Pages

Latest Regime - Lets HIIT

Lets HIIT's


For now, aku dah berlari secara serius almost 20 bulan which akan genap 2 tahun in coming June. Masih terasa2 siksanya masa aku lari Half Marathon that time. Until today, aku dah buat almost 8 Ultra Marathon, 6 Marathon (camna marathon skit dari Ultra nih) and countless other categories. 

In 2011 aku mampu lari 727KM in 6 month as 2012 aku manage tuk buat 1600KM larian which = 1000mile. So for 2013 target aku 2000KM means aku kne tekan at least 1000KM in 6 month or 167KM sebulan. Insyallah reasonable. 

Berat aku masa mula2 berlari dulu is about 80KG dan as at today dlm 65KG dan pelan untuk turunkan ke berat ideal between 55kg-59kg. 2011 aku manage turun sampai 70KG, 2012 dpt 65KG and 2013 target untuk dpt at least 60KG. Yup, aku pergi perlahan2 supaya xda kejutan budaya dan amat pasti ianya dilakukan dgn cara yg sihat. No pils atau ubat kurus, it just disiplin menahan mulut dan mengajar kaki untuk berlari. Insyallah reasonable. 

As at today, aku dah cuba bermacam2 regim latihan. Ada cara kasar, cara halus, cara susah, cara mudah dan macam2. Aku belajar dari smua org, dari star dari bukan star, dari blog, dari buku, dari kesilapan org lain, dari kejayaan org lain dan mcm2. Ada yg berjaya dan ada yg gagal tapi aku optimistik untuk terus mencuba dan melakukan yg terbaik untuk setiap event yg aku pergi. Yg penting aku enjoy dan happy. 

For now aku dalam regim latihan yg aku amek dari my buddy TriStupe (HIIT). Mungkin ramai yg xtau dia ni senior aku kat VI dlu. Dulu badan dia sasa but today seriusly fit. Serius, he grow his fitness gradually dan terbukti hari ni. Aku yakin dia boleh go to become elit atlet one day. Apa yg aku nampak is disiplin, ilmu dan determination. 

So for now aku back to basic and buat byk speedwork, almost everyday dalam jarak yg pendek. Xmcm dlu aku lari ikut jadual larian and the distance really kill my performance. So for now aku just go with small distance but faster speed. Weekend aku akan hentam LSD and hill work. In 2 weeks berat aku turun 1 KG dan my running speed improve termendously. For now aku mampu berlari 10KM in sub 1 hour (consistenly) which last aku buat sub 1 hours during my uni time dan aku xletih seperti biasa (aku pernah xsengaja buat skali sub 1 hours last year and habis game rasa mcm nak mampos). So aku yakin aku berada dalam track yg betul for now. So lepas ni tgk berapa aku boleh buat for 21K, 33KM, 42KM and 50KM. Aku rasa smua ni amek masa but aku kene consisten tuk dptkan apa yg aku nak. Smua xkan datang bergolek.

Tahun ni, aku xpergi byk game mcm tahun lepas. For any below 40KM game aku xpergi seems LSD milage aku pon dah dkt 40KM sekali jalan in weekend, some of my speedwork pegi sampai 20KM so aku rasa elok aku focus pada event2 yg jauh. So for now aku akan focus on Full Marathon (local event) and Ultra (local and international). For now aku push more to 50KM game and probably 1 or 2 100KM game. 

See how it goes.

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

12 comments :

RaYzeef said...

Terbaek. Man with the plan.
tapi HIIT tu Mmg bagus.

kuchalana said...

Ray .. aku budak baru belajar bro.. xsampai 2 years berlari.. bagi aku few more years.. lps ni aku kejar ko.. :P

Mikael Z. said...

anda seorang yang dasattt..teruskan usaha tersebut...

kuchalana said...

weh.. jgn xda minggu ni.. lama xgosip..

Khairul said...

Wah....impressive la hang punya weight loss history! Makan ati la macik2 yang gemuk tu.
Keep it up. Btw, kita semua ni kena bawak masuk short runs macam 10k. Sayur bebudak muda...LOL!
KA

kuchalana said...

hahahaha.. jgn tiru mcm saya.. xkan ko nak suruh acik2 tu lari 100KM.. mampos..

tu la bro.. mmg plan nak enjoy distance dekat2 lps ni.. backtobasic..

Fujimiya Agul said...

In sha Allah Pai, pembakar semangat aku utk ikut jejak langkah, ko mula dgn 80KG, aku mula dgn 94KG,...

kuchalana said...

hahaha.. ko pon tau berapa debab aku dlu..

u can do it sham.. yg penting kita kne ada ilmu dan kemahuan.. hati ko kering sham.. let the monster inside u reveal.. u won't know how far u can go until u do it.. org pon xpercaya ko boleh naik kinabalu with no issue 2 kali + minimum training.. so u are more then what u beliave..

Matjoe said...

tak aci. jeles gila berat ko turun banyak

kuchalana said...

hahahaha.. tgk mileage la bro.. klu xturun xtau la nak katakan.. hahaha

amarsa13 said...

Terbaik bro, keep on running...
Saya pun baru join2 running2 ni... InsyaAllah hm-fm-um ;)

kuchalana said...

amarsa13.. go slow bro.. xda apa nak kejar..