Pages

Pangkor Trip - Round Island Run

Muka2 ponteng sekolah
Again this is unplanned activities. After few month stuck dgn project dekat office, until Monday last week.. aku dah sampai tahap maksima. So aku decide to take 2 days off and plan to have some rest with my work. So, fikir punya fikir, we decide to go to Pulau Pangkor. Things good about off season vacation is

1. Harga murah.. hotel, transport, makan.. etc.
2. Xcrowded.. so very peacefull..

So Khamis kami bergerak ke Pangkor. Actually byk dah berubah pulau ni. Aku dulu belajar kat ITM Manjung, so Pangkor xla asing sgt tuk aku. Dlu aku training kat sini dengan pensyarah dan kawan2 tiga suku. Then after few years mai balik byk dah berubah. Our favorite spot is Teluk Nipah, so awal2 kmi tempah chalet yg ada swimming pool. Senang anak2 nak berenang. Nothing much happen, we just eat.. relax at the beach.. sleep.. swim and running. For this 3 days aku dah plan smua aktiviti aku.. for 1st and 3rd day aku lari kat pantai je. Penat woo.. dpt la few KM for speed work.. Yang aku nak citer kat sini is about round the island run..
Muka ceria Suzi sebelum kne mabuk laut.
Teluk Nipah ke Teluk Dalam
So aku start after 3pm. Cuaca agak panas. Kat Teluk Nipah ni aku tgk ada few denai. So aku just amek 1st denai near Anjung Hotel. Denai ni xjauh but bawak aku ke tepi pantai. Rasanya ni puncak tertinggi dkt Teluk Nipah ni. Dari situ aku masuk balik ke main road and tekan ke Teluk Dalam. All the way tu lalu airport sampai la ke simpang 3. Aku amek kiri which bawak aku ke Pangkor Resort. 

Kat sini ada 1.3KM trail. Actually xda la trail sgt. Just lalu tepi2 pantai. So klu return dpt le dalam 3KM. Nak jadi hal, lps je satu kilang (aku xtau kilang apa dalam hutan ni), ada byk anjing menyalak dari arah kilang. Ada lebih 10 ekor (kilang apa bela anjing ramai2). Nak jadi lagi best aku dah lepas kedepan dari kilang tu baru dia buat bising. So aku decide teruskan sampai end of the trail. Last sekali ada chalet JKR. Betul2 dalam hutan. So masa u-turn aku kne call Suzi for rescue. Gile, aku sorang2 dalam trail dengan lbih 10 ekor anjing yg tgh goyang2 ekor. 
Trail di Pangkor Laut.

Aiesha mmg suka bab dajal kakak dia.
In 10 minutes Suzie sampai and bawak aku keluar. Masa ni aku tau Suzi nak gelak but what to do, aku memang phobia dengan anjing. So dia drop aku dekat trail head and aku continue dari situ. 


Teluk Dalam ke Sg Pinang Kecil
So dari Teluk Dalam aku bergerak ke Sg Pinang Kecil which the other side of the island. Ni jalan dia mmg berbukit bukau. Klu naik motor or kereta, mmg kene perah kaw2 baru boleh naik. So aku just go slow dekat sini. Jalan dia betul2 ingatkan aku Bukit Larut. Berpusing2 and tajam. All the way aku meet dgn ramai apek2 and ahso2 yg berjalan dari arah bertentangan. Sampai je the other side, aku dah cover more then 10KM. 
Runners in the making.. 

Hero2 bercita2 kunun nak berenang sampai ke platform tu.
Sini lagi satu issue. Giler byk anjing. Aku xdpt nak lari sgt. Just walk with the stick. Ada jugak la sekor dua yang menyalak but aku buat bodo je. This is town area so it not advise tuk berlari kat sini. Motor banyak giler. Aku benti kejap sini to have some refreshment. Layan air and buah dlu, at least ada tenaga klu kne kejar anjing.


Sg Pinang Kecil Ke Pekan Pangkor
So dari Sg Pinang Kecil aku terus ke Pekan Pangkor. Kat sini smua tgk aku dgn muka pelik je. Gamaknya xpernah org berlari kot keliling pulau. So aku go a bit fast sbb nak cover timing yg aku jalan on previous half. Kat sini best sikit sebab jalan dia flat je. Cuma motor mmg banyak and mcm biasa, dorang ni bukan kisah pon. So kne lebih berhati2 sini. Anyway, aku drop route Pekan Pangkor ke Teluk Gedung. Sini boleh cover at least 4KM sehala, so return boleh dpt 8KM. Sbbnya aku dah janji dengan anak2 aku nak mandi pool sama2. So aku nak habiskan sebelum jam 6pm. Sebab tu aku skip route ni.
Sundown


Pekan Pangkor ke Pasir Bogak
Dari Pekan Pangkor ke Pasik Bogak pon flat road. Sini pon byk kenderaan. But i love this route. Mmg aku tekan kaw2 punya sebab total flat. Kat sini aku singgah kejap layan aktiviti rakyat. Ada demo orang menjala etc. Ni probably program hotel dekat2 situ kot. Kat sini aku refuel lagi sebelum layan last hill ke Teluk Nipah.
Brother tu cakap ni usia dia seratus tahun.. yer ke?

Haaa.. kat atas tu la ada toyol melompat tadi.. 

Pasir Bogak ke Teluk Nipah
This is last segment. Route ni total hill but a bit flat then 2nd segment. Sini mmg sedap la berlari. Mencungap jugak la nak melepaskan bukit2 yang ada. Masa ni aku sampai ke Teluk Nipah without any issue. No pain, xda penat etc. Rasa nak sambung for 2nd loop sbb awal lagi but xkan nak suh Suzi rescue aku for 2nd timekan. 
Sessi kne dajal lagi.. lepas kakak.. kakak..

Tengok muka dia.. xnak naik tu.. berendam sampai legam.

Secara keseluruhan aku rasa 1st segment dari Teluk Nipah ke Teluk dalam and 2nd segment agak selamat. Which total klu return boleh cover about 12KM. And dari Teluk Nipah ke Pasir Bogak pon agak safe. Klu total return boleh cover dalam 8KM. So klu amek route ni tanpa pusing pulau pon dah boleh cover 20KM. Overall pusing pulau boleh kasi aku 20KM. Kalau aku amek route Teluk Gedung boleh cover total 28KM. So sapa2 mai Pangkor, make sure run the island ok, baru lengkap percutian anda.

Ole.

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

5 comments :

lina said...

Kena pegi Pangkor bulan 8 nanti. Ingat nak lari.
Tapi for ladies, kena lari dgn group la ek? Alamak...

happiefeet said...

Looks like you had a good time. I need a nice long vacation from work too!

kuchalana said...

Lina.. boleh.. but take from Pasir Bogak ke back of the island melalui Teluk Nipah.. Teluk Dalam.. jalan tu xbyk kereta.. U can rent a car.. motor or bicyle for pacer

Nick.. ya bro.. sometimes we need really good rest to continue further..

eezard_vazz said...

Menarik nih punya idea.. Dah lama xsampai Pangkor nih... Ages! Seronokla tawaf pulau.. bole cover Ultra distance nih kalo tawaf 2x...

kuchalana said...

Hafiz.. u need to try this..