Pages

Kisah Terang Bulan Vs MamulaMoon




Semalam kecoh kat indun bila lebih kurang 200 pelajar dari republik berkenaan berhimpun di Kedutaan Malaisi dan membaling telur busuk kearah kedutaan. Then mcm biasa kecoh la media2 di indun berkenaan perkara ini. Isunya hanya satu perkara, mereka marah bila manusia2 diMalaisi declare beberapa perkara yg katanya origin dari indun. Antaranya kes lagu kebangsaan malaisi yg dikatakan diciplak dari lagu terang bulan yg dicipta oleh seorang indun. Selain kes tarian dari bali yg ditunjukkan di dalam billboard tourism malaisi, kes batik, kes tarian barongan dan mcm2 lagi la. Jadi kesudahannya, manusia2 di indun ini membaling telur busuk dan mengecam malaisi kerana kununnya smuanya diciplak dari indun.

Actually perkara ni adalah satu isu remeh yg cuba dibesarkan oleh golongan2 tertentu di indun. Dalam kes lagu negaraku = terang bulan sebenarnya juga diciplak dari lagu mamulamoon yg berasal dari hawai. Dari pendedahan arkib negara, melodi lagu ini telah digunakan sebagai lagu rasmi negeri perak sekian lamanya seblum wujud negara indun dan mamulamoon lagi. Jadi pada aku xda kes ciplak menciplak disini sbb melodi siulan lagu ini telah dimainkan sekian lama. Klu negara ku diciplak maka terang bulan juga diciplak begitu juga mamulamoon. Jadi penyelesain perkara ini untuk dimudah pahamkan oleh mereka yg tidak paham perlu dilakukan oleh mereka yg berwajib. Arkib negara perlu mempertahankan apa yg telah diwartakan. Media perlu memainkan propaganda supaya rakyat sedar dan tahu tentang hakikat sebenar kes ni. Jgn sibuk nak propaganda perkauman ja tapi hal kebangsaan tidak dilihat. Ni aku nak tanya, mana dia pemuda2 berani atau lelaki kuat yg menyeret kepala lembu itu hari. Pi seret kepala lembu ke kedutaan indun klu berani. Jgn duk nak jadi jaguh dalam kampung ja.

Kita berbalik pada hal jiran kita. Actually jiran kita ni xsedar tentang konsep nusantara. Dan kita sendiri pon xsedar tentang konsep tu. Duk kecoh nak cari batik dtg dari mana? Apa ke sengal. Dah tau asia tenggara ni datang dari satu rumpun. Kmu melayu, kami disini juga melayu, mereka di selatan juga melayu, begitu juga diutara dan juga seberang laut diatas sabah pon melayu. Jadi nusantara ini adalah rumpun melayu. Tapi korg duk nak bergaduh pada mende yg tah apa2. Nak cari sapa cipta batik sapa cipta nasik lemak sapa cipta baju melayu. Lepas tu patternkan la. Kecoh. Dah korg serumpun dah tentu origin perkara yg dibalahkan datang dari satu kisah jugak. Xkan datang dari 2 kisah. Aku rasa ni mmg penyakit melayu la. Serumpun xkan xboleh nak bersatu. Tgk bangsa cina. Kemana2 depa akan bersatu xkira digerman, dicanada, dieurope hatta di asia tenggara. Siap ada pertandingan khas ratu cantik cina sedunia. Melayu apa ada. Xboleh nak tgk melayu lain lebih. Bila melayu malaisi lebih sikit, melayu indo jadi xtentu arah. Same goes here, bila sesama melayu berani la nak kecoh2 tapi bila bangsa lain buat kecoh senyap menikus. Itu la dia melayu. Bikin malu saja.

Jadi harap kita terpaham dgn situasi ini. Xpayah nak kecoh2 pasal mana origin setiap perkara. Klu declare or wartakan sebagai hak melayu pada aku xda isu pon. Mana2 melayu dalam dunia boleh berbangga yg ianya datang dari dunia melayu/melayo. Jadi ia boleh datang dari indun, malaisi, sg, thai, filipin, myanmar hatta mexico. Pada aku yg 200 org duk wat kecoh tu patut wat satu pertubuhan melayu sedunia. Tarik ngo2 melayu lain dari negara2 lain dan wartakan apa yg patut diwartakan. Xpyh nak jatuhkan maruah melayu lain dgn kerenah mcm tu. Jadi.. tarik napas.. lepasssssssss

Ole.

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

5 comments :

Faizul said...

hahahaha.. betol saya sgt setuju.. nama pun satu rumpun..Orang Singapore pun guna lagu klasik melayu nak tarik pelancong..kalu mcm tu kita kena gi kedutaan Singapore la..Baling Telur...hahahaha..Apa la diaorg ni..

pye:rudz said...

ini cerita lama. retorik.
gua malas nak bangkitkan hal pendatang haram nih kang tak pasal-pasal gua kena carik kepala lembu pulak hahahaha.

.::WaNiE::. said...

haiyaa sikit punye hal pun mao gaduh .. melayu indon takdek keje..betul betul mana yang pijak2 kepala lembu tu ape lagi konon2 serang laaaa

13may said...

betul tu sedara..saya setuju :)

SHITA said...

emm...betul tu, mmg satu malaysia betullah...masalah kebangsaan buat bodo...masalah lain buat pandai. oklah lepas ni kita patternkan pula kueh samperit ke dodol ke...dan segala mcm kueh tradisional. En kuchalana jgn lupa patternkan juga kek batik dan puding roti..nanti kalau sedap org tiru susah...tak pasal2 kena usung roti ke hulu kehilir..hahhaha....