Pages

Jiwa 30an

Dri sudut semangat dan jiwa aku amat yakin tuk berlari jarak terjauh weekend ni tapi dari sudut usia dan fizikal itu masih menjadi tanda tanya. Masa usia xcecah 30 lagi dulu. Boleh smimggu bersokan 4 5 jam non stop hari2. Masuk 30 ja pelahan2 kemampuan tu diragui. Baru turun main touch rugby dah demam. Dlu boleh membajak padang main rugby sepanjang hari. Hish serius berdebar tuk event weekend ni. Xtau apa yg akan berlaku. Dari map yg aku review serius lelah je bila tgk.

Klu ikut jadual, July adalah bulan yg paling byk event tuk aku sepanjang tahun ni. Almost tiap2 minggu ada aktiviti. Standchard Marathon weekend ni, Ipoh Run minggu depan, BERSIH minggu depannya, cycling n pot luck kat Bukit Cerakah minggu lagi satunya, Rexona Man Challange minggu lagi satu dan Men Shape Night Run sebagai penutup sblum posa.

And it not end there, aku xrancang apa2 special event tuk bulan posa. So far jadual larian still xberubah. Mungkin lebih pada night run diputrajaya on wekend or mini hiking daytrip ke gunung2 or bukit2 sekitar KL or wallclimbing di extream park putrajaya. Tgk pada keadaan fizikal dalam menahan dugaan posa. Klu rasa lembik sepanjang bulan maka mungkin senaman kat kebun bunga atau tukar air tank ikan ja la kot.

Anyway aku masih melakukan study pasal berat badan aku. Dah berkilometer2 berlari berat aku xturun pon. Maintain. Dari pembacaan, aku yakin disebabkan strenght training yg aku buat (angkat dumbell sejam setiap hari). So far otot makin terbentuk. Perut pon dah kurang penerampilan dia. Actually ada pro and cons dia kat sini. Klu aku xdpt berat ideal, lutut n tapak kaki aku akan dpt beban lebih. Bila lemak dah jadi otot, payah nak kecikkan balik. Jadi klu berlari slalu akan sakit bahagian bawah badan. Yg ok nya boleh nampak penerampilan otot. Jadi la ni aku masih belajar dan belajar tuk membalancekan hal ni. La ni klu nak join sukan berkumpulan ni dah kurg dah. Masa nak kumpul manusia ni slalu menyakitkan hti. Ramai kaum yg takut bini. Jadi aku balik pada nature aku dlu, become long distance runner. Klu nak berlari jauh2 ni slalu fizikal kene kering baru sedap bawak badan.

Now my exercise regime will be more to loss weight, built up muscle strenght and fitness.. nak kejar smua xboleh jadi mungkin kene loss weight 1st baru pkir yg lelain. Jadi masih dalam mengubahsuai jadual dan kaedah tgk pada mana yg sesuai. Ada cadangan lain?

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

9 comments :

JM said...

sy ni bang masuk 30an kuat sentap..tu tanda2 ni monopos lah tu..ahahaha

kuchalana said...

jm > hahahaha.. tau xpa..

pye:rudz said...

1. try puasa sunat (senin & khamis).
2. kurangkan nasik. kalau dapat elak lagi bagus!
3. ambik white meat saja yakni ayam atau ikan. ikan lagi bagus. KFC foul.
4. peluhkan diri setiap hari.

try dulu regime nih.

kuchalana said...

firus > actually kesemuanya telah dicuba.. la ni masih terus berjalan.. aku aspect to see the result by end of the year.. *ayat sedapkan hati.. anyway thanks yop..

Anonymous said...

"bila lemak jadi otot, payah nak kecikkan balik"---> oh no no no lemak dan otot adalah komposisi berbeda.. otot takkan tukar jadi lemak, lemak takkan tukar jadi otot..

susah sikit kau nak target dua2 dalam satu masa.. dah ahh kau selalu join marathon.. nak build muscle memang tak ahh.. seumpama kau tekan minyak sambil tekan brek..

aku confirm Raya ni berat kau turun.. PASTI!! yang penting jaga makan! jaga makan! jaga makan!

cadangan aku, kau tumpukan kepada cairkan lemak dulu.. then baru build muscle.. marathon runner mana ade berketak2.. sprinter lain ahh..


p/s :jangan marah aku tegur pasal muscle vs fat.. sekadar berkongsi pendapat ;)



-KuraKura-

Anonymous said...

BERSIH? wahhh aku teringin nak join.. tapi kalau join kena pakai purdah.. geng gomen nampak, terus kena hantar sabah sarawak



-KuraKura-

kuchalana said...

kura2 > thank for the advise.. aku baru nak mula.. jadi masih tercari2 kaedah yg terbaik.. masih giat membaca dan mendapatkan pandangan mereka yg telah berjaya dan gagal.. la ni bab makan tu yg payah skit.. la ni konsep aku.. kurgkan makan.. lbhkan senaman..

bab bersih.. hahaha.. i am part of the history in 2007.. tahun ni xtau lagi.. tapi kaum2 2007 duk approach suh turun..

Anonymous said...

kuchalana : kau laki.. senang nak lose fat.. tak perlu kurangkan makan.. cuma kau kena makan benda2 tak berminyak, tak manis, tak berlemak.. jangan menggila duk buat carbo loading b4 marathon..

aku gerenti kau kena ikat seluar baju melayu kau pakai getah raya nanti.. hahahaha



-KuraKura-

kuchalana said...

kura2> hahaha.. mcm sial.. la ni aku mkn mcm biasa.. exersice.. walaupon badan xsusut tapi rasa fit la.. aku yakin mende ni take time..