Pages

Plastik + Kertas

Aku rasa mungkin korang pernah face apa yg aku face. Jadi disini aku nak share apa yg berlaku sabtu lepas. Sabtu lepas aku pi Tesco beli barang sikit.

Masa nak pi bayar tu, jadi satu issue dekat kaunter pembayaran. Satu brother ni ngamuk2 bila budak jaga kaunter ckp, hari ni depa xsediakan plastik. Samaada customer kene beli beg plastik dari depa or masukkan barang tu smua dalam troli. Mamat tu pulak beli barang sampai penuh 2 troli. Mamat tu membebel2, lepas tu selamba ja dia ckp korang ni smua giler n blah. Tinggal la 2 troli brg kat situ.

Hari yg sama aku pi 7E. Kes sama terjadi. Satu akak ni ngamuk2 kat kaunter bila budak jaga kaunter tu ckp depa xkasi plastik, kene beli sbb tiap2 sabtu mmg hari tanpa plastik. Jadi akak ni ckp, korg ni smua giler (skali lagi) + blah mcm tu je.

Jadi pada yg realise skang ni tiap2 sabtu mmg xdisediakan plastik dibeberapa premis perniagaan dilembah klang. Jadi customer dinasihatkan beli plastik dari depa or pikul brg tu tanpa plastik or bawak beg dari rumah. Kononnya hari tanpa plastik dan support hari hijau sedunia.

Actually aku agree dgn kempen tuk beri kesedaran pada pengguna ni. Cuma cara dan kaedah tu xberapa betul. Yang pertama, kalau nak buat mende ni kene war2kan betul. Jgn sampai ada yg xtau. Iklankan dimana2, diTV, diradio, blog, paper hatta dkt kedai2 yang terlibat. Klu kes kene jubor boleh kuar paper hari2 dan tah apa pekdah yg kita dapat, baik war2kan hari tanpa plastik ni, lagi baik. Yg kedua, kata xnak ada plastik tapi kenapa jual jugak plastik tu pada yg nak beli. Pada aku xpyh jual, la ni klu customer nak beli brg suh depa pikul ja brg tu. Yg ketiga, klu dah xda plastik, pekedai kene beri alternatif yg lebih bijak. Sediakan la paper beg. Klu kat barat smua dah pakai method ni. Depa xguna plastik tapi kertas. Jadi depa boleh kurangkan penggunaan plastik.

Futher aku nak kasi contoh Singapore. Depa dah lama impliment guna tangkai plastik atau kertas tuk pembelian bekas minuman. Klu kat sini kita beli air bancuh depa akan atau masukkan dalam plastik kecik tu. Kat sana depa pakai tangkai plastik atau kertas mcm gelang tgn ja dan ada pemegang. Mudah lupus dan lebih efision. Patut kita guna method yg sama.

Kdg2 satu kempen tu bagus, tapi kaedah dan cara yg boleh membawa kegagalan kepada kempen tu. Yg nak buat kempen kene la bijak agar objective tercapai. Jgn plak ada agenda tersembunyi. Suh kempen xpakai palstik tapi bagi plak optional jual plastik. Mmg patut la brother n akak tu kata korang smua giler.

Ole.

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

3 comments :

.::WaNiE::. said...

yep saye penah nampak tangkai plastik tu. beli air kat killiney kopitiam :D

yep betull..aritu aku penah nampak ada akak tu mengamuk kat tesco sbb kene bayar 20sen utk satu plastik..dia kata apa la tesco ni nak untung jek. aku rasa dia tak baca yang ada tulis hari tanpa plastik tu

dan betul, seharusnya buat iklan pasal kempen tu..sbb ramai makcik pakcik abng kakak tak tau

pyerudz said...

gua biasa kena jugak. manjang lupa hari sabtu ialah hari tanpa plastik. itu ari aku beli susu berkotak-kotak + pampers lagi, pastu time bayor dia mintak duit kalau nak beg plastik. kem salam! baik aku pikul je.

kuchalana said...

wanie - lepas ni bwk troli sendiri dari umah

firus - sendri mai ingat la yop..