Pages

A.L.O.N.G




Kecoh satu malaya dgn kes ahlong bukit beruntung ni. Bila aku tgk kat berita mamat2 kene rantai kat leher tu lagi aku tergelak besar. Korang tau dak dalam term perjanjian antara ceti aka ahlong ni mmg ada mengatakan depa boleh buat apa ja asalkan depa dapat balik duit depa.

Actually aku ada few friend yg buat keje menceti ni. Bila aku duk borak ngan depa hal ni baru aku nampak satu point lain dari depa yg menceti. Dari mulut kawan aku ni, dia ckp depa yg mai ke depa untuk meminjam ni slalunya depa yg byk masalah. Samaada dalam business atau org ada masalah sikap iaitu taik judi, kaki minum, mat gian or mmg pemboros. La ni depa2 ni xleh nak wat loan ngan bank sbb nama dah blacklist or sbb xmemenuhi syarat yg bank kasi. Jadi jalan paling mudah is cari ceti.

Jadi kawan aku ckp, depa xpenah paksa sapa2 mai berhutang dgn depa. They are running the business and people have a choice sama ada nak pinjam atau tidak. Xda paksaan. Pintu depa alway terbuka kepada sapa yg nak meminjam. Mcm smua tau ceti ni bunga dia tinggi dan kadang2 xmasuk akal. Tuk pengetahuan, ceti ni kene letak bunga tinggi sbbnya, it short team loan, keduanya xmemerlukan penjamin, ketiganya lulus serta merta dan keempatnya jumlahnya xda la besar. Jadi cuba korg pikir, depa ni pon run the business, bila org meminjam xbayar camna depa nak run the business. Tu yg depa slalu letak additional term tuk depa bleh wat apa ja. Ada ceti yg pandai depa pegang bankkard korg. Bila hari gaji depa akan keluarkan duit korg ikut dalam perjanjian n depa xkuarkan lebih dari apa yg ada dalam perjanjian (ada etika ko.. bukan mcm ada certain bank kenekan service charge bila kuarkan duit). Member aku ni ckp, slalu kol 6 pagi depa dah duduk depan teller mechine kuarkan duit pada hujung bulan. Jadi dia ckp xkan ada masalah klu si peminjam menjelaskan hutang. Yg jadi masalah pada mereka yg xbayar hutang or cuba lari or penipu.

Pada yg xtau, ada bank2 kita yg beroperasi dah mcm ahlong2 ni sebenarnya. Cuma depa xda la lock korg dalam bilik klu xbayar. Ada tu interest mmg tinggi, xpyh la aku ckp bank mana. Then klu korg xbayar depa kejar korg mcm ahlong beb. Call sana sini, call opis, call mak ayah (mana dpt no pon xtau), call adik beradik, call tgh2 malam, hantar surat ugutan (reminder). Xmcm ahlong ke tu. Kwn2 aku byk kene ngan bank2 ni dan aku nasihat pada depa jgn meminjam klu xmampu nak bayar balik.

Mungkin apa yg geng2 ah long ni buat nampak kejam. Dari satu sudut, kita xleh nak salahkan ahlong ni sepenuhnya. Klu xda demand depa xkan beroperasi. La ni kerajaan kene tgk why org meminjam ahlong. Napa depa xpi bank. Byk sgt birokrasi ka? Sikap rakyat yg boros ka? Rakyat susah sgt ka? La ni smua nak salahkan ahlong. Look at the root cause. Bukan tampal ja masalah yg ada. Mentaliti rakyat perlu dibetulkan. System perlu diubah mengikut keadaan semasa. Rakyat perlu ada ilmu menguruskan kewangan. Perlu ada kesedaran dalam masa sukar. Klu xda smua tu, tangkap la ahlong mana2 pon or gubal la apa pon undang2, akan tetap ada rumah kene simbah cat merah.

Ole.
* Aku mencari kawan2 yg berminat untuk join activiti bersukan lasak (marathon, ironman and duatlon) untuk calendar sukan malaisi july, oct, nov dan dec 2009. Pada yg berminat nak join samada acara berpasukan atau bersendirian bleh IM aku or email ke papai_olive@yahoo.com. Xsyok pi sorg2 ada kaum baru sonok. Details event korg bleh select kat sini http://www.pacesetters.com.my/events/index.htm

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

8 comments :

bozzobattousai said...

pandai pinjam pandai la bayar...bozzo ada ramai member yg pandai meminjam ditabur dgn janji2 manis tapi bleh terlupa utk bayar blik...nak belasah nanti kita balik yg susah...nak wat camana tuh...

kuchalana said...

belasah ja.. klu aku pon aku blasah.. dah tau pinjam xreti nak bayar.. ko ikut mcm aku.. xpyh kasi sbb mmg tau depa liat nak bayar.. or xbyr langsung.. jadi dari ilang kawan .. baik kita sakitkan hati dia..

pye:rudz said...

lu pandai pinjam, lu pandailah bayar.

yginsaf4 said...

sukan? xpe, me pass.. salammms abang kuchalana itteww

izman said...

masalah wujud kerana kita yg carik. sendiri mau ingat la ngan ahlong ni.

Basuh Baju said...

sebelum pinjam- fikir dulu..

fikir dulu sebelum buang..haha

Pyanhabib said...

kasi jel, kasi rantai orang tak bayar hutang, itu ah long pakai otak punya orang wooo!

金瓜米粉Jason said...

,徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社