Pages

Berlari 100KM



Actually bulan ni dan bulan depan ada few big event untuk aku. Aku akan berlari max 21km atau half marathon dalam Standard Charted KL Marathon hujung bulan ni dan 21KM lagi dalam Ipoh Run awal bulan depan. Klu ikutkan ni bukan jarak terjauh pernah aku berlari. Dalam erti kata lain bukan la VIRGIN MARATHON. Last marathon aku buat 10 years back. Disebabkan tuntukan kerja dan keadaan yg baru berkeluarga. Aku stop dan tahun ni baru la ada peluang nak berlari lagi. Jadi as a start 21KM.

Jadi latihan telah dirangka few month back. So far aku berlari sekurang2nya 10KM seminggu atau 40KM sebulan secara regular. Berat aku pon dari 75kg turun ke 71kg. Ok la tu, target nak dpt < 70kg by end of this year. Bulan ni aku telah meningkatkan jumlah jarak larian. La ni aku target to go for 30KM seminggu or <> 100KM sebulan. Aku plan tu run at least 10KM weekdays and selebihnya hujung minggu.

Actually to achive ni memerlukan pengorbanan. Interm of latihan dan pemakanan. Alhamdulillah, myloveone pon duk mai teman aku. Klu dia xlri slalu dia akan duk tgk aku berlari. Ada yg kata 100KM tu byk dan jauh. Actually dalam dunia larian, expecially diMalaisi ni dah ada kumpulan yg menjadi Ultra Runner dimana mereka berlari >100KM dalam sehari je. Dlu aku duk pki depa ni robot ke. Tapi bila kita dah berlari baru kita tau berapa syoknya perasaan tu. Dari 10KM, move to 21KM. Lepas tu 42 KM. Lepas tu 72KM dan seterusnya. Ada kes pelari2 ultra ni berlari dari puchong ke damansara or dari klang ke kepong. La ni xsampai level aku lagi la nak polo depa ni. Kita move pelahan2.

Jadi aku masih cuba untuk merialisasikan impian ni. 100KM in a month and half marathon by June or July and Full marathon by December and turun berat at least below 70kg by end of this year. Smua ni xkan jadi tanpa izin ALLAH. Jadi usaha, doa dan tawakal aku letakkan dalam hal ni.

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

4 comments :

Aleyn said...

Wah...sihatnyer gaya hidup u...i like...

pye:rudz said...

selamat maju jaya saya ucapkan.

kuchalana said...

aleyn - biasa la.. dlu xda peluang.. la ni baru ada masa nak teruskan

pirus - hahaha.. tq yop..

Masrah Ahmad said...

Salam tn..pls advise untk ke tahap HM FM dan 100km..skng saya lari setiap minggu lebih krng 40km total.. paling jauh 16km Mizuno Run pace 6.50.. pls advise sbb dh mula giveup bile lari sorng2..sya lari kt putrjaya.. tq