Pages

Hal Jumaat Yg Perlu Kita Tahu

Last week aku jumaat kat mesjid KLCC. Actually dah lama aku nak menulis hal yg bersangkutan jumaat ni. Tpi terpeding slalu. Jadi rini aku nak share ckit perkara yg perlu kita tau pasal jumaat ni expecially dari alkisah di mesjid KLCC.

1. Sedekah.
Sebaik2nya dilakukan sebelum azan. Bukan ja sedekah, solat sunat, baca yassin, zikir dan lain2nya. Dikatakan malaikat tunggu depan mesjid dan akan bawak smua amalan sblum masuk waktu tu terus xda hijab. Ada hadis yg menyatakan hal ni. Aku xkata la xleh sedekah lepas azan. Pahala jugak, tapi nak kejar hijab ni xsmua yg bernasib baik. Xda tapis2. Jadi pastikan datang awal dan jalankan tabung mesjid tu cepat2.

2. Solat sunat sebelum jumaat atau sunat iktikad?
Ramai yg mai mesjid awal akan buat sunat iktikad. Yg ni besar pahalanya. Setiap apa yg kita buat lepas tu dpt pahala sunat. La ni ada jugak yg xtau hal ni dan meremeh2kannya. Lagi satu klu org dah azan korg baru sampai. Seelok2nya duduk ja la trus dgr khutbah. Xpyh la nak tunujuk rajin nak solat sunat. Dgr khutbah tu lbh wajib dari solat sunat. Sunat sebelum jumaat tu buat la klu rasa mampu tapi xda la menjadi perkara wajib.

3. Saf
Ni yg aku nak citer skit. Kat KLCC ni aku tgk ramai yg duk solat bawah pokok kat seberang mesjid. Klu ikut putus saf dah tu sbb xbersambung dgn main saf dan dihalang oleh jalan yg luas. Klu rasa nak solat bawah pokok, baik solat kat opis ja. Dtg le awal klu rasa dalam mesjid cpt penuh. Ada tu mmg dah siap2 bawak sejadah nak duk bawah pokok. Mana punya mazhab depa ikut. Lagi satu khatib mesjid pon satu hal. Sblum solat tu xsalah klu nak tegur dpa2 yg bawah pokok tu. Kasi depa paham skit. Tu blum masuk imam lagi. Klu abis khutbah tu terus angkat takbir. Dah tau mesjid besau dan penuh org. Bagi la sminit dua org belakang penuhkan saf depan. Xsabau2 la dia angkat takbir. Lagi satu makmum pon yer, klu yer pon penuhkan cepat2 saf2 kosong kat depan. Klu yg blah tepi rapat ketengah kasi ruang kosong kat blah tepi yg rapat kedinding. Ni tahan dia berdiri buat bodoh jer. Kdg2 asa mcm nak ketuk je pale makmum yg bangang mcm ni.

4. Main Phone dan berckp
Ni lagu satu kes selalu jadi kat KLCC dan aku percaya kat tmpt lain pon. Sibuk la dpa2 ni main phone masa khutbah. Ada yg main game, sms hatta jwb call. Xkan xtau syarat sah jumaat. Kdg2 pelik, yg berserban sebakul yg perangai pelik2 ni.

5. Dtg lambat
Ni kes haru. Ada byk kes yg aku tgk mai lepas khutbah kedua. Rasanya smua tau yg syarat sah jumaat perlu dgr kedua2 khutbah dan solat 2 rakaat. Jadi klu mai masa khutbah kedua, baik balik solat zohor je. Dah la lambat, buat bising, sibuk plak nak menyelit2 kasi semak saf.

6. Khutbah berjela2
Byk tmpt aku pi kat luar negara, jumaat dia pantas. Xsampai 30 minit. Khutbah apa patut, doa apa patut, solat apa patut dan abis. Klu kat KL ni, khutbah berjela2. Doa berjela2. Bacaan solat berjela2. Zikir lepas solat berjela. Tu yg ramai layan tido sampai meleleh2 air liur. Tu belum yg berdengkor. Kdg2 aku kesian dgn org2 tua, budak2 atau yg sakit. Jgn ingat xramai golongan ni. Depa ni kdg2 nak berdiri pon xlalu. Kne baca berjela2. Kdg2 rasa mcm imam tu syok sendiri je. Mmg la pahala, tapi klu dah menyusahkan org lain tu bala nama dia. Xsalah permudahkan. Ada kes yg lama sgt khutbah sampai ramai yg xsempat pi lunch sbb nak kejar masuk opis.

Aku rasa byk perkara mudah yg kita susahkan. Lagi2 dalam hal agama ni. Islam itu berada pada asas yg mudah. Xsalah pada aku nak susahkan klu ada byk masa atau keadaan yg bersesuaian. Contoh terawih. Klu nak baca berjela2 xpa. Magrib and Isyak tu pon xpa. entah le, kdg2 sedih gak sbb imam2 dan ahli2 mesjid ni xuptodate pada keadaan semasa. Amek contoh hal yg kecoh la ni pasal speaker mesjid tu. Isu tu mudah ja klu kita paham pada al quran dan hadis. Ni yg xpaham ni yg byk songeh. Klu suruh buat, buat je le. Klu xsuruh pi buat pening wat pe.

Ole.

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

10 comments :

♥ manje ♥ said...

Assalamualaikum

Islam itu mudah... buat apa jadikan susah ye tak?

selamat berpuasa dan selamat beramal... ~

kuchalana said...

manja> true manja.. ni perkara budaya dan islam yg perlu dijauhkan..

Selamat Berpuasa kembali..

KuraKura said...

khutbah kita hari ini ialah mengapa kita tidak boleh berpolitik dalam masjid bla bla bla..

aku rasa khutbah kat KL ni asyik cakap benda politik.. tapi cakap dalam samar.. walaupun aku tak gi semayang jumaat.. tapi blh tgk kat TV

kuchalana said...

kura2> ko tau xpa.. bab khatib ni yg aku pening.. xsemangat langsung kasi khutbah.. kdg2 kesian gak sbb kne baca text yg jawi kasi..

anak beringin said...

As Salam..

Minta izin... buat pembetulan....

solat sunat iktikaf tuan... bukan iktikad.. kalu iktikad maknanye iman/keyakinan/ pegangan...

kalu bab khutbah dan solat pjg2 tu.. kite sokong dema.. patutnya khutbah patut2 dan surah pun biar munasabah... jgn terlalu panjang sgt... ayat lazim spt wadduha & alamnsyrah pun dah ok... cuma ambo nak khabor sikit... ada wirid khusus yg molek di amal lepas solat jumaat ... namanya fatehah 7..

caranya baca fatehah 7x, ikhlas 7x, al falaq 7x dan an nas 7x... pastu baca doa... insyaAllah makbul.. kalu di masjid belah negeri 9... depa tambah dgn munajat taubat abu nawas...

wassalam
roger n out.

kuchalana said...

abg zaini> tq diatas pembetulan bang.. insyallah amalan fatehah 7 akan diamalkan.. anyway.. klu ada apa2 amalan lain yg abg rasa dpt dikongsi bersama.. insyallah kita boleh dan dpt beramal bersama.. :)

pye:rudz said...

saya setuju dengan banyak perkara terutama part saf dan bacaan yang berjela tu.

kuchalana said...

pirus> ya bos.. smoga penambah baikan dpt dibuat oleh mereka2 yg berkuasa..

missjewelz said...

bob marley nampak kat atas tuh...hihihi..none but ourselves ! true. anyways, tq add my link at ur blog roll. tp how come UM eh..? im working ... heehh. thanks !


Julie

kuchalana said...

julie> ya beb.. rastaman in the house.. camna la all star ni boleh jumpa blog aku ni..