Pages

H1N1 vs B1N1

Stakat artikel ni ditulis dah 40 org mati disebabkan penyakit berjangkit ni. Dari maklumat jabatan kesihatan dilapurkan 2000 kes sehari for this past 2 weeks. In bermakna jangkaan kematian masih dalan sekla yg kecil tetapi merunsingkan. Actually baru2 ni aku ada hantar sorg member ke spital sbb deman yg berlarutan. Masa pi satu spital swasta ni aku kene tunggu dekat 4 jam. Jadi disebabkan feedup aku bawak dia pi satu lagi spital swasta di KL. Kat situ pon ramai org. Tapi aku tgk dorg mmg ready untuk kes mcm ni.

Jadi member aku ni dibawa untuk x-ray sbb penyakit ni slalu akan menyerang paru2. Dari xtray baru boleh nampak apa yg terjadi diparu2. Jadi mamat yg tukang x-tray ni sound aku kenapa xpakai mask. Katanya kelmarin ada satu kes budak ni datang tuk xtray and the next day mati sbb H1N1. Jadi dia ckp penyakit ni bukan main2. Dan dia mintak public ada kesedaran dalam perkara ni.

Then a day after that aku pi Giant tuk beli barang dapur. Mmg penuh org + mak ayah siap bawak budak2 pi membeli belah. Actually aku xberapa setuju dgn mak ayah mcm ni. Aku boleh ckp sng2 ja budak2 tu boleh kene jangkitan. Dan jgn salahkan org lain klu anak2 dah sakit. Ok, la ni ada beberapa tips pada kawan2.

Bagi yg bekerja, elok balik terus mandi seblum sentuh ahli keluarga lain. Jauhkan dari tempat yg ramai org. Klu yg naik public transport or pi tempat public pakai la mask. Klu xda hal elok duk umah ja. Klu ada tanda2 nak demam, terus ke hospital dan xpayah ke klinik sbb depa akan suh korg pi spital trus nanti. Thn pi spital pon pakai mask dan xpyh dtg ramai2.

Futher pemakanan pon penting. Pastikan dpt cukup tidur dan rehat setiap hari. Make sure cukup minum air masak. Makan nasi sekurang2nya skali sehari dan jauhkan makanan yg berasid dan masam. Jauhkan air bergas, jeruk2, limau, makanan ringan. fast food dan seangkatan dgnnya. Bykkan makanan beralkali seperti nasi dan roti sahaja. Elok klu dpt minum air kelapa setiap hari. Dan aku sendiri dan ahli keluaga dari dulu mengamalkan meminum madu (madu kawla) setiap pagi dan malam. So far ok dan bertambah2 sihat luar dalam.

Selain tu berdoa juga penting selain perkara2 yg dinyatakan diatas. Klu xda apa2, elok duk rehat ja kat umah. Xpyah le nak kuar or berjalan kesana kemari. Kene plak nak dekat2 posa ni. Badan akan menjalani satu process detox yg mungkin membuka lebih ruang untuk dihinggapi penyakit. Smua ditangan anda.

Ole.

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

4 comments :

mRs aZamTa said...

satu lagi....amalkan minum jus epal hijau minimum 6 biji sehari...

.::WaNiE::. said...

sookooonnggg.....takut mo kuar rumah skrg..tambah2 aku sejak dua menjak ni cepat betul sakit..lagi2 sakit kepala

bozzobattousai said...

kat opis aku dah 2 org kena...smalam ko ada dengar tak rais yatim punya komen pasal h1n1 nih...rasa cam nak terajang je...boleh dia kata 50 org tak teruk lagi...apa punya menteri la...

.::WaNiE::. said...

hiks bozzo, tunggu kene kat anak beranak dia baru dia rasa teruk