Pages

Hari Raya Jalan Raya




Mcm biasa, bila tiba musim perayaan kita akan dengar byk citer ngeri dijalan raya. Aku nak share sikit beberapa info dgn korg. Actually jumlah kematian dijalan raya adalah terlalu tinggi dimalaisi berbanding jumlah korban perang diafghanistan dan iraq. Jangan kita bercakap pasal perayaan, bukan musim perayaan pon jumlahnya lebih kurang sama. Sedih gak sbb mereka2 ni bukan shahid dimedan perjuangan tapi mati begitu sahaja dijalanraya dimalaisi. Dan kebanyakannya didalam statistik adalah lelaki dan paling ramai adalah penunggang kenderaan 2 tayar dan kebanyakan kemalangan berlaku dijalan persekutuan (bukan lebuhraya).

Byk sbb membawa kepada perkara ini. Dgn had umur mengambil lesen yg terlalu rendah (16 tahun dah bleh amek L), harga kenderaan yg terlalu rendah terutama 2 tayar (ada zero installment dan 6 bulan xpyh bayar), keadaan jalanraya yg merbahaya, sikap giler pemandu yg 3 suku, sikap xsabar, sistem pengangkutan awam yg hampeh (jgn ckp dibandar besar, kita tgk sistem bas ke kampung2, mana efision beb), pengaruh TV dalam sikap dijalanraya dan mcm2 lagi.

Paling best bila gomen meletakkan abg2 polis kita ditepi2 jalanraya untuk melihat dan menangkap hantu raya. Pada aku xperlu mende2 ni smua. Buang masa abg2 polis dan buang duit pembayar cukai ja. Why not go to the root of the cause. Cara letak abg2 polis ni mcm kerja tangkap muat ja. Tgk sebab dan solve from there, back to basic. Klu tiap2 tahun letak abg polis, jumlah kematian dan kemalangan byk tu gak. Ada satu tahun tu statistik dia lebih dari jumlah terkumpul untuk 2 tahun sblumnya. Pada aku keje sia2 ja.

Kesedaran perlu ditingkat dan dibina pada generasi baru. Kerja menyaman dan menahan jalan bukan jalan penyelesaian. Tu tgk kat JPJ tu camna depa dapat lesen. Bukan xtau lesen bleh beli ja. Sedih gak bila pi IPTA tgk byk budak pompuan, yg lelaki ramai KO sbgai mat rempit. Tu belum pi tgk tempat2 lain lagi. Ingat beb, dijalanraya dimalaisi ada 2 konsep kita kene pegang. TAK KITA LANGGAR ORG, ORG AKAN LANGGAR KITA. Jadi berhati2. Rancang perjalanan anda dan pastikan anda peka kepada persekitaran. Biar lambat asal sampai.

Ole.

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

21 comments :

ku tak sempurna said...

abg2 polis tu takde apa2 fungsi pun... dorang duk berborak sesama sendiri... pernah sekali tu, masa aku balik raya kat kg... ada sorang polis ni mcm org gila... habis jln di blok... kena pusing msk kwsn kg dan bila keluar jumpa dia balik... tgh2 hujan dia duk thn org... rupa2nya kena tekanan sbb tiap2 thn tak dpt beraya dgn keluarga... tak lama pastu kwn dia dtg amik dia... ngeri aku tgk...

kesian gak ngan abg2 polis... org beraya di rumah, dorg beraya di jalanan

Laxmana said...

Salam bro...

Mati katak le kan? Xdapat syahid...

Dayu said...

abg polis buat syarat je *best je dpt gaji triple keje time raya*
raya ni nak memandu ke JB, hopefully takde pe yang tak diinginkan terjadi..

zgila said...

Betul.... peranan yang paling utama ialah kite semua.

Kita perlu mengikatkan diri sendiri dan sedare terdekat untuk banyak-banyak bersabar ketika memandu....

Bak kate Karam Sing Wak Dia...Jadikanlah sikap penyabar amalan idup semua...

Anak sendiri nak sedara
Sedap dimakan roti capati
Kalu mou balik beraya
Memandulah kite berhati-hati

Salam Aidil Fiitri.
Maaf Zahir dan batin

.::WaNiE::. said...

ko balik mana bro

amanda said...

Aman.. Aman... ada aje yang tak kena yer... hmm... kesian...

kuchalana said...

kuxsempurna - kesiankan abg2 polis..

laxmana - wsalam, cam2 la gamaknya..

dayu - insyallah.. berhati2 ketika memandu..

zgila - slamat jugak bro..

wanie - aku xda kampung la kak.. kekekek.. raya kat KL ja..

amanda - sory yer cik amanda, saya tau awak xsuka saya menulis tentang kelemahan ameno, kelemahan kerajaan dan kelemahan sistem sebab awak mungkin ameno dulu kini dan slamanya (sedih tgk negri awak kat ganu tu, hasil bumi kaya raya tapi rakyat susah, yg sng mungkin awak sorg ja). Kita kene belajar untuk terima kritikan untuk sesuatu yg lebih baik. Klu xleh terima kritikan payah le kita nak betulkan bende yg salah, itu namanya demokrasi. Kita ni pembayar cukai jadi kita kene tau hak kita. Jadi awak jgn paksa mata, telinga dan akal awak tuk terima tulisan saya sbb saya amat pasti xkan bercakap tentang confort zone yg awak ada sbgai ahli ameno seumur hidup. Jangan marah aaaa... :P

amanda said...

tepat jangkaan saya...
sapa pulak ahli ameno ni?mana tau ni? kih kih kih... saya ni parti pembangkang pun bukan, kerajaan pun bukan.. tapi pemerhati yang sukakan keamanan.. hopefully negara kita maju & aman selalu.. bebas dari sebarang kekacauan.. negeri saya pun hopefully makin senang & senang.. macam saya.. he he he.. amin.. pasal kerajaan ke, pembangkang ke.. saya tarak tahu la.. tak masuk campur & tak minat lansung... jangan mara ah... hi hi hi

kuchalana said...

amanda - bukan ekk.. tadi saya cek kat web ahli kata yer.. hi2.. sbnarnya kedamaian yg kita ada ni palsu semata2.. masih terdapat sikap dan sifat kiasu antara kita dalam negara ni... kita tgkkan ja.. i've seens something will happen in this short time.. saya xmntk tapi byk tanda2 kearah kehancuran akan berlaku.. semuanya kerana KUASA. Smoga ALLAH menjaga kita smua. Insyallah..

* raya mai umah.. bleh kita ngata mengata depan2... kakakak

amanda said...

InsyaAllah.. nanti kiter tarik rambut ek? kah kah.. masak sedap2..

Hopefully we are the blessed ones. Hope for peace and harmony, a better place to declaim and carry out our ibadah to Allah.. InsyaAllah..

izman said...

betul tu. aku sokong naikan had umur dapat lesen. pstu batalkan lesen utk kes2 kematian akibat kecuaian.

axim said...

moral of da story-berhati hati lah di jalan raya..:)

13may said...

ingatlah insan yg tersayang...

Selamat Hari Raya buat hang sekeluarga :)

kuchalana said...

amanda - saya xda rambut la kekeke..

izman - xpa la.. yg penting kita berpesan2.. byk perkara perlu dilihat balik sbnarnya..

axim - btol xim, kita xtau apa yg akan berlaku besok lusa..

13May - sama2 may...

cendawanintim said...

time2 nak raya nih, abang polis sibuk carik duit lebih ar...

nyampah!

~ mizzAmy ~ said...

~ pagi tadi baru jer nampak polis trafic duk sekat2 motor kat highway east west link. kekadang kesian jer ngan org2 yg bawak motor nih. patutnya nak sekat, sekat la time mlm2 minggu ker. mat2 rempit kan ramai.... ~

.::WaNiE::. said...

kakakka..caner ko nak tarik2 rambut ngn si amanda nih..haha nak pinjam rambut aku kaa bro :P

abis ko raya kat bangi ke..anak tekak aku nak mintak duit raya kat ko bro

IdaShah said...

sentiasa berhati-hati lah. kesian mati katak...

time raya kita lak tu yg byk eksiden. time raya kita gak yg byk putus jari sbb main mercun. fening..fening..

bozzobattousai said...

aku pemandu berhemah... tak pernah lebih 200 tak kurang 80.... he he he... aku blik perak konvoi ngan abg2 aku. hang blik mana?

kuchalana said...

cendawanintim - kesian kdg2 dgn drg ni.. klu tiap2 tahun cuti kene beku.. anak bini yg merana..

mizzamy - kan.. tu pelik tu.. mlm minggu jarang plak depa nak tahan jalan..

wanie - dulu kmi mmg suka main tarik2 rambut.. nanti aku buat open house.. jgn ko xmai plak..

idashah - kan... byk sgt penyakit yg kita cari sendri.. bak kata jane .. bleh anta pi suka paralympik

bozzo - aku balik kg gajak kejap kot.. ziarah opah tercinta..

ita.itu said...

adoila..aku dgr pun ngeri siot..hati2 je la ek