Pages

Pengaruh TV



Smlm korg mungkin terbaca satu kes rompakan diKL dimana sorg perompak ni telah menembak rakan beliau yg tercedera setelah ditembak oleh pengawal keselamatan dikedai emas yg telah mereka rompak. Jadi kawan pereompak ni mati ditempat kejadian.


Actually aku slalu berborak dgn myloveone tentang pengaruh TV kepada masyarakat (not only kids ok.. termasuk la org dewasa). Klu korg perasan kerja2 mcm ni slalunya ditunjukkan dalam TV. Byk contoh yg boleh kita ambil, antaranya CSI, LEVERAGE, CHUCK, DAMAGE, LOST dan byk lagi. Dalam CSI sendiri, kita boleh belajar mcmmana nak buat jenayah terancang, mcmmana nak bunuh org dgn lebih berkesan, camna nak jadi pembunuh or perogol bersiri, mcmmana nak merompak, mcmmana nak merogol dan yg paling best kita boleh belajar mcmmana nak tutup bukti jenayah yang tekah dilakukan.


Haaa, jgn ingat smua tu xda pengaruh kepada org dewasa. Yg lebih dasyat mungkin smua ni boleh mengajar anak2 kita untuk mempunyai ilmu jenayah ni dari kecil. Mungkin ada yg berpendapat, xsalah kita mempunyai crita2 mcm ni, mungkin ada yg kata sebagai ilmu tuk kita tahu apa yg CSI buat but dalam masa yg sama ianya menjadi ilmu yg berlawan jika kita melihat dari sudut yg lagi satu. Aku sendiri rasa xsalah tapi bila aku meletakkan diri aku sebagai seorng penjenayah aku rasa ilmu yg aku dpt amatlah bermakna melalui cerita2 mcm ni.


Futhr aku nak share beberapa pengalaman aku berkawan dgn penjenayah2 berbagai bangsa. Dari mereka2 ni hanya terdpt beberap bangsa ja yg akan membunuh ketika melakukan jenayah. Jarang bangsa cina membunuh ketika melakukan jenayah. Amat kerap pembunuhan berlaku jika penjenayah dari bangsa india atau indonesia. Dan kes rogol hanya melayu ja yg suka buat. Jadi klu kita baca kat paper tu, kita dah boleh agak sapa yang buat keje jenayah ni.


Anyway, hari ni kita kene lebih peka dalam melihat perkara ni. Kenapa % jenayah meningkat dari tahun ke tahun. Kita boleh la senyap atau buat xtau sbb mende xjadi kat kita lagi. Tapi bila dah jadi baru nak bising kesana kesini. Jadi dari skang elok la bercampur dgn masyarakat dan komuniti kawasan kejiranan kita. Rajin2 le pi surau or mesjid. Jadi klu apa2 berlaku senang kita meminta bantuan. Jgn nak harapkan kerajaan ja. PAda aku smua ni perlu bermula dari rumah.


Ole.

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

3 comments :

pye:rudz said...

apa kena-mengena family tree ayah pin dengan entri nih? semangat kekeluargaan ke? kihkihkih...
kerajaan langit!

.::WaNiE::. said...

jenayah ala2 csi :D

izman said...

setuju. mcm ada kes belajar proses dadah yg cuma perlu belajar di internet. senang. yg x bguna mmg senang