Pages

Race Report - Twilight Ultra Challenge 2012




Event: 11 Mar 2012
Venue: East Cost Park, Singapore
Type: Ultra Run
Distance: 70KM in 14 hours

Ini adalah antara event yg aku tunggu tahun ni. Training ala kadar dah bermula dari December lagi. Highest mileage just 40KM and average long run just 15-20km a week. Jadi target asal just nak buat 60KM for 1st tier.. 80KM for 2nd tier and 100km for 3rd tier.. jadi tier2 ni berfungsi mengikut keadaan semasa game. Jadi aku plan tu revise the tier tiap 5 hours. Actually kita boleh agak berapa kita boleh pi at that moment. Anyway, aku xbwk bekal yg banyak, just satu FM and 2 ultra walk event. I am a beginner yg bernafsu besar.

Aku turun SG sabtu pagi dgn adik aku by car. It just take 3 hours dari rumah aku terus ke Tuas check point. Sgt dekat. Jadi xda byk mslh. Anyway, i have a mission for this event which

1. To clock an ultra mileage as a training for bigger event. Actually i am looking to sustain in 16 hours walau apa pon caranya.
2. To have more exposure with this community.
3. To get the finisher T for mywive Suzie, actually today is her BDay and our anniversary and i want her to remember this year i will clock a big mileage for her.
4. To test my endurance and running plan.

Jadi by 10pm aku dah ada kat ECP and ready to take off. Ramai giler familiar face. Aku mcm biasa duk blakang2. Kaum pon xda yg kenai sgt, Si Deo plak duk depan2 jadi aku just cool down kat blakang.

1AM - 8AM
Nothing much at this hours. Aku berlari mcm biasa. Just a slow pace. Aku manage to clock about 45KM at this hours. Masa ni kaki xda melecet. Best part i feel really good. Participant lain pon really supportive. Every time selisih they keep encourage other to keep going. Actually lari kat ECP ni mg best. It happening all the time. Dari tgh malam sampai ke pagi mmg riuh rendah. By 7.30AM aku benti kejap to change sock and shirt. Xda ngantuk.. xda tekanan and still feel ok. Cuma aku just go to slow, masa ni aku dah agak xleh achive tier 3.

8AM - 2PM
At this hours aku yakin to clock at least 90KM. Disaster happen after 9AM. Kaki aku mula melecet. Jadi aku berenti almost every hours to treat my toe. Masa ni dah xramai runner yg berlari. Ramai yg dah balik. Yg tinggal pon ada yg berkaki ayam and berselipar je. Masa ni aku reduce my timing to clock 80KM with remaining planty of time. Nak jadi lagi hal, hujan plak at 12pm. Masa ni terus pecah smua blister kat kaki. Aku dah mula rasa kaki xleh nak blah dah tpi jiwa mmg masih kental. Berjln mmg amat payah disebabkan kaki mereput n blister. Aku paksa jugak walaupon mengangkang2 berjalan. Best part hujan bleh berenti plak then sambung cuaca panas. Then done. Aku stop. Aku manage to clock 70KM je with remaining 2 hours which aku bleh dptkan another 10KM actually.

Overall it not a good mileage n timing but as beginner i beliave this is a good start. Jadi my fueling
1. ORS tiap 3 hours which aku campur dgn air sejuk. 4 paket
2. Gel tiap 2 hours. 6 paket.
3. BComplex larut setiap 2 jam jugak which 6 biji
4. Gula2 for sugar every 1 hour 3 biji.

Aku face issue dgn buah pisang. At each hour aku akan layan 2 biji pisang tuk alas perut. Jadi in 4 hours 2 kali aku masuk toilet. Then aku tukar dgn tembikai. It much more better. Lelain makanan mmg xleh masuk. I have fun in this event walaupon sakit. I beliave i am addicted to that pain. I beliave this is a good start for me and i am looking for more now.

Ole

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

14 comments :

June Malik said...

Well done, with blisters and all ..u did it :)

RaYzeef said...

GREAT job! need to tackle that blisters issues, either tape the prone areas before race or shoes is not suitable...next 100km ok :))

deo said...

Tahniah Arman! 70km in TUC kira manyak hero lah, orang lain lari HM distance dalam tu pun dah cukup sumpah seranah.

Aku teraccidental je duk depan2 sebab ingatkan start ke arah KM7.5, rupanya opposite direction lol! Sorry tak sempat jumpa lepas kau habis, aku tengah syok tido kat belakang tent kot hehehe...

Well done again! To many more Ultras!!

Anak beringin said...

Assalamualaikum tuan,,

Terlebih dahulu ambo nak minta maaf bebanyak jika pandangan yg akan disampaikan akan menimbulkan rasa tidak senang ataupun tersinggung...

Bersukan- bermain untuk suka-suka
Beriadah- berlatih untuk ibadah

Rasanya sudah jelas perbezaan antara kedua-duanya.

Sbg orang yg sudah matang dan bijak berfikir sudah tentu akan memilih yg lebih menfaat sama ada utk diri lebih2 lagi agama. Kekadang kita boleh lupa , maka kita sampingkan aspek agama ditepi.

Namun begitu sebagai sahabat ambo doakan kebaikan buat tuan sekeluarga lebih2 lagi dalam meneruskan kehidupan ber'hobi' kerana itulah kecenderungan dan minat tuan. Lagipun tidaklah salah utk mempunyai hobi sedemikian rupa tetapi cuma harus berwaspada dengan tuntutan lain yg lebih aula.

Diharapkan pandangan ikhlas ambo ni diterima dgn lapang hati dan positif... Panjang umur dlm taat, sihat tubuh badan utk ibadat dan mendapat rezeki yg luas serta berkat sempena ulangtahun perkahwinan dema & hari lahir.

Afwa minkum...

IKHLAS.

kuchalana said...

Kak June - Thanks kak.. support akak n other RBU really help to archive this..

Ray - Yes bro.. 100KM in mind now..

Deo - Thanks bro.. i can see the pain from your face that day.. anyway u still make it..

kuchalana said...

Abg Zaini - Alhamdulillah... Terima kasih atas nasihat dan peringatan.. saya selalu amek nasihat abang dari dulu lagi dgn baik.. that is purpose to have "Abg".. sya byk belajar sbnarnya..

Saya akui mmg ada lari niat dan tujuan asal saya pada hari kejadian.. alhamdulillah saya disedarkan semasa hujan hari kejadian dan saya berhenti terus larian dan kembali keniat asal saya.. saya yakin bukan kemasyuran yg saya cari.. tetapi niat asal saya.. another reason knapa saya berhenti dan mungkin "diberhentikan" pada hari kejadian...

Saya mintak abg terus beri peringatan dan ingatan kepada saya.. kdg2.. lalai dan leka pasti berlaku..

Terima Kasih skali lagi bang... saya yakin abang paham dgn maksud saya..

cikmie said...

tahniah!

Zack Yui said...

Tahniah bro!

Munir Penang said...

Tahniah bro

Anak beringin said...

Assalamualaikum..

Sama2 tuan... tiada lebih tiada kurang..

Dalam kehidupan mesti ada 'Check n Balance'. Jika semuanya mengikut arus... maka sudah tentu dikhuatiri akan hanyut... Memang patut ada yang berenang melawan arus walaupun penat tetapi kita akan lebih waspada.

Wassalam.

Aleyn said...

Congratt!!!!

azwar said...

Dude ... I salute you ... I've never done more than 42km ... keep on running

Che said...

congratz abg senior. bangga alumni Manjung camni.. hehe..

all the best for the next big one!

kuchalana said...

Cikmie - Thanks

Zack Hui - Thanks Bro.. aku teringin Dragon Back.. later2 ping aku..

Munir Penang - Thanks

Abag Zaini - Thanks Bang..

Alyn - Thanks Lyn

Azwar - Thanks bro.. Still thinking to do IM soon..

Che - Hahahah.. jgn che.. tu ada sorg lagi tgh train tu.. En Zul.. to dragon from melaka tu.. :P