Pages

Race Report - Allianz Penang Bridge International Marathon 2012

HM x 2 + 10KM = 52KM
Pejam celik dah setahun aku berlari secara tegar. Last year aku lari same event as my 1st official running in marathon distance. So tahun ni aku xcelebrate FMV aku dgn marathon but i did 2 event in this game. 1st aku lari half marathon and aku bilas dgn 10KM lps tu. So 2 medal, 2 event and 31KM. It more interesting and aku rasa penatnya agak berbaloi sbb aku kne sampai at least setengah jam sebelum 10KM start, so aku xleh nak enjoy sgt else 10KM bye2 je le.

Aku bergerak ke Penang Jumaat mlm dgn Suzi and 2 of my comrades (aaron and adam). Sampai dalam jam 3am dan kmi terus check in Banana guest house. Only RM60 with simple room with 4 bed. Actually aku xplan pon nak sampai at 3am, plan asal nak gerak jam 5am but aku tukar plan tuk gerak awal supaya ada masa tuk bawak anak2 aku pusing2 Georgetown. So again Banana backpack xpernah mengecewakan aku.
Enjoy the day with the kids...

So pagi tu, smua bangun awal and we walk around Georgtown. Makan2, enjoy the view and moment kat sini dgn anak2 aku. Tghhari kmi bergerak ke Queensbay to meet the rest of Team PACat. En Zul xlari sbb injury o dia mai amek bip tuk dia pass pada member dia. So huhahuha kejap kmi bergerak ke Bayan Lepas to meet Suzie classmate masa kat Uni dlu which giving birth 2 weeks before. Huhahuha again and off we check in anoyther hotel yg En Zul dah booking awal. Layan lunch dgn team and petang tu kami xmerayau mana, just tido and prepare for the game.
Congrats to JJ and Vanaja.. ni baby baru 11 hari..
Kmi sampai awal ke venue sbb nak parking kat open space QueensBay but jalan dah tutup lagi awal dari yg dijanjikan. So kne la parking kat area cekik leher. At 1am, everyody dah siap and we off to starting line. Actually cuma Zinov je yg lari full but kmi malas nak balik parking so kmi lepak2 ja kat starting line. So sharp 2am, full marathon pon flag off. Serius seronok je aku tgk  sbb slalu aku yg dalam kandang tu but this time aku duk luar and tgk org lain dilepaskan. At 3am, aku and Izwan (from Malaysian Hikerz) dilepaskan for half marathon lelaki and Suzi dilepaskan 15 minit lps tu. Suzie and Izwan giler semangat sbb this is their 2nd HM and aku percaya ada kura2 dalam perut dpa masa kat starting line.

Seriusly aku xface byk problem. Aku berlari as normal. Plan just nak maintain dgn pace 8-9minit perKM termasuk minum2, borak2 and huha2 all the way. Aku sbnrnya nak layan view and dalam erti kata lain just nak layan LSD je for this event sbb mileage aku xcukup minggu ni (for more bigger event in next few month). Aku xnak push for FM sbb lps dari PNM angkle and lutut aku kerap sakit, so it good pada aku tuk reduce mileage and recover betul2.
At Tajudin.. karboload nasi tomato..
So aku manage sampai ke finishing more or less closed to 3 hours. So aku ada extra lbh kurang stgh jam. En Zul dah ready kat finishing dgn barang2 aku. So aku tukar baju and load coke for some fast energy dan bergerak ke starting line 10KM. Actually dgn load coke it another big mistake tuk aku. Serius aku xlearn dari kejadian kat Borneo Marathon. Perut aku cramp 4KM sblum sampai finishing line. Masa ni aku xleh nak laju sbb serius sakit. Duk munah angin je. Spatutnya aku amek solid full between the transition.
With Craze people..

Last karbo session with the kids

Last call before off to starting line..
Another big problem is the crowd. Fun run and 10KM dilepaskan skali. So crowd dia mmg ramai. Jadi aku xdpt nak berlari laju sbb crowd ramai yg berjalan dari berlari. So kne menyelit tuk kejar masa. Sampai satu tahap aku naik feedup sbb it like a jam sbb ada roadblock. So aku malas nak pening aku layankan je. Aku manage sampai around cutoff time. Best part all the way tu ramai yg tanya apa aku buat run 10KM. Ada yg tanya, wat recovery run ke? Ada yg tanya, injured ke lari 10KM je? Budak2 FM lagi best, siap jerit2 lagi, mcm pelik ja tgk aku buat 10KM. Actually dpa xtau plan aku to make my run more interesting. It not about finisher-T.
Smua ada kura2 dalam perut..

Uncle ni xpuas hati tgk Izwan buat HM..

Sblum keluarkan kura2 dari perut..
Another best part, aku bukannya hebat bila dah lari lbh dari 42KM or more then that distance. Sometimes we can see how ppl look at u bila kita buat event yg bukan dalam lingkungan kita and it a time untuk muhasabah diri kita bila org pandang mcm tu. Xsalah tuk rasa kebawah sikit dgn buat small2 event and have fun. Yg penting apa yg kita nak capai dan how creative we are to having fun. So aku manage to do 2 event in this edition which the last edition for old bridge. So aku dah ada FM medal (my FMV 2011), HM and 10KM medal (2012). So klu ada new bridge tahun dpan, it will be a new chapter.
Sessi gosip

done.. HM and 10KM.. backtoback for the day..

Future Ultra yg pakai baju hitam tu.. :P
All ppl in the team manage to get their PB dalam setiap event dpa. Suzie and Izwan for their 2nd HM and Zinov for his 2nd FM. For me, no PB sbb aku xplan for any good timing pon, dah nama LSD so slow and steady je le.
Ida.. Suzi and Wan..
There is few thing aku nak highligh pasal event kali ni.

1. Parking, klu kata tutup jalan at 1am and parking at 12.30am. Make sure dikotakan else runner akan face byk masalah. Aku sampai 11.45pm and all parking dah ditutup. Xkan nak biar runner parking tepi highway. Amat bahaya bila lps event sbb runners kne cross higway ok.
2. 10KM and Fun run, aku rasa kne kurangkan participant or buat route lain so xclash dgn FM and HM. Serius it really not fun running dalam kebanjiran manusia.
3. Starting line dia sbnarnya kecik. Klu tgk lps ja sampai finishing, runners amat padat lps tu sbb beratur panjang nak amek medal and T. Ada tu sampai cramp2 sbb xleh nak berdiri lama dah. Rasa boleh jauhkan lagi tent medal or buat system beratur yg lbh baik.
4. Disebabkan participant ramai giler, organizer kne buat WS at least 2 side kiri dan kanan dan panjangkan meja supaya xcrowded. Kesian FM runners, terjelir jugak la nak kne beratur amek air.
5. Mcm tahun lps air masih diberikan dalam botol. Cuma some place je yg bagi in cup. So far air cukup dan dpa belajar dari insident tahun lps. Cuma klu dah kasi botol, dah jadi pembaziran sbb runner bukan nak minum satu botol pon. Dah berderet sepanjang divider jambatan dgn botol yg penuh dgn air.
6. Start and finish fun run dah diasingkan, so xda issue pasal fun run pon amek finisher T FM.
7. Ada byk kekeliruan berlaku masa kat finishing expecially for FM, sbbnya jalan tu besar so yg tukang arah kat trafic ligh tu xtau ada pertukaran sistem kat garisan penamat. Aku rasa dpa kne belajar dari SCKLM on how to handle situation at finishing line. Kandangkan terus dalam jarak 100m for each kategori.

So far byk improvement dari tahun lps, masih byk ruang untuk pembolehbaikkan. Secara keseluruhan amat baik. So aku akan datang lagi for new bridge tahun dpan. Insyallah klu ada umur.

Ole.

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

4 comments :

Anonymous said...

Cayalah bro...,aku pn join 10k aritu..,tapi takdan jmpa bro...
Munir Penang

RaYzeef said...

Congrats bro. PBIM Grand Slam :)

lina said...

Sangat kagum you made it back to back run for HM & 10K. Salute!

kuchalana said...

munir - alamak gua lupa.. patut kita lepak2 amek gambau ritu.. later klu lu turun KL lari bagitau.. kita minum2..

Ray - janji enjoy bro..

Lina - tu menyiksa diri tu.. hahahah