Pages

Geng Pengembaraan Bermula






Pada yg xtau atau pernah2 dgr atau yg telah tahu tajuk diatas adalah siri movie untuk edisi animasi atau bahasa mudah bagi kanak2 is kartun versi malaisi UPIN DAN IPIN. Kartun ni agak popular dalam setahun kebelakangan ini dgn watak 2 orang kanak2 botak yg agak lucu dan cabul mulutnya. Aku dan keluarga telah meluangkan masa untuk menonton siri wayang ini di The Mines baru2 ni.

Pada mulanya aku xmeletakkan sebarang expectation keatas siri ini yang dikatakan 100% hasil dari anak malaisi (bukan melayu aje). Sekadar menyahut ajakan anak2 untuk meluangkan masa bersama mereka. Lagi pon aku kerap dikecewakan dgn hasil2 kartun buatan malaisi yg hanya gah dipaper tapi hasilnya tidaklah segah yang dikatakan. Setelah berada diThe Mines, aku agak terkejut kerana keadaan disana teramat sesak dan sudah pasti penuh dgn kanak2. Ini satu sambutan yang amat positif pada aku dan untuk show hari berkenaan dibuka 2 panggung untuk cerita ini dan kesemuanya penuh dari 1st session sampai ke malam.

Selepas kemas berada didalam panggung. Tu dia aku menganga sepanjang kisah ini ditayangkan. I give tabik spring pada produksi yang menghasilkan siri ini. Aku boleh kasi 10 bintang penuh. Ini baru dikatakan world class product dan lebih membanggakan watak dan jalan cerita adalah tentang malaisi. Keseluruhannya aku katakan ini adalah product karton terbaik dari sudut 3D animated CGI pernah aku tgk dihasilkan oleh kita. Jgn samakan Kampong Boy ok, dia lebih kepada 2D animated dan tiada CGI.

Story board dan grapic pon aku kasi pujian dan aku berharap sgt production ni diteruskan dgn lebih byk siri2 kartun yg mencerminkan kebangsaan. Mungkin dibawah kelolaan MSC, production ni boleh pergi lebih jauh dgn menghasilkan plak propaganda dalam bentuk kartun selain melahirkan icon kartun dalam acuan kita sendiri.

Dalam senarai nama masa end of the movie ada byk ditulis tentang Hajah Ainon. Aku boleh katakan this lady should be someone behind this movie dan aku berharap dia akan terus dgn gabungan beliau dalam menghasilkan product yang bermutu dan yang paling penting acuan kita. Cuma ada sikit tambahan nilai nak aku berikan pada production ni. Korang mungkin boleh menjual byk cenderamata, such patung2 comel upin n ipin, mr sigh, pak mail or sally aka s.i.l.l.y. Mungkin jugak t-shirt, kole, key chain or apa sahaja product untuk animasi ni. Klu Spiderman boleh letak barang dalam product McD or KFC (happy meal) kenapa kita tidak letakkan dalam jenama biskut atau burger otai atau apa sahaja keperluan dari product kita. For sure org kita akan membeli product tempatan dan sedar akan kekuatan product tempatan termasuk siri animasi ni. Ingat beb, sementara menjual product kita, kita jugak boleh menjual product org lain. That is what McD and KFC do.

Anyway, tahniah skali lagi pada production ini. Klu korg kutip RM10 juta pon aku xheran sbb this things is good and fun. Pi la tgk pada yg xtgk lagi. Better support malaisian product. Xpyh beli pirated CD, pi tgk sendiri kat wayang. K

Ole.

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

8 comments :

~Cinta Cukulet~ said...

cam na nak tengok kat tempat saya tak dok panggung wayang huuuu..nangisss

ixora said...

betol..betol..betolllll...

=P

13may said...

ada link nak donlod dak?

hehhe hehhe

ps: gawat la dude...save bajet :D

Pyanhabib said...

tak boleh jadi. kena cari dvd atau tunggu tayang kat tv, ha!

.::WaNiE::. said...

huhuhu aku nak pi tapi laki aku xnak..

JM said...

makin teruja nk tgkkk....

~ mizzAmy ~ said...

~ nih yg makin beria nak g tengok ni. setakat nih semua org berpuas hati. nak g tgk!!! ~

NahWaL said...

betol3, nawal pon perasan hjh ainon tu, tere betol dia ye??

memang bes sangat, lagi2 nak habis yang depa tunjuk rajoo ngan tok dengan wan nak terjun tu..adei pecah peroottt..

ingat masa depanNN!!