Pages

Raya dan Sentimen

me and my opah last raya

La ni lagu raya dah kuar kat radio. Slalunya 15 ke 10 hari lagi nak raya depa dah mula kuarkan lagu2 sayu ni. Actually pembudayaan telah menjadikan raya sebagai sesuatu yg feeling atau shahdu dimalaysia ni. Dari konsep islam, raya ni adalah hari kemenangan. Jadi xda konsep sedih2. Nabi dulu siap suh pakai baju baru dan bergembiralah pada bulan syawal sbb dah sbulan berpuasa dari sgala sudut. Jadi it time to celebrate.

Klu dah disuruh bergembira wat apa nak sedih2. Klu tgk kat timur tgh depa siap buat kenduri besar2. smua happy2, huha2 sambut raya. Kita plak kat sini, pagi raya nak sedih2. Xbalik raya sedih. Xdpt makan tat nenas sedih. Dgr lagu raya sedih. Dgr takbir raya sedih. Pi kubur sedih. Dpt duit raya sedih. Come on.

La ni bab takbir raya pon yer jugak. Cuba korg compare takbir kat tanah arab ngan kat sini. Kat sana, xda mendayu2 mcm kat sini. Depa bca straight ja, xda lagu2 sampai meleleh air mata. Klu kat tanah arab, depa akan menagis bila mengaji masa solat. Tu pon kne pada ayat2 tertentu. Bukan baca al fatihah ja dah sedih.

Pada aku smua sentimen sedih ni perlu diperbetulkan. Klu rasa byk dosa dgn mak ayah yg dah xda, xpyh nagis kat kubur. Nangis masa berdoa lepas solat. Lebih afdal. Klu rasa sedih xdpt makan tat nenas yg mak korg masak or xdpt balik raya, elok nagis kat tikar solat sbb terkenang dosa2 silam. Itu lebih baik. Ni dgn lagu raya ja meleleh air mata. Adoi hai. But xsalah untuk sedih selepas melalui ramadhan. Sedih kehilangan ramadhan atau ada yg sedih gumbira sbb kehilangan ramadhan. Cuma xpyh le pagi2 raya merawong mcm xda hari esok.

Stu lagi konsep duit raya. La ni dah terikut2 konsep bangsa cina dalam pemberian angpaw ni sampai menjadi satu beban. Actually asas konsep adalah SEDEKAH DGN IKLAS pada sapa2 yg kita rasa nak kasi. Itu pon dgn nilai yg kita mampu. Actually konsep ni perlu diperbetulkan sikit. Sedekah seelok2nya buat la bulan posa. Byk2 kasi xpa. Bukan menjadi wajib pada hari raya. Klu ada kemampuan kasi. Klu xda xpyh kasi. Jgn budayakan perkara yg tidak pasti. Tkut jadi bebanan. Xsalah kasi tapi berpada2.Jgn sampai ikat perut sampai bulan akan dtg.

Klu ikutkan byk lagi sentimen budaya dalam konsep raya kat tanah air ni. Smua tu hanya budaya dan xperlu pon. Jadi kita pikir dan belajar lagi apa yg patut dan xpatut supaya xmenjadi beban dikemudian hari.

Anyway, 10 days to go. Rebut la peluang 10 malam terakhir ni. Pahala seribu bulan jgn main2 ko. Kita xtau hayat kita ni sampai ke idak ramadhan akan datang. Jadi rebut la peluang ramadhan kali ni.

Ole.

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

3 comments :

KuraKura said...

asal lagu raya je mesti ada ayat,"miskin dan kaya turut bergembira".. heyyyy miskin kaya sama je laa di sisi-Nya.. darjat yang manusia tentukan..

ehh emo lak aku..

aku stress gilo dengar lagu raya mendayu2.. asal dengar je dalam kepala hotak aku mesti akan cakap,"raya weiii asal nak kena sedih2???"

kuchalana said...

kura2> tau xpa.. aku klu raya.. siap bakar mercun dalam bilik lagi.. klu balik kg.. dgn bilik2 opah n pak sedara aku mercunkan.. pagi2 dah dgr org melatah.. meraung.. gelak.. n mcm2.. serius enjoy..

lepas tu mintak maap la.. hahahaha

Peregrin said...

Really worthwhile data, much thanks for your article.
employee schedule template | Manotick real estate | black dildo