Pages

Perak Yg Menyedihkan


Korg pernah dgr kisah Pasir Salak dimana JWW Birtch dibunuh ditebing sungai perak. Yes, itu lah tempat dimana tempat keturunan aku dibesarkan dan berkampung sehingga hari ini. Kampung ni jugak dalam sejarah negeri perak adalah tempat pertama singgahnya Sultan pertama Perak yg datang dari melaka dulu dan disinilah juga lahir kerajaan pertama negeri perak (bleh refer buku sejarah negeri perak).

Tapi xda apa yg boleh dibanggakan lagi dgn sejarah negeri perak hari ini. Terlalu byk perkara sengal, mual dan menyedihkan untuk didengar 2..3.. menjak ni. Pada yg xaware, kerajaan pilihan rakyat perak telah disontot dari belakang dan diambil alih secara tidak sah mengikut perlembagaan tubuh negri dan perlembagaan negara kita ni. Pada yg tegar dgn pemerintah, aku nak menyatakan aku bukan anti kepada mana2 parti politik, cumanya aku sentiasa berpegang kepada hak aku sebagai pembayar cukai dan pemegang hal dalam perlembagaan. Pada aku yg salah ttp salah. Noktah.

Ayah aku dari dulu slalu mengajar aku, nak buat sesuatu, law come 1st yg lelain datang kemudian. Jadi pada aku ada asas undang2 yg ahli2 politik ni kene ikut. Xleh nak buat keje hentam keromo ja. Nampak dan terserlah kebodohan kita klu wat keje camtu. La ni pada satu pihak depa melawan kerana depa tau tentang hak dan undang2 tadi. Bagi yg betul2 terdesak nakkan kuasa plak dah la tersingkap smua ketidakpandaian dalam mencatur strategy sampai speaker pon korg lupa nak tukar. Bila speaker gantung korg dari dewan dah terkedu sampai nak dptkan nasihat undang2 dari pakar diluar negara.

Kan dah jadi keje bodo tuh. Xkan korg xtau korg xleh nak overule speaker unless korg panggil sidang dewan tuk jatuhkan dia. Camnala korg ni smua bleh jadi pemimpin. Nak kencing ka, nak menipu ka biar nampak pandai jgn jadikan diri kelihatan unta dihadapan pengikut. Ini la dia politik haprak yg cuba diterapkan pada kita. Cuma aku rasa rakyat dah pandai menilai dan tau melihat.

Anyway, dari source2 aku diperak, insyallah krisis perlembagaan ni xkan lama kerana yg hak tetap akan kembali kepada yg hak. Pada rakyat perak, jangan lupa balik bila DUN dibubarkan nanti. Pada MB Nizar, ada yg pandai2 tambah teori RAHMAN where N is not pak jib but Nizar. Allah itu maha kuasa, tiada yg dapat melawan ketentuanNYA. Jadi perubahan perlu dilakukan untuk menjaga amanah rakyat dan pembayar cukai. Jika adil pemerintah, tiada rasuah, tiada penindasan maka akan makmur lah negeri itu. Yg untung rakyat jugak.

Ole.

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

4 comments :

Kebencian_Maharaja said...

Semoga Allah merungkaikan kekusutan yg berlaku skrg....

bozzobattousai said...

diaorg tuh memang bodoh...berlambak bijak pandai kat sini yg gi carik CC tuh wat ape? mana kuasa rakyat? mana kuasa aku mengundi dulu. aku tak undi pemimpin tuh pasal dia tapi pasal parti. klu dia nak mampos sesorg pergi la. aku tak ikut....
berani kerana benar.....

Pyanhabib said...

sakit hati sakit jiwa sakit otak terkenangkan apa yang berlaku di perak

chekdenoor said...

Salam,

Masalah paling besar ialah bila umno mengaku dia mewakili melayu ....dulu sebelum zaman anwar kena tanggap ...iya..... tapi lani.... melayu ada 2 golongan .....yang biasa ..rakyat jelata dan golongan peniaga.

Rakyat biasa semuanyer faham....umno ni gila kuasa dan suka mainkan sentimen melayu dan perkauman...gunakan raja bila ada kepentingan dan yang paling hebat...org umno tak tahu baca perlembangaan tapi mereka kontrol polis dan mahkamah...itulah yang susah tu.....

Golongan peniaga....hmmm...mereka tahu umno ni korup.... so...mereka perlukan orang korup ini untuk mudah mendapat peluang perniagaan ....pemberi rasuah...kena kawan dengan penerima rasuah......

Habislah malaysia ni..... apa nak buat..... tak lama lagi kita akan diperintah oleh PM yang takut bini....hmmmmmmm