Pages

Saman.. Saman dan Saman



Minggu lepas heboh kata encik polisia nak tangkap almost 100,000 org yg xbayar saman. Ramai ko, 100,000 org. Dan encik polisia ckp nak kejar sampai depan pintu rumah or ke opis2 mereka yg telah disaman ni (mungkin aku ada dalam senarai, hu2). Actually this is weird dan satu method yg kelakar. Jom kita berbicara tentang hukum akal yg mudah.

Kenapa sampai 100,000 xbayar saman itu satu soalan. Yg keduanya kenapa ramai sgt kene saman dan yg ketiga kenapa undang2 saman mcm xberkesan dan yg keempatnya kenapa nak cari sampai ke rumah dan opis. Mengikut dari kisah sorg kawan yg menjadi encik polisia, dia ckp saman ni ada kouta. Sehari depa kene achive kuota tu. Jadi, salah atau xsalah depa kene cari salah org yg depa tahan. Citer ni aku xpasti kesahihannya sbb encik polisia ni mmg jenis kaki lawak, jadi aku cuma sampaikan apa yg dia ckp. Betul ke idak, please sapa2 yg tau tolong confirmkan.

Yg kedua, aku xrasa sapa2 yg kene saman tu nak disaman atau nak dipenjarakan. Sapa yg nak dipenjarakan angkat tangan. Aku xrasa ada yg nakkan. Jadi aku rasa jawapan paling mudah tuk 100,000 ini adalah, mereka tidak punya duit untuk membayar saman. Jadi walaupon diskaun diberikan, aku amat pasti depa lebih pikirkan tentang perut dari keselamatan diri. Yg ketiganya, saman adalah satu hukuman untuk mengajar manusia untuk lebih menghormati undang2. Same concept bila seorg yg buat jenayah dan dipenjarakan. Ia adalah hukuman untuk mengajar dan bukan untuk menyusahkan. Jadi la ni agak2 sampai 100,000 org yg disaman dgn jumlah dkt RM1 bilion saman rasa2 itu dah jadi satu business atau menjadi satu konsep hukuman. Anda nilaikan sendiri. Jadi aku rasa hukuman boleh dipikirkan balik dalam konsep yg lebih untuk memberi pengajaran. Ditemasek, untuk mereka yg melintas jalan ketika lampu merah, mereka akan disaman dan perlu membayar saman on the spot, tetapi dalam jumlah yg minima. Jadi xda isu saman tertunggak dan dalam masa yg sama mereka diajar supaya mengikut undang2. Malu ko kene keliling polis kat trafic light.

Then isu nak cari kerumah dan ke opis. Is that a solution to solve this isu. Percaya xckp aku yg perkara mcm ni akan terus dilakukan setiap tahun dan dah berlaku dekat 5 tahun since 2003 lagi. Adakah sistem tu yg xbagus atau masyarakat yg degil. Jadi pada aku klu kita educate masyarakat, aku xrasa encik polis akan pening sampai kene cari sampai kerumah. Again kita perlu persoalkan keberkesanan sistem itu sendiri dan konsep hukuman dan pengajarannya.

Jadi tanggungjawap sapa smua ni. Perdana menteri?, Menteri Keamanan? Ketua Polis? Ketua Kampung? Imam? Mak? Ayah? Diri sendiri?

Tah mana aku terbaca plak rini yg exercise ni akan ditangguhkan dulu. Hu2. Xkan mcm tu kot, dah takut2kan public then tarik balik. Tu smua taktik business yg amat baik sekali. Kekekekeke. But anyway, sapa2 ada saman, bleh la pikir2kan tuk bayar dalam masa terdekat ni.

Ole.

* Aku terbaca paper rini, PLUS nak turunkan tol. Kan betol aku ckp, turun minyak ja xkan membantu dalam menurunkan harga barang. Elemen lain jugak terlibat. Satu lagi kerajaan kene tgk 2 perkara lagi. Interest rate dan harga utiliti (api, air, internet dan phone). Aku masih menantikan satu kesudahan yg baik dalam kisah kenaikan smua ni. Hu2.

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go