Pages

Yer Ke Maap..

Masa cuti beraya baru2 ni adola terdengar sembang2 sorang ustaz ni dalam ladio. Katanya (lebih kurang)..

"Nak raya ni ramai la kita bersalam dan bermaafan. Ada tu sampai keluar2 air mata beria mtk maap. Kita rasa org yg kita salam tu maapkan kita ka .. dah tu klu maap pon ikhlas ka dia maapkan kita. Sama jugak dgn kita, klu ada org mai mtk maap lepas berutang dgn kita, pukui belakang ka, tikam depan ka, ada maap ka dgn iklas kita bagi. Lagi, kita duk tiap2 tahun mtk maap dgn kawan kita, maknanya tiap2 tahun kita buat dosa dgn dia. Xkan sampai lagu tu, kalu 30 tahun kita kenai, 30 puluh tahun buat dosa dgn kawan kita nun. Jadi soalan dia saya nak tanya, IKHLASKAH KITA MEMINTA MAAP DAN MEMBERI MAAP?"

Aku terkedu jap dgr statement ustaz ni. Ada benarnya beb. Duk menagis mcm apa mtk maap. Tgk dia xmaapkan kita. Dan berapa ikhlas plak kita memberi maap pada org lain. Seram, kalau org tidak memberi maap ni. Tapi sekurang2nya kita telah memulakan langkah pertama, yg lelain tu hak kawan kita dan ALLAH untuk tentukan.

Sbb tu aku selalu lepas solat atau sebelum tido, doakan kesejahteraan smu kawan2 aku dan sentiasa memaapkan dosa2 org lain yg sebelum, yg sedang dan akan berlaku ke atas aku. Pada aku kita ni xtau bila sampai ajal. Xkan raya ja nak maapkan org. Klu xsempat sampai raya, abis la korg2 yg ada dosa ngan akukan.

Jadi bermaafan lah selalu. Jgn harapkan org lain memulakan. Cukup kita memulakan dengan memaapkan org lain setiap hari dengan iklhas.

Ole.

* Mood raya lagi ni.. bluesssssssss

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

12 comments :

bozzobattousai said...

aku akan maapkan ko walaupun ko tak wat salah kat aku. good advice...

Nek Cun said...

Memang eloklah kalo kita boleh ma'afkan sesiapa sajer pada bila-bila masa. Cumanya kekadang tu... kalau bukan hari raya tetiba jer kita minta ma'af, orang kata.."ko dah buang tebiat ke?"... tapi apa pun, nekcun pun memang setiap malam sebelum tidor akan mema'afkan semua yang nekcun kenali...(Tak mahu kena tunggu depa bila kita nak masuk syurga nanti... hehehe...)

.::WaNiE::. said...

huhuhuhu kene ek salam nangis2

entah ar dlm family aku sampai aku kawen dah campur family mertua takdek adat salam2 slmt hari raya maaf zahir batin ..lg2 nangis2 nih

lagi2 nak salam laki..ari2 g keje salam suami..raya tak salam pulak ..jeling2 gelak2 sambil kata maaf zahir batin jek :P bleh kire kot ek

chekdenoor said...

ASLM,

dato fadilah kamsah selalu berpesan....setiap hari sebelum kita tido....kita kena maafkan semua orang.... barulah jiwa kita tenang.

Apa yang kita beri....itulah yang kita dapat.... so... berusahalah untuk buat kebaikan.... minimakan kesalahan.

axim said...

aku setuju tuh...kita biasanya tunggu hari raya baru nak minta maaf..padahal setiap hari pun boleh pohon keampunan kan..

lindosh said...

slamat ari raya bro. maaf zahir batin.. ikhlas ni. hehe.

zgila said...

Pada aku le.... kita mesti tanamkan sikap pemaaf pada setiap ketika dan mendoakan semoga orang yang melakukan kesalahan akan sedar dan mendapat hidayah satu ari nanti.
Dengan ini kita secara x langsung dapat membersihkan ati kita dari sifat dendam dan lama kelamaan secara x langsung amalan yang mungkin pada mulanya x iklas akan menjadi iklas. Cth- bebudak pada mulanya nak solat tu kena paksa dengan mak bapak... dan buat kerana terpaksa. Tapi lambat laun akan menjadi sebati dengan diri dan dari situ akan timbullah keiklasan.....

Salam Eidul Fitri....

kuchalana said...

bozzo - saja ja bro.. soalnya hati sapa yg taukan...

nekcun - ya nek cun tu point saya.. jgn sbb org lain kita nak delay masa kita kekekek...

wanie - herm... ko kene buat tradisi baru ni.. kekeke

chekdenoor - ya betollll...

axim - ala.. kita ni terlalu byk tradisi dan pantang larang.. tu yg otak beku tu..

lindosh - selamat gak beb..

zgila - baik boss.... kekekeke

.::WaNiE::. said...

nanti laki aku gelakkan aku larrrr

ku tak sempurna said...

suatu kebetulan... aku pun citer pasal MAAF gak...

Ikhlas minta maaf ya... :D

nasazfrog... said...

yang penting dalam hati ingin memohon maaf n ikhlas memaafkan nyer,, itu kan cukup memadai...

dtg umah bro beraya..:)

~s.a.w ~ said...

Man...meeting kosong-kosong kira ker? heheheh....

anyways.....raya ker, tak raya ker, sentiasa ada maaf bagi mu......zero-zero alwiz....

:)