Pages

Mesjid Disana Dan Mesjid Disini




Baru2 ni aku terlayan satu citer kat astro pasal Raihan diRusia. Masa duk bersahur tu aku terlayan plak channel apa tah kat TV. Masa tu Raihan tgh buat show dkt satu mesjid diRusia. 10000 org mai ko dalam mesjid tu. Simple ja set showcase drg. Yg menarik perhatian aku adalah, show ni dibuat didalam mesjid dan ditengah2 dewan solat. Masa tu aku berharap sgt org2 JAKIM, imam2 mesjid, nazir2, ulama2, penceramah2 bebas, menteri2 dan klu boleh seluruh rakyat melihat konsep yg dibawa Raihan diRusia.

Ada sorg alim yg aku jumpa dia ckp, mesjid malaisi ni adalah untuk imam dan ahli keluarga mereka sahaja dan bukan untuk jemaah, sbb tu lepas isyak abis smua pintu pagar mesjid kene kunci xleh nak masuk dah. Btoi dak? Klu kita keluar, amek contoh Ostrolia, mesjid bukan ja tempat solat, dalam mesjid dijadikan pusat riadah, ada duk main taekwando dalam mesjid ko. Tu belum yg duk main bola dkt tepi kawasan mesjid, siap ada kedai dan mcm2 lagi dalam kawasan mesjid tu. Mesjid sana, bukak 24 jam, sapa2 nak tido 2..3 hari pon xpa. Xda org nak marah, siap kasikan slimut lagi. Futher ukuwah depa kuat. Klu depa tau ada org islam baru sampai, depa akan followup, carikan rumah, terangkan kat mana ada makanan halal, kasi no yg kita boleh contact klu ada apa2. Yg lagi best depa ni dari mcm2 bangsa dan yg pasti depa islam.

Ada satu kes sorg sahabat ni sibuk ngan keje skolah, jadi jarang dia pi mesjid, geng2 mesjid ni mai followup. Datang rumah tanya kabar. Lepas tu klu bulan posa, depa datang amek dan hantar ke mesjid. Klu kita jarang pi mesjid depa akan kirimkan pizza untuk juadah berbuka dan bersahur. Sampai ketahap itu fungsi mesjid disana. Ada satu lagi kes, jika kita mahu berkahwin hanya daftarkan nama. Jika ada sorg lagi lawan jantina kita juga berdaftar, mesjid akan kenenkan dan klu serasi dia akan kahwinkan. Xkira bangsa beb. Silap2 dapat jodoh minah saleh atau minah arab ko kat sana.

Cuba tanya apa pak imam kat kawasan perumahan kita buat tuk kuatkan ukwah. Klu dia dari PAS aku jamin habis maki hamun kepada kerajaan dia kasi. Klu org kerajaan plak habis smua job kenduri org kawin dia amek (xabis2 monopoli). Ada tu sampai 2 imam sbb xsefahaman dalam politik. Yg rugi umat islam sendiri. Kadang2 sedih beb. Aku pernah kene halau dari beberapa mesjid dan surau masa aku bermusafir zaman muda2 dulu. Aku jugak pernah dipandang hina sbbnya aku kelihatan rock (hinakah sorg rock). Harap, org2 dijabatan agama, elok pi buat lawatan sambil belajar ke negara2 luar dan belajar mcmmana depa mengamarahkan mesjid dan menguatkan ukwah ummah. Dari situ aku jamin byk yg akan korg belajar. Camna, berani untuk berubah?

Ole.

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

25 comments :

~s.a.w~ said...

kat sini, nampaknya macam masjid cuma penuh dan meriah bila time solat juma'at atau solat sunat raya aje........sedih, kan?

rumah yang besar dan tersergam indah, kalau tiada penghuni adalah suatu kerugian.....

ad3ck said...

apa yang ku nampak kat sini, sebilangan orang (aku tak kata semua) hanye mementingkan kedudukan dan politik dlm masjid/surau tuh sendiri. ada yang bila jawatan bendaharinya ditarik, terus da tak nampak muka kat surau. ada berlaku kat tempat ku. huhu. sedih.

.::WaNiE::. said...

blum sempat nak baca lagi

nak tanya jek ..bz nih

ape citer teresa nih?????

ku tak sempurna said...

kat umah aku depa duk berebut masjid... kiranya ada 2 puak la... kengkonon klu dpt kat puak satu lg, nak wat masjid baru... nmpk gayanya dah 2 thn puak tu amik, takde apa2 perubahan pun... duit byk ilang, ada la.. masjid pun nak berebut... yg peliknya, ketua puak, bendahari masjid, tak nmpk batang idung pun kat masjid... donia donia...

~ mizzAmy ~ said...

~ ha'ah la, kat mesia nih pintu gate masjid akan tutup bila dah abis solat. tak tau la kenapa diorg kunci gate tuh.

kalau ikutkan, zaman Rasullullah dulu pun, masjid nih dijadikan tempat riadah, ilmu dan sebagainya. tapi kenapa la diorg kat mesia nih tak nak wat camtuh kan? ~

cemut said...

dorang kunci sbb takot tabung masjid lesap kena angkut.kekeke..

tp tol masjis kat luo 24 jam ade je manusia..

ita.itu said...

peh..ramai ek org lam masjid tuh

izman said...

aku setuju dan sokong. masjid di thailand dan singapore yg aku penah pegi lebih imarah dari masjid kita. padahal pemerintah diorang bukan Islam. Kenapa??? (soalan bodoh)

.::WaNiE::. said...

tak heran ramai saudara baru tukar agama balik sbb takdek org nak tolong

13may said...

mesjid tak kunci???
esok mai speaker hilang, mic hilang, jam hilang, kipas hilang...:D

antalya said...

teringin nk wat makan2 kat masjid sesudah selesai akad nikah. tp larangan org tua membatalkan niat murni tersebut

~s.a.w~ said...

hehehe...kalau selipar, kasut boleh dok hilang di masjid, apatah lagi mic, speaker dan sebagainya...kena kunci! Mesti kunci!!! zaman skang nih, takleh trust sapa-sapa...sedih betul....uhuk-uhuk...

Anonymous said...

aku setuju, penggunaan masjid sebenarnya amat luas dan banyak untuk kemajuan org Islam itu sendiri, tapi di negara kita nie nampaknya dihadkan penggunaannya oleh pihak tertentu. Kalo kita baca sejarah, masjid pernah dijadikan pusat penyebaran ilmu secara besar-besaran. Yang aku pelik keadaan itu berbeza pulak sekarang. Cuba bayangkan betapa agungnya agama Islam dan kuatnya bangsa kita jika boleh mengimarahkan masjid seperti aper yg ko citer dlm entri ko neh. Subhanallah...-fiq

axim said...

aku nak berak pun payah kalau pukul 2 3 pagi kalau on the road trip..semua mesjid duk kunci habis...hishh..

cendawanintim said...

meh tengok taman tamadun islam kat teganu nih, dah nengok ke idak nih??banyak stori pasal masjid2 kat situ...

murnie sangat said...

betul gak ckp 13may tu..org skang ni dasat tul, duit masjid pn diorg bleh rembat..tp klu masjid makmur, byk aktiviti, ramai org dtg xderla org nak rompak kan,kan..ajk masjid pn boleh bertelagah ape cerita..mcm2 jer..kucha, ko jd imam lah hehe

bozzobattousai said...

kat malaisi nih hancit... klu tak kunci abis r lesap brg2 dlm mesjid tuh...

:: Cikgu Wiween :: said...

errk..baba.penah kelihatan rock?? aisey..meh tepek gambo zmn tu sini.egegeg

ima said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

tumpang tanya, gambar tu amik kat mana ye? subhanaAllah

puan ima

kuchalana said...

shah - tu yg aku nak tekankan.. penggunaan dan fungsi mesjid perlu diluaskan.. futher org kat luar tu.. rumah drg dalam kawasan mesjid beb.. hidup drg mmg dimesjid tuk ahlil2 yg jaga mesjid.. bukan cam hari ni.. yg duk jaga mesjid is a part timer.. klu part timer.. dia buat keje mcm part timer le.. tu yg brg hilang dan kene kunci..

ad3k - btol dik.. bcause they all are part timer ja kat situ.. bukan full timer..

wanie - polimik beb... tu smua politik..

kuxsempurna - they all part timer dan makan duit elaun ja.. keje bukan buat sgt.. sbb tu nak keje sng depa kunci ja mesjid..

mizzamy - kakaka.. sedih.. kdg2 dalam perjalanan musafir nak singgah solat.. dah kunci.. tu yg kdg2 aku solat tepi jalan ja..

cemut - klu ada org duk sana 24 jam.. sapa berani nak curi tabung or speaker beb.. bukan xleh adakan kelas ngaji.. kelas budak2 skolah blajar fardu ain.. klu ahlil mesjid umah dalam mesjid aku rasa idup mesjid tu 24 jam..

ita.itu - ni sure lapo ni.. kakaka

13May - tu yg xsedap tu may.. harta zakat depa kebas.. mmg dilahnat sampai bila2..

altalya - tu lagi elok beb.. la ni masjid wilayah dah buat.. depa ada dewan dalam mesjid tuk majlis kawin.. lepas akad kat dewan solat.. trun sikit ja ke dewan makan.. mmg sng.. then katering smua mesjid bleh sediakan.. kita datang ja tuk majlis tu..

afiq - ya.. idup afiq... kakakaka

axim - btol bro.. aku pon slalu dah terkene.. tu blem klu kita terlewat nak solat.. tau2 kunci.. hampeh..

cendawanintim - penah dgr pasal mesjid kristal.. kiblat lari ..sampai mufti kuar fatwa xleh solat dalam tu...

murnisgt - hari2 aku jadi imam.. kkekek

bozzo - sikap beb.. dah le xpi solat.. mencurik lagi.. elok buat mcm kat indon.. curi ja.. tangkap.. blasah ramai2..

cikguwiween - nih rock kapak terbang ni dulu.. kakakaka

puan ima- awak ja perasan gambo tu.. gambo tu diambil di luar negara oleh seorg pelajar kita disana..

zgila said...

Kat negara kita ni lain bro... kalu tak kuci esok datang segala menda yang beharga lesap.

Lagi satu kat tempek den baru-baru ni pak iman duk tegur bebudak kita yang main mercun kat luar masjid masa solat tarawih.

Macam biasa... masjid kat tompek den x berkunci. ... esok subuh2 jemaah dikejutkan dengan al-quran dikoyak2 dan ditaburkan di lantai masjid, telekung pompuan dikoyak2 dan sejadah diremdam dalam air koto.

X tau la bro ... ape nak jadik dengan generasi kita la ni. perangai melebihi yahudi....

kuchalana said...

zgila - btol la.. aritu ada kes tgh terawih.. satu roket sudah masuk dalam kain satu org tua.. abis kuar latah dia.. sib baik pak imam xbatal solat.. tapi pelik la..slalu kat mesjid la depa nak main mercun pon..

JM said...

jm rase ari tu jm ade komen taw kt sini..ilang lakk die..mane erkk.. mushkil2

kuchalana said...

jm - biasa la dik.. kdg2 biol gak blogspot ni.. ekkeke