Pages

ECG? Sakit Jantung?



Last week aku xclock any run the whole week except fun run on Sunday. Actually i was in conflic last week. Very big conflic. Lepas balik dari Mt Nuang, senin masa kat opis aku dapat sakit dada. It more on my heart area. Klu ikut xda la sakit mana pon, cuma rasa berdebar2 dan rasa xselesa kat area jantung. Jadi lepas opis aku trus ke clinic to do some check up. Jgn main2 sbb byk kes yg kita dengar hari ni, futher aku ada family history dalam hal ni. Doctor mintak aku mai Selasa pagi tu do some ECG which will see any anomali in heart.

Selasa pagi seperti yg dijanjikan aku pi wat ECG dan keputusannya, ada abnormality pada rhythm jantung aku. Jadi tuan doktor ni mtk aku foloup ke hospital takut ada perkara yg xsedap didengar. Actually aku mmg xsedap hati tgk keputusan ECG tu, berlari berbatu2 tapi jantung plak ada yg xkene, serius risau beb. Jadi merayau aku pi cari hospital lepas tu, satu pon xleh harap sbb rabu tu cuti depavali, jadi doktor cardiac average smua bercuti. Jadi last resort aku make appointment di Hospital Al Zahrah on Saturday.

Saturday, dgn berat hati aku pi jugak buat few test. Anyway, aku xkecoh pada Suzi or pada sapa2 dalam family, takut byk plak soal jawab. Biaw check dlu, confirmkan baru kita cerita. Anyway, tuan doctor ni ask to do few test which

1. ECG
Dia buat ECG skali lagi. Just to confirm again apa yg clinic ni buat.
Resultnya masih sama. Ada abnormality pada jantung aku. There is 2 reason katanya
- Mmg rythme jantung aku abnormal dan itu adalah normal expesially for atlet atau
- mmg ada masalah pada jantung

2. Heart Scan
Dia scan smua bahagian jantung aku. Tgk kot2 ada
- bengkak ka
- atau serangan jantung akut which akan keraskan bahagian bawah jantung
- atau ada kebocoran injap
- atau ada tersumbat
- atau lemak tebal sgt dalam jantung
- atau jantung bengkak
- atau tersumbat
- atau ada kecacatan lain
Resultnya - Jantung aku sihat walafiat.. tip top..

3. Blood Test
Yg ni kantoi.

Dari result yg dpt,
- Uric Asid aku agak tinggi dari normal (doktor pelik knapa aku xdpt gout)
- Sugar level untuk yg berpuasa pon agak tinggi
- Dan yg terbaik, kolestrol level aku lebih tinggi dari normal, double up dari biasa.

Jadi conclusion yg tuan doktor ni boleh buat, aku punya diet agak kuchalana. He know about berat aku yg turun almost 9KG in 4 month dan dia tau aku agak tegar dalam dunia hutan dan larian. Jadi that is the problem. Dia mtk aku revise balik diet plan aku dan mtk aku makan ubat kolestrol.

Anyway, aku xda proper diet plan. Untuk 4 bulan yg berat aku turun tu, aku cuma kurangkan karbo (take more protein) dan totally stop amek air karbonat which aku giler minum coke sblum ni. Dan aku berlari slalu. Aku realise yg aku ada byk amek kacang goreng yg dibawak oleh kaum2 kat opis. Hari2 layan sampai setengah botol kueh, then aku layan byk Dairy product, aku gile minum susu skang as ganti air karbonate. Futher sminggu dua ni kerap makan steamboat. Tu yg badan meragam makan process food byk sgt.

Jadi aku dah tau punca dan sebab, skang aku kne kawal dan kawal. Aku dah revise diet regime aku. Sih, ni la penyakit lelaki pertengahan umur ni. Mcm2 dah datang. Lepas ni kne kawan dgn Kak June le makan bercatu. Kan Kak June... :P

Now i can concentrate more to my training. Hope smua berjalan lancar tuk FMV aku bulan ni.

Ole.

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

8 comments :

June Malik said...

its good that you took heed and went for checkup, heart problem is a silent killer. esp if ada family history. not to takutkan you but my husband is a heart patient, did his angio when he was just 36 and bypass three years ago .. and his is all hereditary! first angio dah block 98% baru detected, doc said he would have just collasped and died if we didnt go when we did! so to all, when you have chest pains that never was there before, do not take it easy, go for a checkup. And yeah you can follow my diet kah kah .. I am not expecting any weight lost till the near of 2nd week, body baru nak condition .. nanti end of this week ada report :) take care, I will message u separately abt my hubby's diet for your reference !

kuchalana said...

KJ> thanks kak.. risau jugak.. but tuan doktor kata xpa.. boleh carry on dgn current activities.. cuma betulkan diet.. listen to the body.. dia kata this is just a beginning and i need to really2 look at the diet.. klu akak dpt share diet hubby akak pon ok.. at least ada panduan..

thanks again kak

anak beringin said...

salam...

tuan,, molek amal minum minyak zaitun... bagus utk kurangkan lemak & lancar semuanya...tambah satu lagi... minum madu asli ( tualang)..

tq

kuchalana said...

abg zaini> insyallah bang.. tq atas petua.. madu tu dah mula diamalkan.. minyak zaitun akan dimasukkan dalam list..

Pumpernickel said...

take good care of yourself bro.makan semua tapi bersederhana ok!!! kirim salam wife.

nawal (www.pumpernickell.tumblr.com)

zulhassan said...

aku pun pernah kena ni malah hingga sekarang masih kompius kenapa perkara ni berlaku, maybe memang ada kena mengena sebab salah makan kot sebab ada masanya aku sendiri selalu rasa pedih gak didada tapi setahun yang lalu bila check tak ada apa2 pun. Dan sakit ni datang masa sedang rilex2 dan kekadang nafas pendek pun terkena gak.

Dan ko bukan orang pertama yang aku baca kena sakit dada ni. Apa leh buat kita tawakal jelah.

kuchalana said...

nawal> yeah.. nice to see u in the blogsphere again..

Zul> kan.. ramai kawan2 ckp mende yg sama..

Blogger said...

New Diet Taps into Pioneering Concept to Help Dieters Lose 23 Pounds within Just 21 Days!