Pages

Fatina Bukan Nama Sebenar

*Sebuah cerpen kurang dari 500 patah perkataan.

*Prolog
Ahhh.. hidup ini terlalu sukar. Cukup sukar bila memikirkan kisah hidup yg cukup perit untuk ditelan. Tetapi itulah bahagian yg perlu diterima. Aku letih dgn smua ini. Herm, balut lagi lah malam ni, bisik hatiku. Aku nak pastikan dia hadir lagi malam ini. Setiap kali aku mengambil daun kering itu, aku menjadi khayal dan dia muncul tanpa disuruh. Aku cukup selesa berbicara dgnnya. Cukup dia memahami. Cukup dia pandai mengambil hati. Tetapi minda ku masih bersoal siapakah dia.

"Awak ok ke malam ni", dia memulakan bicara. "I am ok", aku membalas sambil melepaskan keluhan yg panjang. "Aik, mcm xok je." dia meneka. "Entah la, rasa letih sgt hari ni", aku meletakkan kepalaku ke sofa. Belum dia menjawab, aku menyoalnya dalam keadaan mataku hampir pejam. "Siapa awak sebenarnya? kenapa tiap kali saya berada dalam separa sedar awak muncul?". Dia tidak menjawab, sekadar tersenyum. Ah, cukup manis senyuman itu. Aku menyoal lagi. "Kita pernah berkenalan ke or kita pernah hidup bersama dalam kehidupan sblum ini?. Dia masih diam tanpa sebarang riaksi. "Mcmmana awak tau apa yg berlaku dalam hidup saya? Awak ni hantu ke or alien yg datang tuk buat kajian keatas saya?". Dia masih diam. Ah, mungkin dia sengaja mahu aku berfikir. Mata aku btol2 xleh nak tahan dah ni. Bahan kimia dari daun kering tadi sudah mula berkesan. Aku trus ter-awang2. Ah, besok sahaja aku bertanya dia lagi. Zzzzzzzz

*Analog
"Hai, nama saya Fatina Bukan Nama Sebenar". Eh, bisa kulihat dia ini. Bukankah dia gadis dialam separa sedar ku. "Hai, saya Rocki" aku membalas. Dia tersenyum. "Bila masuk islam" balasnya. Mungkin dia perasan aku bermuka melayu. "Hi2, Rockiyan Bin Kulop Besar". Aku tersenyum. "Oooo, Rockiyan Kulop Besar". Dia membalas. "Nice to meet You" katanya dan terus berlalu. Aku masih terpikir2, adakah dia yg slalu muncul didalam alam separa sedarku. Senyuman itu. Ahhh. Mungkin tidak. Kenapa dia berada di sini. Di alam nyata. Sih..

*Katalog"
Oh, rupa2nya awak seekor jin" kataku pada Fatina Bukan Nama Sebenar. Dia tergelak. "Bukan la" jawabnya ringkas. "Ahh, awak ni, kasi tau la". Balasku lagi. "Awak btol2 nak tau?" Katanya. Aku mengangguk tanpa bersuara. "Baiklah, saya adalah awak dan awak adalah saya. Jika awak melihat kecermin awak akan nampak saya dan jika awak pejamkan mata awak akan nampak diri awak. Kita adalah jiwa yg sama. Asal dari tempat yg sama." balasnya panjang lebar. Aku jadi bertambah pening. Apa dia ckp ni. Ahh, kene sebalut lagi la. Baru stim. Dgn lagu bob marley bermain di laptop ku, aku menjadi semakin asyik. Dia masih disisiku dgn senyuman itu, penuh setia menunggu. Dan aku.. Zzzzzz
Special dedication to Amanda...
Just remember this.. Someday we wave HELLO & wished we'd never wave GOODBYE.. Tq to remind me on this quote.. End Is Not The Beginning Of The End.. Happy Birthday.

Ole.

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

22 comments :

eya ahmad said...

macam takpaham. tapi cam best.. maybe aku tgh biol kot. kipidap... berbakat besar budak ni upernyer...

kuchalana said...

aku pon xpaham sebenarnya sbb last baca novel masa skolah2 dulu.. akkakaa.. tu saja ja mengarut...

.::WaNiE::. said...

aku tak paham sepatah haram pun weh..

yg aku paham happy birthday to amanda ok..hikhik

kuchalana said...

wanie - elok la.. sbb aku pon xpaham.. kakakakaka.. maknanya motif aku tuk kasi org xpaham dah berjaya la... hi2

.::WaNiE::. said...

cis !!

cheese

kuchalana said...

wanie - akekeke... wei aku pi makan kat lemon grass ari tu.. hampeh la situ... nyesal aku pi.. lousy giler.

eya ahmad said...

ceh.. penulis pun tak paham upernyer.. aku ingat aku yg biol.. sian aku.. dah ar kurang kasih sayang bak kata kawan aku sorang tu.. :P

ixora said...

bluuurrrrr...

kuchalana said...

eya - aku paham la.. entry tu tuk sahabat aku amanda.. cuma dia ja yg paham citer tu..

ixora - kakaka.. cari novel2 tahun 1990 ke 1996.. baru paham... kekek

Anonymous said...

ur lonely my dear fren...

kuchalana said...

makhluk misteri - yer ke.. mana ko tau ni.. kekeke.. kata hero gadis2.. kakakakak

jgn lupa bulan april aa.. kita punya deal.. aku dah set ngan En. zul boked bekas bbq kat sg congkak..

.::WaNiE::. said...

bro..lemon grass baru nih mmg kurang sedap..servis kurang bagus [walaupun mgt dulu pun xbrapa bagus..hikhik]

aku suke lemon grass dulu la dari skrg..mgt baru tukaQ abih menu..tukaQ tukang masak sekali kot..

Heartless Devilish said...

aku tak paham apa ko citer..
ke aku yg mmg slow sket?

Smartphone said...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Smartphone, I hope you enjoy. The address is http://smartphone-brasil.blogspot.com. A hug.

Wiween @ Awin said...

whoaaa bro..terhari amanda baca.nanti besday cik wiween nanti kasik spesel gak ha.:p

tun teja said...

apa yg ingin cuba disampaikan oleh bro????

13may said...

dude....nama sebenar Fatina apa dia???

lindosh said...

bro adalah fatina.. dan fatina adalah bro? huhuhu

epi besday to amanda

kuchalana said...

wanie - kuang3..

deilish - ko slow aku ingat la... :P

wiween - bleh.. kasi date.. meh sini aku buat entry khas tuk ko..

tun teja - isap ganja tidak membahayakan jika diambil dalam kuantiti yg terkawal. Isap rokok lagi bahaya dari isap ganja. Hi2.. (/me garu paler)

13may - kakaka... soalan yg baik.. aku suka nama tu, jadi aku masukkan dalam cerpen 500 patah perkataan

lindosh - ya..suatu masa dulu..

Wiween @ Awin said...

baba ku!
date besdayku adalah 1 jun arr...kekek sila sila wat entry khas.:p kasik adiah skali.kakakka

kuchalana said...

wiween - ceh.. lama lagi.. xpa aku dah siapkan pantuk tuk ko ... kakaka

Wiween @ Awin said...

baba,
wokeh...kite tunggu ni.pantun di samping teddy bear lembu okeh? kakakak