Pages

BERSIH vs KOTOR

* Latest: At 4PM just now sms masuk. "BERSIH MOVE TO STADIUM, AGONG WANT IT THAT WAY, NEW VENUE TO BE CONFIRM".*


-alhamdulillah. i beliave it could be in SHAH ALAM. aku xrasa lalat n nyamuk akan bersuara byk lepas ni. :P





Aku actually dah malas nak berckp pasal politik atau perkara yg berbangkit dgnnya. Tapi hari ni tangan aku btul2 gatal nak mengata. Jadi aku xda pilihan.


Aku just nak tegur skit sikap pemegang kuasa dalam penggerak BERSIH ni. Ingat u alls, IT ABOUT THE DEMAND NOT REALLY ABOUT THE RALLY. Focus skit dengan apa yg kita nak public aware. Tentang tuntutan2 yg kita mahukan pembaikan. Dari apa yg kita tgk, penggerak2 dari lalat dan nyamuk diluar sana terus memulakan provokasi dan langkah busuk lagi ketat. Belajar dari art of war, belajar dari sejarah. Aku yakin klu nak buat rally pasti berjaya sbb smua org suka mende2 mcm ni xkisah pada yg paham atau yg xpaham. Takut yg xpaham tu yg melebih2 nanti. Kne pikir jugak pasal nyamuk2 dan lalat2 ni tadi. Kita boleh elak dari perkara terburuk. Berani bodoh pon xguna.


Terbaik klu dpt gunakan internet, FB, blog tuk bagi pemahaman tentang TUNTUTAN td. Xpyh rally pon xpa. Aku suka cadangan mantan mufti asri yg cadangkan pasal MINGGU KUNING. Anyway, dari sejarah BERSIH, kuning diambil dari warna diraja sebagai simbolik berjalan ke istana on 2007. Jadi kita boleh jadi kuning sepanjang minggu ni. Mahluk Digi boleh menari2 diatas bangunan or biar xgosok gigi sampai gigi kuning. Klu PM kata nak bagi stadium, elok buat kat stadium. Boleh buat concert, panggil artis, panggil media alternatif. Public boleh turun ramai2 bawak anak bini. Peniaga t-shirt n mafla BERSIH pon boleh cari makan kat stadium. Klu public happy dan harmoni, insyallah penterjamahan pada kertas undi akan menjadi lebih terpimpin dan tersusun. Dah dibagi lesen. Amek je.


Jadikan activity tahunan sbb PM dah janji dgn stadium dan amannya. Jgn buat time nak pilihanraya jer. Aku sendiri penat pakai baju BERSIH dari 2007 sampai hari ni. Sibuk terangkan sebab aku pakai pada yg bertanya. La ni BERSIH sendiri bergerak 5 tahun skali apa crita. Anyway abg2 polis pon boleh tumpang join beli t-shirt kat stadium. Korg jgn salahkan depa ni. Depa pon ada hati perasaan, bukan saja2 nak tahan jalan or tangkap org. Cuma depa dah sign aku janji jadi xleh la nak menunjuk2 sgt. Aku ramai knai depa2 yg berhati waja dan celik kalbu ni. Kesian depa.


Aku yakin meeting exco BERSIH mlm ni akan bawa satu perkara yg baru. Aku berharap sgt perkara ni akan memberi kesan jangka panjang dan bukan kearah kepeningan yg xsudah.



With Hisham TukarTiub (salah seorang penggerak BERSIH)

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

2 comments :

Aleyn said...

Eh dah lama rupanyer BERSIH ni yer...

Alhamdulillah kalau Agong dah bg lesen buat kat stadium....tak der lah jalan byk tutup weekend ni...ada family day ...risau sangat...

Setuju dan tak setuju....setuju sebab atleast ader suara lantang yang menegur kelemahan kerajaan...tak setuju bila perhimpunan mengakibatkan kesusahan pada orang ramai...

kuchalana said...

yes lyn.. check n balance kne ada.. xsmua yg kerajaan buat tu betul.. kne ada 3rd force yg menegur.. klu tgk zaman keagungan islam dlu it open tu tegur pemimpin.. cuma hari ni pemimpin ramai yg takut hilang kuasa dan xpikir langsung kepentingan org yg dipimpin..