Pages

2008 Yang Terbilang

ceh..

2008 penuh suka duka dalam hidup aku. Lepas merempuh hitam yang panjang in 2007, kecerahan mula timbul in 2008. Business aku alhamdullillah berada dalam landasannya kembali selepas dimusnahkan oleh kaum2 yg berpenyakit wahan. Anak2 aku juga telah bertemu kembali apa yang diperlukan dalam hidup. Dan diri aku sendiri kembali terurus dan diurus diatas semangat juang yg diberikan oleh smua pihak.

Aku percaya ALLAH itu maha adil dan sentiasa memberikan yang terbaik pada umatnya. Aku xpernah menyesal dan gentar dgn apa yg telah aku lalui selama ini. Aku percaya pada rukun iman ke-6, PERCAYA PADA QADA DAN QADAR. Kadang2 bila aku melompat dari blog ke blog, mcm2 luahan derita yang aku jumpa dan aku rasa smua tu xla sehebat apa yg aku lalui sepanjang 3 tahun yang lepas. Jadi korg jgn merungut dgn ujian yg diberikan. Klu korg rasa korg teruk diuji, cuba dok pikir org lain yg lebih teruk diuji seperti mereka dipalestin. Dan pada yg rapat dgn aku, korg tau betapa tegarnya aku dalam kehidupan ni.

Tq xterhingga pada ahli2 keluarga yg sentiasa dibelakang aku dalam setiap keputusan yg aku buat. I am THE MAN. Pada kawan2 sekeliling yg sentiasa disebelah aku dalam mengharungi detik pahit manis sepanjang 2008. Pada org2 yg aku sayang, yg sentiasa menceriakan aku dan memberikan aku lebih UMPHH..

2009 akan mai dalam 2 minggu lagi. Mungkin masa tu aku berada ditemasek seperti biasa, bertugas demi masa depan yg cemerlang. There is a lot of things in 2009 yg telah dirancang. Insyallah klu xda aral, buku pertama aku akan diterbitkan tahun depan. Agreement dah disign dan masih dalam process review keseluruhannya. Then perniagaan gerai kueh mueh aku juga akan berjalan seawal tahun depan. Sapa2 ada pi komuter UKM, ping aku, sana ada satu gerai aku dan myloveone yg diusahakan secara usahasama. Then aku jugak akan menggegar bangi dan nilai dgn penghantaran beberapa product dari rumah yg aku jangkakan akan memberikan impak maksimum dalam cash flow company aku n myloveone.

Selain tu, insyallah aku akan sign dgn TEKUN untuk memulakan perniagaan perkomputeran, kedai runcit dan homebusiness secara franchise. Jadi aku akan membuka peluang kepada kawan2 atau sesapa sahaja yg berminat untuk memulakan perniagaan seperti yg aku nyatakan diatas boleh hubungi aku. Aku akan mentor korg dan smua loan dan keperluan perniagaan aku akan sediakan. Mudah sesangat. Korang cuma sediakan tempat. Xkisah, kedai atau gerai hatta gerai pasar malam pon boleh. Yg penting korg ada kemahuan dan mahukan perubahan.

Lelain, sistem yg aku buat tuk company aku dicyber, insyallah akan UP lepas raya cina. Xtau la apa nasib sistem tu. Kekeke. Futher, aku merancang untuk mengadakan class untuk pengurusan kewangan dibeberapa universiti dalam daerah aku ni. Insyaallah dgn bayaran paling minima aku kenekan. Pada kawan2 yg berminat untuk belajar camna nak mengawal dan menguruskan kewangan, camna nak gandakan duit dgn cara halal, camna nak mulakan perniagaan, camna nak melabur, camna nak pastikan duit korg digandakan dgn cara yg betol, camna cara nak uruskan hutang. Insyallah smua tu dah ada dalam module aku. Korang bleh tgh iklan yg aku akan buat nanti. Hari ni org yg duk keje bank pon belum tentu pandai uruskan duit sendiri. Jgn ingat loyar ka, doktor ka, cikgu ka pandai dalam hal2 duit ni. Abiskan duit smua org pandai, tapi gandakan duit aku xrasa smua org pandai. Jadi insyallah, sama2 kita cemerlangkan 2009.

Satu maklumat panas yg aku nak share ngan korg smua. Kesan ekonomi dunia la ni belum sampai kemuncak lagi di asia. Ada yg kata kita xkan terkesan dengan smua ni. Actually untuk kesan yg maksima akan sampai ke asia ni selepas 6 bulan kemuncak di barat. Jadi dibarat la ni tgh kemuncak, smua bank depa jatuh, smua syarikat2 gergasi depa jatuh, terbaru smua syarikat permotoran depa jatuh. Jadi kesan dia akan sampai selepas 6 bulan means tahun depan. Jadi jgn heran masa tu akan ada pak menteri akan tarik balik ckp depa. Jadi pada kita yg marhaen ni, dah bersedia ka?

Ole.

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

15 comments :

ku tak sempurna said...

cayalah bro... aku doakan ko sukses selalu... aku suka bila tgk org sukses...

org2 bangi dan nilai... nantikan gegaran MR.Kuchalana :D

bro, dgr citer kesan ekonomi kat jepun dah parah... phm2 je la... klu kat jepun dah parah, kat mesia tak lama lagi pun sama la gak...

cemut said...

cewah abg manis posinggg.. baek punya.haha.

haiyoh franchise?? bravo bro..nanti satu mesti ade franchise abg manis.
insyaallah,
cemut doakan kejaaan abg manis,
go go

chekdenoor said...

aha...... chekdee pun takut juga bila fikirkan kesan ekonomi tahun depan....

Berdepan dengan 2 delema.....
kalau malaysia ter kesan......
1...harga rumah turun...so..bolehlah chekdee beli rumah lain....nak pindah dari bukit antarabangsa.....
2...tapi..takutnyer bisness chekdee lak terkesan.........ukhusssss.... cam mana nak beli rumah.....

bukit o bukit kenapa engkau runtuh....... macam mana aku tak runtuh...... maintenance tak ada......... mpaj....ko tidooo ker

Mr PenyuBiru said...

semoga tahun 2009 & seterusnya tahun sukses tuk ko & keluarga.

cendawanintim said...

saya doakan tahun 2009 dan seterusnya akan sukses buat bro sefamili...amin.

bozzobattousai said...

bozzo nak buat semula yg bozzo tak ternuat tahun 2008. semuga tahun dpan lebih cerah...jgn walet je yg cerah slalu....

kuchalana said...

kuxsempurna - itu yg hebat tentang blogging.. kita dpat ilmu secara xlangsung dan belajar dari sejarag dan hikayat org lain... mmg jepun dalam process jatuh.. slalunya negara yg besar mcm china, japang dan korea akan kene dulu.. lepas tu baru kita.. la ni pon dah hari2 kuar kat tv byk kilang2 ditutup di malaya ni.. syarikat2 besar pon dah mula amek tempo, xda ot, xleh claim n mcm2 lagi... kita tgkkan ja..

cemut - aminnnnnnnnn

chedee - elok pindah chedee.. kat kawasan tu mmg bahaya.. dulu mmg pernah terniat nak beli umah situ.. tapi lepas kes rumah mejar tu.. trus cancel.. la ni elok klu mampu... beli tanah kat bangi, kajang, semenyih or nilai.. tanah tgh murah.. buat rumah besar2.. lagi sng hati...

Mr Penyu - same to u yop.. sama2 kita memeriahkan 2009..

cendawanintim - aminnnnnn

bozzo - aminnnnn... plan kene ada yop... don't plan 2 failed...

Nek Cun said...

Salam, tahniah kerana business yang maju. Semoga terus maju sekurang-kurangnya dapat juga kuchalana bantu orang lain bekerja dan mendapat rezeki...

.::WaNiE::. said...

bagus bagus bagus

lama ke ko kat temasik sana :D

ixora said...

bila si manis posinggg...alahai...ermmm..=)

di sabah ndak mau bka ke..? takkan bangi n nilai je..?

thnks bg peluang..mcm berminat tau..tp tak berani..mcm mne tu bro..? alahai...

Afhm said...

Bro.. wa respek samalu... rasanya kalu bagi planner tahun 2009 nie mesti penuh sebelum tahun 2009 bermula.. huhu

Ada can x nak buka bisnes di kelantan hehe manatau ble sub kat aku gak.. hmm bile wat kursus buat duit tuh war2 kat aku by phone..manatau dah ada kt kelantan melepas plak nak dengar idea bernas bakal jutawan nie. Amin!

p/s-gambo ko meliuk tu mcm penari ulek mayang pun ada kekekehehe

murnie sangat said...

ucapan utk akhir tahun ey kucha..sekejap je masa berlalu..apa pun semoga berjaya utk suma azam dan rancangan ko utk 2009 amiinn..

dakgilachoc a.k.a nani said...

good luck n may all the success be with u..:)

JM said...

alhamdulillah

jm doakan semoga sumenye berjalan lancar..

kerja,,kerja jugak bang..kesihatan abg tu jage ok...

mRs aZamTa said...

ello, ingat aku lg x?? hehe...

nk tanya homebusiness tu biz apa ek?

comel n cute anak2 ko...