mak aku sampai ahad. So kmi turn dari Subang dan terus ke Hulu Langat. 

Plan nya nak tdo kat Congkak but xda pulak chalet yg available. So kmi lajak ke Lubuk Manggis. Pon sama. Lps tu kmi nampak signboard ke Lopo waterfall. Seriusly aku xtau ada lagi air terjun kat pansun ni. So no harm to try, jadi kami pon masuk. Rupanya ada byk chalet dalam ni. So nasib kami baik which dapat satu simple chalet yg murah dan owner dia mmg cool.


Dgn RM50 kmi dapat bilik basic which ada katil, kipas dan bilik air. So sudah memadai bagi kami. So we spend our day just 2 of us. Actully Feb and March is our wedding anniversary month. So kmi akan celebrate with a lot of activities together. So this is part of it but unplan one. Malam tu lps diner kami melepak dkt dpan chalet which ada meja apa smua. Borak2 kosong and we talk more about out ongoing family event. Then Abg Mat owner chalet singgah and borak ngan kami. Dia advise kami naik Lopo Waterfall besok so baru lengkap tdo sini katanya.

Lps bincang ngan Suzi so we on to explore Lopo Waterfall. Pagi tu awal2 kami dah bangun dan bergerak. Trailhead dalam 100meter jadi chalet ni. So kami sarapan dlu kat kedai area chalet and make a move after that. Actually we just plan to have leasure walk je. Xda la nak berlari pon. Lagi pon aku dpt tau track ni xsampai 5KM pon sehala and it should be fast and easy hike. 

Dekat trail head, kmi kene cross few bridge dan lalu dalam dusun org asal. Lps tu masuk kedalam semak buluh dan ladang getah. Lps tu baru masuk ke dalam hutan. Hutan pon jenis sekunder so, agak terang dan jelas. Cuma track ni xda marker, so pada yg xbiasa, ada harapan sesat sebab byk jalan tikus. Untuk kami, alhamdulillah dah biasa so xda byk mslh nak cari jalan. All the way ni kami meet dgn few big group dan this slow us down. 

Anyway kmi manage tuk potong all this group sampai la kmi meet satu group oldtie. Dari jauh aku nampak dia angkat tangan. Rupanya Pak Din. Oldtie in outdoor kat semenanjung ni. Sapa xkenai dia mmg korang baru la dalam outdoor ni. Aku learn about Trail Ladang Bangi dari dia dlu. Kmi xpernah berjumpa cuma friend dalam FB je. So this is 1st time aku meet in person. And again he is really cool guy. Tak tau apasal aku sentiasa berkenalan dgn legend. Sebelum ni aku kenal dgn one legend outdoor in Borneo. Sapa xkenai abg Omar dari Kuching. Tu pon kenai secara xsengaja masa trip ke Mulu. Umur dah lbh 60 tahun tapi sihat dan kuat lagi dan masih aktif. At one level dia naik Mt Kinabalu tu sijil main campak je sbb dah terlalu byk. 

So lps meetup Pak Din kami teruskan perjalanan ke Lopo Waterfall. Seblum sampai ada satu bukit yg agak tinggi. Aku rasa dalam 500 kaki dari paras laut and dalam 500 meter lepas tu ada satu pondok. Lps pondok ni dah boleh dgr air jatuh. So kmi sampai in 1j15minit with leasure walk. Kmi lepak kat air terjun kejap, plan nak mandi tapi tgk ramai giler orang. So xjadi mandi. Amek2 gambo lps tu kami bergerak balik. 
Dgn Pak Din.. namanya disebut sebagai legend in outdoor.. bertuah dapat jumpa dalam utan lopo..

Masa nak balik Suzi start berlari. So masa ni aku biarkan ja. Mungkin mood dah sampai kot so aku layankan ja. So kami berlari all the way sampai ke trail head. It takes about 30 minit je. So it a fun trip. Total about 9KM and less then 2 hours. Aku rasa sesuai la klu nak bawak anak2 berleasure. Later aku nak organise PAcat Junior event kat sini. Futher selain nuang aku rasa sini pon boleh jadi pot tuk training, track dia clear dan ada hill yg mencanak lagi. 

Next aku plan nak naik Bukit Dinding pulak.

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

No comments :