Pages

Delima Melayu




* Radikal point of view. Aku bukan seorg ahli politik atau penyokong kuat mana2 parti, aku suka bercakap dari sudut aku pembayar cukai.

Hari ni ramai kawan2 aku dipejabat berckap tentang hak melayu, ketuanan melayu dan mcm2 tentang melayu (juga diblog kuchalana ini) bila aku katakan PRK is a liberal parti. Madey always said, when we talk about politic in malaisi, it always come with Malay Dlema. Melayu cukup takut apabila hak2 mereka disentuh, diusik hatta diperkatakan. Dan pada aku xsalah untuk bercakap dan berpegang tentang hak melayu ditanah melayu, itu amat pasti hak kepada yg hak. Yg menjadi salah adalah kita terlalu takut dgn omong2 tentang terlucutnya hak melayu jika kerajaan baru memerintah. Ini yg menjadi masalah jika kita meletakkan dan memahami politik perkauman. (cari buku tentang pemerintahan kaedah marxism, sosialist, islamic dan lain2, anda akan dapat byk idea tentang apa yg diperkatakan).

Perkara pertama, nak ubah kerajaan bukan semudah yg disangka. Kene melalui parlimen dan kemudian yg dipertuan agong. Bukan smudah korek idung ok. Ramai ingat perkara ni boleh berlaku mcm kita korek idung. Angkat tangan dan korek. Semudah itu. Byk perkara perlu dilihat. Jika parlimen tidak setuju, silap2 boleh berlaku margeran atau darurat. Dan ketika itu satu lagi election mungkin akan berlaku. Dan smua ni bergantung kepada kuasa yng dipertuan agong. Bukan ianya tidak boleh berlaku, tapi tidak lah smudah yng kita sangka.

Katalah mmg benar berlaku perubahan kuasa. Dalam perlembagaan telah diletak dan dinyatakan dengan jelas tentang hak melayu dalam smua perkara. Ianya bukan smudah ABC untuk diubah. Ianya termasuk institusi beraja yg dipegang oleh smua dimalaisi. Futher populasi rakyat juga perlu diambil kira, berapa ramai melayu dalam negara ni yg suka hak mereka diambil? Jika benar PR hendak mengubah hak melayu aku amat pasti PAS pasti akan menjadi benteng terakhir untuk perkara ini tidak berlaku (dan mungkin UMNO akan menjadi hero disebalik tabir ketika itu) dan adakah melayu2 dalam PKR suka melihat perkembangan ini?. Dan yang paling best, bukan kita xboleh tukar kerajaan jika mmg benar hak2 itu cuba dilucutkan (camna drg jatuhkan kerajaan skang silap2 depa akan dijatuhkan balik seperti itu). Ada banyak cara dan kaedah kearah itu. Xkan la PR nak duk memerintah tuk sebulan ja? Depa sure nak memerintah lama2. Jadi klu nak memerintah lama2, depa kene melihat dasar mereka perlu adil dan flexible. Jika depa mengambil atau menjaga satu kaum sahaja, kaum2 yg lain pasti akan bersuara (seperti yg berlaku skng pada kerajaan yg ada). Jadi jika mereka menyentuh hak melayu aku amat pasti usia pemerintahan mereka pasti tidak akan lama. Kene ingat mana2 bangsa pon akan bertindak jika mereka ditindas terutama tuan kepada tanah ini. Jadi tidak semudah ABC untuk PR memerintah jika diberi peluang. Bukan mudah juga untuk memenuhi kehendak semua org.

Apa yg aku nmpak, kebanyakan rakyat mahu melihat perubahan. Mereka mahu melihat org lain memerintah dgn cara baru (dan yg pasti mahu hak melayu masih disitu). Bukan dgn cara yg ada sekarang. Cuba kita fikir2kan, kenapa 51 tahun merdeka dan diperintah oleh mereka disinun, melayu masih ditakuk kepala takuk. Banyak kes yg kita xperlu sebut disini. Melayu bukan saja tidak maju secara menyeluruh tetapi lebih byk masalah lain yang timbul. Kenapa jadi begitu sedangkan yg memerintah majoritinya melayu. Kenapa byk tanah2 rizab melayu habis dijual kepada bangsa lain (jika tidak melayu sendiri yg menjual)? Kenapa plajar2 melayu diuniversiti tidak berdaya saing (sdgkan byk bantuan diberikan)? Kenapa anak2 melayu ramai yg gagal dalam perniagaan (juga banyak bantuan diberikan)? Kenapa terlalu ramai melayu dipenjara dan pusat serenti? Kenapa semua ni masih berlaku selepas 50 tahun merdeka? Jika kita lihat di negara temasik, kenapa bangsa majoriti mereka boleh kehadapan dalam tempoh 50 tahun seperti kita? Sebenarnya mereka menjalankan dasar pemerintahan yg sama sperti kita ditanah melayu. Cuma bangsa yg memerintah sahaja berbeza (mereka juga ada hak bangsa depa kat sana dan mlayu adalah minoriti yg ditekan, sama seperti ditanah melayu). Dan lihat dimana mereka sekarang. Juga lihat bangsa mereka ditanah melayu dimana mereka sekarang?

Kenapa kita tidak berjaya menjadikan bangsa kita kuat dan lebih dari bangsa lain selepas 50 tahun merdeka. Adakah kita perlukan 100 tahun baru melayu boleh kuat dan maju. Kalau kita keep bercakap tentang hak bangsa melayu tapi tidak melihat dan berfikir kenapa bangsa melayu itu masih tidak berubah aku rasa sampai kiamat perkara ini tidak akan selesai. Melayu akan terus disitu walaupon ada 10 tun yg memerintah. Unless momok2 hitam tadi mula mengungut hak bangsa tadi. Ketika itu aku amat pasti baru smua melayu akan berfikir seperti hari ini. Kadang2 kita perlu ditekan baru kita akan berfikir dan maju. Lihat smua bangsa yg ditekan dibumi melayu, apa yg jadi kepada mereka? Mereka lebih tegar, lebih agresif dan lebih berdaya saing.

Aku suka melihat melayu yg suka kepada persaingan sihat. Aku suka melihat melayu yg berniaga kecil2lan dan menjadi besar. Aku suka melayu yg tau meletak sesuatu kepada tempatnya. Aku suka melihat melayu yg berotak diuniversiti, aku suka melihat melayu yg berpegang kepada adat dan budaya, aku juga suka melayu yang berani pada tempatnya. Sampai bila kita perlu takut pada bayang2 kita sendri. Sampai bila perlu kita ungkit pasal ketuanan melayu sedangkan kita sendiri tidak mempertahankannya. Aku amat yakin melayu baru akan muncul (atau telah muncul). Melayu baru akan lebih berani bersaing dipasaran terbuka (bukan dipasaran tertutup). Melayu baru akan lebih tegar. Melayu baru akan lebih terbuka. Melayu baru akan lebih berani. Siapa dia melayu baru? Anda cari dan pikirkan sendiri.

Ole.

* Aku sendiri tidak tahu bangsa mana yg perlu aku tegakkan bila opah aku berdarah india dari india berkahwin dgn datok aku aku berdarah melayu tulen disebelah bapak aku dan nenek aku berdarah bugis berkahwin dgn datok aku seorg cina dari tanah besar cina. Hasilnya mak ayah aku yg majmuk, aku yg majmuk dan anak2 aku yg majmuk. Aku rasa kawan2 seperti meor(cina+Melayu) dan shah (irish+melayu+cina) pon berperasaan yg sama. Are we true malaisian? Yg pasti kami adalah seorg islam dan sentiasa mahu menjadi islam sejati.
UPDATE 050908:
Al-Fatihah buat pak samad yang telah kembali kerahmatullah smlm. Kita telah kehilangan seorang lagi manusia hebat ditanah melayu. Pada yang tak tau Pak Samad adalah antara pejuang kemerdekaan yg digelapkan dari sejarah kerana beliau dikatakan bergerak dalam sayap kiri. Perjuangan beliau bersama KMM melahirkan lebih ramai nasionalis dan mencipta jalan kepada kemerdekaan. Beliau pernah digelar nasionalis paling bahaya diAsia Tenggara hasil dari tulisan2 beliau dan pandangan2 beliau. Penjara sudah menjadi rumah kedua beliau. Beliau kerap diISA akibat menentang dasar2 kerajaan yg dilihat tidak kene dengan dasar kebangsaan yg didokong beliau. Aku banyak membaca tentang manusia hebat ini dan berharap akan lahir lebih ramai manusia seperti ini ditanah melayu. Semoga ALLAH meletakkan beliau didalam golongan beriman. Insyallah.

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

20 comments :

lindosh said...

kejap..

nak tergelak tgk gambo kat atas

*wat muka siyes balik*

adehss

axim said...

tu lah yang ader orang kata...

kita bukan melayu,bukan cina,bukan iban,bukan india,bukan bugis,dan bukan bangsa bangsa yang ada...

kita MALAYSIAN...

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) said...

ku ca lana akan jadi kucar kacir dan hancur

kuchalana said...

lindosh - kekekeke.. tu acik seluar pendek bersongkok baru balik dari meeting bahagian di perak..

axim - aku terpikir tentang isu malaisian ni.. klu ramai dah kawin campur.. bangsa apa kita nak panggil mereka2 ni..

otai - wah2 otai.. xkan xleh terima tulisan org lain.. nak kita terima tulisan dia ja.. walau camna kita sokong sesuatu parti tu.. kita kene lihat hakikat dan fakta.. baru kita tau kita berdiri dimana.. anyway.. kuchalana mmg dah kucar kacir dari dulu disebabkan sistem yg ada pada hari ini.. nak tgk gak klu ada org lain yg bleh perbaiki mana yg patut..

bozzobattousai said...

sape pakcik tuh kucha?
pada aku yg penting keadilan, hak dan agama yg penting. aku pun ramai gak member yg campur. kengkadang member campur nih lebih cintakan malaysia dari yg memang melayu dan lahir di tanah malaya. yg buat aku bengang ada beberapa kawan aku yg melayu yg tak tahu rukun negara pun ada. bengang btol...

.::WaNiE::. said...

Pakcik ni posing ala2 anak kak ita si otomen lak hahaha

melayu baru dah ramai dah..melayu yg muda2 ni melayu baru lar

yg dok bising2 ketuanan melayu tu tanya lar umur dia berapa tak gitu?

Jadi kesimpulannya itu..mau perubahan..mahu pembaharuan oleh kerajaan baru..tapi tidak mau hak kite sebagai orang melayu diubah2 sewenang2nya..dan diubah pulak sbb nak ngambil hati kaum lain..

Melayu baru skrg..(yg muda ni lah mcm aku2 nih kan) mana ada nak berharap sbb aku ni melayu..melayu skrg ramai2 nih sume kene kerja keras sendiri nak cari duit..mana harap status melayu dah!ingat pi intvw ada ke kompeni2 nak bagi special kat kite sbb kite melayu? harap lar..

Kalau nak harap status melayu sampai mati pun asyik kene tipu jek..melayu kan senang kene tipu

melayu tak pikir panjang..jual tanah tapi dok pong pang pong pasal ketuanan melayu lar hak melayu lar..hahahahh.

apa2 jelah

kuchalana said...

bozzo - he is some one dalam gomen katanya.. biasa la... ni smua geng2 kene BTN byk kali ni.. dah tepu.. aku ni pon dah 8 kali kene BTN.. siap ada number keahlian parti kerajaan lagi.. tapi xla aku nampak smuanya putih.. la ni persoalan yg baik.. kalau kita pusing2 dalam malaisi hari ni.. makin ramai yg kawin campur.. apa bangsa drg ni..? Aku ada ramai kawan di sabah dan sarawak.. bila cina kawin iban.. bangsa dia iban walaupon bapak dia cina.. camna tu.. and as what u said.. they are much more malaisian than malays malaisian..

wanie - aku pernah tulis hal ni sblum election ritu.. melayu baru yg akan mengubah apa yg ada hari ni.. and it happen.. it about generasi yg muncul ketika zaman internet.. kalau yer pon kerajaan xdpt ditukar hari ini.. in 10 years generasi melayu baru ni akan lebih tegar.. dan akan berubah.. kita tgkkan ja..

~ mizzAmy ~ said...

~ ha'ah la, bila isu hak2 melayu disentuh, macam-macam feedback diberikan. tapikan, kalau hak-hak di sama ratakan, nanti cemana lak? mesti la melayu ditindas. bangsa melayu nih ramai jer lebih.

gambar kat atas tuh sangat tak leh blah... ~

shafa said...

Kita pakat try,jgn perompak diganti dgn pencuri sdh. Kedua-dua nya sama. Kita tunggu dan lihat 16 Sept 2008.

ita.itu said...

kah.kah.kah..gelak beso aku ngk gmbr pakcik tuh..kalah otomen haha

ad3ck said...

mmg nampak sukar utk berlaku perubahan kerajaan, tp 'orang2' yang nak ubah tuh kebykknnya berpengalaman dan berpengetahuan tinggi ;). ape pon sama2 kita saksikan ;)

Kebencian_Maharaja said...

Perjuangan bangsa tak ke mana bro...perjuangan Islam jua yg akan memuliakan sesuatu bangsa tu. Melayu hari ini umpama melukut di tepi gantang kerana menolak Islam. Begitu juga sebahagian dunia Arab arini yg langsung tidak ditakut oleh Yahudi. Semua musuh yg mengkaji Islam tahu, umat Islam mudah ditundukkan bila mereka jauh dari Islam.
Allah juga telah memberi amaran sekiranya kita jauh dari Islam maka Allah jua menjauhkan pertolongan dr kita.
Sekiranya kita meninggikan Islam, insyallah Allah akan meninggikan darjat kita

kuchalana said...

mizzamy - baca abis2 beb.. xsmudah itu hendak disama ratakan...

shafa - ramai melayu takut tentang itu.. abis mulut rimau masuk mulut buaya.. tapi kita tgk ja la..

ita.itu - kakaka.. ko ni mcm lindosh la... tu mahal tu gambo tu..

ad3k - yup that true.. xmudah tapi xmustahil..

KM - yes that is the point.. jauhkan politik perkauman.. islam untuk smua..

kikiEy said...

benci politik di maysia skng:[

:: Cikgu Wiween :: said...

err baba...kite ni buta sejarah sket.pak samad ni sapa.pakcik dlm gambo tu sapa plak> huhuhuhuhu *soalan budak2 tadika plak rasanye*

Anonymous said...

a'kum...dunno kalau the following berkait atau tidak, tapi I got it via email...so thought I share with u sekadar renungan....
~s.a.w~

THE MALAYSIAN MALAY ~ DR SYED ALWI

THE MALAYSIAN MALAY
by Dr Syed Alwi of Singapore

Dear Editor,

As you know, I am an avid watcher of Malaysian affairs. I must confess
that lately, Malaysia appears to be failing. Not a day passes by
without more events that clearly highlight Malaysia 's race-religion
fault-line. If things keep going this way, I fear for Malaysia 's
future.

Today, schools in Singapore celebrate Racial Harmony Day. I can
visibly see the joy in the children's faces as they wear their ethnic
costumes and have fun together at school. But in Malaysia - even the
right to choose a religion has become a sensitive, national issue. No
doubt, there are many in Malaysia who hate my liberal views on Islam,
family included. But I will say what I must say openly. I have come to
the conclusion that Malaysia cannot progress any further without first
addressing fundamental questions regarding its identity and soul.
I remember the days when we can laugh at Lat's cartoons on everyday
Malaysian life. But sadly, the Islamic tide has polarised Malaysians.
Some people ask why I should bother about Malaysian affairs since I am
a Singaporean. May I remind Malaysians that it was Tan Siew Sin who
once said that Singapore and Malaysia are Siamese Twins. Should
Malaysia go down - it would hurt the region tremendously. Especially
Singapore ...

Where do you think Malay apostates would head for if Lina Joy loses
her case? Singapore of course! I find the Malaysian Malay to be very
under-exposed. For them, it's all Islam and the NEP and everything
under the sun would sort itself out. I am sorry to say this - but
Islam and the NEP may be the cause of the undoing of the Malaysian
Malay.

There is nothing wrong with religion or affirmative action. But, like
everything else in life, they must be taken in moderation and with a
pinch of salt. A little doubt is good. Unfortunately in Malaysia ,
emotions over Islam have overcome reason. What we see today is the
result of the NEP and Islamisation policies of the past thirty years
or so.

No one owes Malaysian Malays a living. Let me assure you that should
Malaysia fail - the Malaysian Malay will suffer enormously. And
rightly so. After all - they have been pampered with all sorts of
goodies over the years. They cannot now expect more goodies. Perhaps
the day of reckoning for them, is near. Whatever it is, Malaysia had
better wake up to the realities around her. The globalised world of
the 21st century has no NEP to offer the Malaysian Malay. And humans
cannot live by religion alone.

Regards,
Dr Syed Alwi

Anonymous said...

gambor pakcik tu memang 'classic'!!! Cayala Man!!!

~s.a.w~

13may said...

ko ada sebut kepala takuk...takuk apa ni dude??? ko cakap biar terang dan jelas...

hahha hahha hahha

ku tak sempurna said...

mmg sah dah kucalana...
apa pun, takkan melayu hilang di dunia... :D

kuchalana said...

kikiey - smua org benci.. expesially layman person mcm kita.. tapi kita kene amek tau jugak sbbnya.. depa guna duit kita tuk run negara ni.. depa silap urus.. kita yg kene tanggung.. hu2..

cikguwiween - cikgu.. pak samad ni salah sorg yg menubuhkan UKM.. that is important about history and amek tau tentangnya.. kalau kita amek tau hal artis sahaja rasanya kita akan ketinggalan tentang realiti.. xpa untuk betanya.. tiada soalan yg bodoh dalam dunia ni.. hu2

Shah - That what i am thingking after writing this entry.. future malaisia will be much more colorfull actually.. golongan kawin campur semakin ramai.. dan mereka2 ini pada aku dah xnampak pasal ketuanan melayu or what so ever.. what thay see is all about malaisian.. byk kes shah.. you can see Luke (chinese+indian), suzie(malay+iban+chinese), fiona (kadazan+chinese) etc.. smua ni dah jadi real majmuk.. org lain mungkin xrasa apa kita rasa.. tapi bila depa dah rasa baru depa tau apa makna majmuk..

13May - terang la tu... kakakakaka.. dia klu memasukkan lebih had kepala takuk dah kene mandi bro.. kakakakakak

kuxsempurna - herm baru tau ekk.. try cari laki bangsa cina beraga islam.. u will get the same feeling as me..