Pages

The Conman Story



Korg pernah kene tipu dak pasal duit? Aku percaya pernah. Tpi korg pernah dak kne tipu sampai lebih RM10K. Yg ni mungkin jarang. Make things worst aku pernah kne tipu dkt setengah juta. Percaya dak? Yes, tlg percaya. Anyway aku xnak share hal aku kne tipu dkt setengah juta. Tu kisah lama dan melibatkan org yg pernah idup dgn aku. Tpi aku nak share aku nyaris2 nak kne con lagi dan value hampir suku juta. Sih, byknya duit aku.

Anyway, i did have few property and business dilembah klang ni. That is for my long term plan tuk anak2. Jd citer terbaru, aku dlm process nak let go satu dari property aku and satu kedai aku. Sja nak clear skit utang yg ada then nak simpan skit and pakai skit duit tu. Hal property aku tu masih berjalan dan dalam process mencari buyer. Spa2 berminat dgn kondo di Tasik Permaisuri boleh ping aku. Harga kawan2 aku kasi. Anyway, aku bukan nak citer pasal kondo ni. AKu nak citer pasal kedai aku.

Aku did point agent and bukak iklan kat internet. Jadi ada byk la yg bertanya dan berminat. The price agak tinggi sbb kedai ni confirm ksi untung punya. It a biggers shop dalam satu U and population student pon yg paling besar dalam kolej ni. Ramai yg bertanya dan bertawar2. Jadi harga xbergerak for suku juta. Nak amek xnak aku xrugi apa2.

Nak jadi citer ada satu tambi dgn title dato sudah call and really interested nak beli. He is someone in MIC and really rich sbb aku dah pi umah dia. Dia mai kedai + review all the related document. Now he also agree with the price. Jadi process pon berjalan dgn loyar etc. Until sehari sblum nak sign agreement on transfer the business aku rasa xsedap hati dgn kerenah tambi ni. Jd pagi sblum aku pi kje, nak kuar umah aku "pasang badan" + berdoa. Mintak ALLAH kasi petunjuk smaada deal ni ada berkat ke x.

Lepas asar aritu aku solat sunat and istiharah. Msuk balik opis aku tergerak hati nak search profile so call dato ni kat internet. Tu dia, ALLAH nak tunjuk. Rupanya he is the no 1 conman dalam senarai polis. Dalam rekod dia dah ada 10 kes pending dkt mahkamah. Futher siap ada dedicated blog dari mangsa2 dia (kat sini). Not only that, he got proxy around him yg aku percaya ppl dalam satu parti politik. Subhanallah. Tarik napas panjang aku. Sehari sblum aku sign ko. Klu dak lebur suku juta. Menggigil jugak la mak and adik aku bila aku share hal ni. Sbb depa ada share dalam business aku ni.

Serius bila tgk umah dia (banglo kat kiara), kete dia (porche je ko), penerampilan dia (really pro). Mmg xpercaya yg mamat ni professional conman. Anyway, aku ada gak dpt ugutan direct dari dia ni butaku dah buat polis report + xda apa2 sign jadi xda contract. Futher klu dia rasa dia ada proxy + ada samseng, jgn ingat aku ni mai kosong ja. ALLAH ada bersama aku. Aku percaya ALLAH sentiasa bersama org2 yg yakin.

Ni smua asam garam dan pengalaman yg xdpt dari baca buku. Serius aku syukur sgt sbb dpt smua ilmu dan pengajaran berguna ni. Bukan sbb duit, itu cuma asbab keatas kejadian tapi aku syukur atas rahmat dan limpah dariNYA. Anyway, kedai tu masih dalam process nak jual. Lepas kes ni mak aku dpt sorg buyer which is kawan dia sorg cina yg jadi supplier kami. Mmg ALLAH akan kasi tapi DIA kasi dgn pakej ilmu dan pengajaran yg maha berguna. Thanks Ya ALLAH.

Anyway, be carefull with this guy. Dia bukan con busines ja, kete, kedai, umah, tanah etc. Org kata asal barang jadi duit dia akan con. Lagi satu dia byk berkeliaran dkt Mudah.com and Lelong.com, jadi berhati2. Ramai yg dah terkena.

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

11 comments :

June Malik said...

Nasib baik ikut gerak hati Dan berdoa :)

zulhassan said...

syukurlah.

@xiM said...

Alhamdulillah Allah beri petunjuk..

pye:rudz said...

betul punya petunjuk tu.

kuchalana said...

KJ> tu la kak.. kdg2 kne percaya dgn gerak hati..

zul> alhamdulillah bro.. klu dak abis la..

axim> kne percaya pada kuasaNYA

pirus> tu la pasall

Lin said...

Banyak nyer reta dia...untung anak bini..hehe

Anyway, Alhamdulillah...Allah S.W.T sentiasa melindungi hambanyer yang sentiasa mengingatiNya dalam apa jua keputusan, amin

arman said...

Alin> Alhamdulillah.. rezki Allah...

Mak Beruang said...

Alhamdulillah tak kena tipu. You owe the shop in Zaba ke bang? Gotta dig your blog again one day to read about your road to success.

kuchalana said...

Mak Beruang> There is a pain in each of successful story.. jgn serik dgn kehidupan.. Life Is To Short To Be Ordinary.. Lama xberblog.. baru ja mula balik...

Mak Beruang said...

jangan serik dengan kehidupan. like that one. yeah. finally got the rhythm going.

kuchalana said...

makberuang> good.. life is always fun.. just enjoy it..