Pages

Kisah Polisia

Bukan nak memburukkan mana2 pihak. Tapi kisah ni betol2 berlaku pada aku. Jadi ianya tidak merangkumi kepada smua policia. Cuma yg terangkum dalam perjalanan idup aku sahaja. Jadi jgn meletakkan hukum pada mereka2 yg xbersalah ok.

Kisah 1
KESAS HIGHWAY.. May 2000.. Lorong Motorsikal.. Dgn kelajuan maksimum aku memandu TZM ke Shah Alam.. Aku bangun lambat untuk ke kelas. Tiba2 dkt hentian awan besar ada roadblok. Ada la 3 moto encik polisia kat citu tgh tahan mat2 motor cam aku.

Polisia: Berenti2..
Aku: Yer abang apa kes?

Polisia: IC.. Lesen?
Aku: *Kuarkan lesen dan ic. Dalam hati menyumpah2 sbb aku dah lambat.

Polisia: Ni bwk moto laju2 ni. Nak kemana? Saya kene saman awak ni. Laju sgt pagi2. Time nak "MINUM KOPI" la dia bawak laju2.
Aku: *Dalam hati cakap.. Hampeh, nak duit kopi rupanya dia.

Polisia: Mcmmana ni?
Aku: Ala bang, nak saman, saman la. Saya peduli apa. Saya bayar la nanti. *Sambil tu aku bukak beg amek pen n kertas. Aku tulis no polis tu dalam kertas tu. Bila dia nampak aku tulis no dia, dia ckp.
Polisia: Dah, jalan2.

Kisah 2
Satu perbualan telefon aku dgn cikgu zaki pasal satu kes kat skolah dia yg mengajar kebanyakan anak2 polisia.

Cikgu Zaki: Man ko tau dak, kebanyakan budak2 yg buat perangai kat skolah aku smua anak2 polis?
Aku: Xtau plak aku.

Cikgu Zaki: Tadi ada satu kes satu anak polisia dah pukul satu budak. Kmi panggil bapak dia. Bapak dia lagi hampeh dari anak2 dia. Then HM ckp biasa la skolah ni, slalu mmg anak2 polisia ni la yg mcm samseng pon. Mak ayah depa bukan nak tegur. Kita balik dimarahnya.
Aku: Ish, xkan sampai mcm tu.

Cikgu Zaki: Dari pemerhatian aku, kita kene tgk apa yg mak ayah depa bagi makan kat depa2 ni. Aku dulu mcm2 skolah aku ngajar. Skolah ni yg truk sgt budak2 dia. Perangai mcm hantu smuanya. Dah la malas belajar.
Aku: Tah dorg yg teruk, xkan mak ayah nak disalahkan?

Cikgu Zaki: Kdg2 kita kene tgk dari mana punca masalah ni. Aku jamin ni pasal sikap mak ayah kat umah dan mende yg drg makan la. Bla.. bla.. *Siap kuar hadis pasal makanan halal apa smua.
Aku: No komen la cikgu.

Kisah 3
Satu roadblock di cheras baru2 ni.
Aku: Bang ni apa kes tahan2 jalan ni bang. Ada perang ka kat KL. *Aku sapa satu polisia kat roadblock tu.
Polisia: Biasa la dik, org lain yg main politik, kami yg kene getah.

Aku: Ish, xkan xleh nak elak bang. Org hari2 ahad ni rehat2 kat umah la bang. Ni ha jam sampai ke kajang ni. Panas2 ni. Org duk nyumpah xabis.
Polisia: Tu la dik. Ingat kami nak ke buat keje2 ni. Dah arahan dari atas. Jenuh dah menahan sumpah seranah. Kmi pon bukan suka nak buat smua ni.

Kisah 4
Roundabout AU3, Setiawangsa.

Aku: Ish, depa2 yg duk layan corner ni anak2 sapa ni. Ramai kemain ni. Xtakut kene tangkap ka depa ni. Bahaya betul, roundabout tu berpasir sana sini.
Ijam: Ala, anak2 polis kat bukut setiawangsa tu la.

Aku: Aik, tu bukan kuarters polis trafic ke?
Ijam: Tu la, bapak polis trafic. Anak2 merempet kat cini. Mak bapak depa bukan amek tau pon hal depa ni.

Aku: Cam2 pon ada ka?

* Semalam berlaku lagi kisah polisia tahan jalan sampai jam macam haram jadah. Aku mtk la pada polisia2 ni berenti la jadi polisia klu rasa bertanggungjwb. Cari keje lain. Klu 44 org nyumpah, aku rasa sampai bila2 hidup xkan aman. Tu belum kira yg haramkan gaji korang (tu duit pembayar cukai ok). Jadi pikir2kan cadangan aku tu.
Ole.

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

11 comments :

ixora said...

betoi tuh...pssstttt..dlu kat skolah Xora, mse jd head girl skolah, ank polis yang gaduh bro...ni mase skolah menengah..

mase skolah rendah pn, ade jgk pengalaman nih..dak tuh, ank polis la...ank sulung, jntan..kononnyer ayh syg sgt...dh la blajar tak pandai...skrg drug addict..ksian..

mase tadika, kwn ngn ank polis yg bagus...hehe...

skrg, bkn ngn ank polis dah xora kawan..ngn bapak diorg..lg pn mmbr rmai jd polis...hope diorg jd polis yg baik la...=)

KM said...

Aku juga mengerti apa yg engkau luahkan hehehe....

13may said...

ko patut jumpa polis yusof haslam...yang berlakon Gerak Khas tuh...

depa depa tu semua...bagus dan amat berhemah :D

IdaShah said...

ank polis sama lah mcm ank cikgu
lbh2 lak nakal nya
klu jd cikgu kan x baik sumpah2 ank org nnt terbalik kat ank sendiri
alamak! lari dr tajuk lak hehehe

en_me said...

gittewww yerrr..

cemut said...

susah jd polis ni..ari2 kena sumpah..hahaha dorang pun sama nk suh org sumpah je.

wanie said...

hihihihi

esok2 nama ko naik pulak

"menghina policia"

tapi apa yg ko tulis tu sangat betul lar

bukan takat ko jek..dah terlampau byk sangat dah org citer hal ni

mmg salu yg jd samseng ni anak2 depa..depan flat aku ni ha kuarters drg anak dara duk tepi pagar bleh ngurat2 laki aku..huh! time aku ada sekali lak tu.tak senonoh

~Cinta Milo Ais~ said...

huu..setuju2. time sekolah dulu mmg ramai anak polis. diorg pun belagak la kan mentang2 ayah polisia..eh ter'emo' plak huhu...tapi bukan semua la cam tu ada gak yg baik

kuchalana said...

ixora - aku ada kawan polis.. time ken saman ja cari dia.. satu saman bayar RM10 je.. kekeke

KM - terima kasih diatas pengertian itu..

13May - yer lakan.. punya la penat sarjan misai belakon jadi org yg baik.. kat luar xsama dala drama..

idashah - anak cikgu.. anak polis.. anak ketua kampung.. anak lebai.. anak imam.. nih slalu yg lebih2 ni... ekkekeke

en_me - ya.. gitew..

cemut - tu la.. kesian depakan.. drg xminta jadi begitu..

wanie - aku xhina.. ini fakta yg kita kene terima.. la ni yg malu sapa.. ? kekeke.. baik ko tgk2kan laki ko tu.. org laki ni bukan boleh percaya .. kekeke

cintamiloais - xsmua mcm tu.. tapi kebanyakannya ia.. kekeke

.::WaNiE::. said...

huhuhu aku pecaya laki aku

cuma

tak pecaya kat anak policia tu

mmg aku tau ko xmenghina

tapi dorg sendiri yg rasa dihina

kalau xdek angin masakan pokoknya bergoyang pak!

kuchalana said...

wanie - kekekeke.. aku suka ayat 2.. siankan penarik beca.. kene tangkap tanpa waran ..