Pages

Adam Darjah Satu


Alhamdullillah anak aku yang tua Adam, akan ke darjah satu tahun depan. Actually sebelum ni dia dah 2 tahun dipre school. Dalam menilai perkembangan anak2 ni selalunya ianya terlalu subjektif. Aku n myloveone target dipre school dia boleh kenal huruf, boleh mengira dan mempunyai kemampuan bersaing. Itu ja target aku sebelum dia pi darjah satu. Aku xda la mcm kawan2 aku yg nak anak depa bijak dan terlalu pandai lebih dari depa masa kecik2 dulu. Aku prefer adam grow secara semula jadi dan xda paksaan dalam apa yg dia nak buat. Cuma aku berusaha letakkan acuan dan guideline pada dia supaya dia jadi insan yg smua mak ayah mahukan.

Pada usia dia 5 tahun aku hantar dia ke sekolah aliran inggeris. Dalam setahun persekolahan aku tgk adam xboleh nak adapt the silibus yg diberikan. Myloveone seorg cikgu, jadi dari apa yg dia tgk silibus tu mmg xsesuai tuk budak umur 5 tahun. Lebih pada silibus darjah satu. Jadi adam xda menunjukkan perkembangan yg aku nak. Then kmi pon antar dia masuk skolah lain. Yg ni totally beraliran agama (kepunyaan satu parti islam) dan silibus depa lebih kepada silibus mcm aku amek kelas fardu ain masa kecik2 dulu. Impressive, dalam setengah tahun adam dah boleh membaca dgn lancar (melayu dan jawi), boleh mengira, boleh solat dgn lancar, boleh mengaji, menghafal doa2 harian, boleh berckp arab dan inggeris, mahir dalam asas fardu ain dan yg pasti dia hafal almost separuh ayat2 lazim dalam al quran.

Dalam exam setengah tahun dia, aku tgk peningkatan dia almost 100% dari skolah yg dulu dan keputusan exam akhir tahun peningkatan dia jgk lebih dari 100% dari pertengahan tahun. Aku tgk dia lebih ceria dan lebih bertanggujwb di skolah baru ni. Dari sini jugak aku tgk dia dpt developt interpersonal skill dia as a leader. Skang ni dia yg akan tegur aku klu lambat solat. Lelain beliau dah mula ikut jejak mak ayah dia, BUKU. La ni dia mula minat tuk baca buku yg tebal2. Aku harap dia dpt teruskan minat aku n myloveone ni. ("membaca adalah pelaburan terbaik dalam idup kita")

Skang ni aku menjangkakan yg lebih dari adam tuk darjah satu ni. Aku nak tgk dia lebih berkembang dari sudut ilmu dan keterampilan diri. Aku jugak tgh mengusahakan kelas kumon dan clasical guitar tuk adam sebagai rencah sampingan dalam perkembangan otak dia. Dia dah order aku suh beli satu guitar saiz kecik tuk dia. Yg lelain aku rasakan perjalanan beliau masih jauh. Cuma aku perlu mencorak dia dari skang. Aku xnak anak yg terlalu bijak atau terlalu bodoh. Cukup klu sihat, boleh berfikir, boleh membuat keputusan yg baik, boleh bergaul dgn masyarakat dgn baik, bertanggujawb dan ada determination, itu dah memadai. Kat malaya ni cukup subjectif tuk mengatakan tentang kebijakan atau kepandaian atau kesengalan seseorg. Semua tu subjectif.

Jadi kita nantikan hari pertama adam disekolah. Aku ingat nak buat mcm bapak aku dulu. Dia hantar aku sampai depan pintu kelas ja. Lepas dia ckp kang balik ayah amek kat pintu depan skolah. Dah aku terkial2 sorg2 masuk kelas tu. But that is a good experiance. Aku xmenagis dan xmengada2 mcm sesetengah org. Ok ke?
Ole.

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

6 comments :

~mIsS_p00h~ said...

waaaaa~~~

cptnye ms blalu!!! mn gmbr adam, nk tgk~~~ t'igt zmn skolah dl bl org tuer ni ske beno buli akak!

haiz... dh jd bpk dh skrg~ jgn lupa d0akan adam jd ank yg soleh! :)

InsyaAllah klau ske sakat org pn, xsmp kn kejar dgn ank org laen! hehehe...

.::WaNiE::. said...

heheh adam yang comelll

betullah hang jangan tunggu dia kat sekolah sampai balik pulak..

pye:rudz said...

kau yang lebih kenal anak kau dari orang lain bro.
by all means, go ahead.

Nek Cun said...

Memang betul tu... didik anak dari mereka masih kecil dan ketika otak mereka masih cergas untuk menerima!... sebab itulah ada peribahasa - kalau mahu melentur buluh mestilah dari rebungnya!...Maknanya orang dulu-dulu pun dah tahu untuk mendidik anak-anak... cuma mungkin persekitaran dahulu tidak secanggih sekarang!...
Semoga Adam akan menjadi anak yang soleh dan bijaksana!...

arsaili said...

salam eid..apa pun moga dia menjadi anak yg berjaya dunia akhirat

murnie sangat said...

dah darjah satu ye adam..amie lambat lagi tp ibunya dah tak sabar nak anta g kumon hehe..bagus la, xyah pressure sgt nak anak jd genius..buat serabot fikiran budak je..biar dia grow naturally kan..