Pages

Beli Lori La Baba

On the way pi ngundi sabtu lepas..

Baba - Adam, ok xklu bab beli kereta baru.
Adam - Ye la baba, baba kene beli kereta baru, kereta baba ni kecil sgt, lepas tu tayar depan pon rosak2. Slalu bunyi2.

Baba - Adam nak kereta mcm mana?
Adam - Baba beli la kereta mcm mami dulu, besar, laju, xrosak. Baru seronok nak jalan2.

Baba - /aku tersenyum/. Tapi baba xda duit la adam, nak beli kereta mcm tu.
Adam - Ala baba banyak duit. Adam dah tgk dalam beg baba smlm. Baba byk duit.

Baba - Mana ada duit, tgk smua duit besi. /aku kuarkan syiling dari kocek sluar/.
Adam - Ala, yg hari tu adam tgk ada byk duit.

Baba - /aku senyum sambil usap kepala adam/. Klu baba beli avanza ok x? Macam yg tu.
Adam - Ok.. Avanza laju sikit dari kereta kecil baba ni.

Baba - Tapi baba suka yg tu. /aku tunjukkan BMW 318i/
Adam - Yg tu kecik la baba. Mana muat nak bawak adam dgn adik.

Baba - Then klu yg tu ok x? /aku tunjuk ke WISH/
Adam - Yg tu pon ok, tapi adam rasa elok baba beli lori atau bas je. Sbb nanti nak bawak wan lagi, tuk lagi, onyang lagi, mat yie, kawan2 adam dkt skolah, teacher, bla3

Dia terus bercakap sampai la tiba ke pusat ngundi. Penyakit byk berckp dan loyar buruk aku nampaknya dah bernyangkit kat hero aku sorang ni nampaknya. Sabor ja la..

La ni adam dah pandai solat, baca doa mudah dan boleh berbahasa inggeris. Dia pon dah pandai on pc dan bukak game atau dengar lagu or tgk album gambo dalam PC aku kat umah. Perkembangan dia amat memberangsangkan dan cepat dari sepupu2 dan kawan2 dia yg lain. Aku harap masuk umur 5 tahun bulan spuluh ni dia dah boleh membaca dan mengira.

Skang aku dalam process ngajar dia tido asing dgn adik dia. Klu dak satu katil besar. La ni asing2kan katil. Sorang satu katil bujang. Training dari skang sng. Pas ni aku nak train adik plak. Dia pon dah mula nak bercakap. Baru stahun sengah dah ringan mulut. Apa aku cakap dia akan ulang. Clear plak tu bunyi dia. Adik la ni duk slalu ikut abang dia. Klu abg dia bertumbuk ngan mat yie aka batman, dia pon masuk kaki skali. Risau gak aku jadi kasar budak ni.

Tgh tahun ni adam akan pi kelas kumon and kelas music kat YAMAHA. Bleh dia ikut aku pi jamming nanti. Adik plak aku nak anta pi kelas memasak.. kakakaka.. ok ker.

ole..

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

20 comments :

.::WaNiE::. said...

kemana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi..err dengan mi..err dengan nasi impit,bihun dan kueytiaw jugak..

Okla tu..kire ada pewaris..hehehhe

**Aku mula sakit jiwa bila tengok hal2 sabotaj nih

kuchalana said...

Wanie - biasa la, sapa boleh trima kekalahan. tv lagi klakar, keep buat lawak bodoh. People lagi sakit hati tgk BN. Klu dpa xtukar PM yg ada, in 5 years, BN xkan releven lagi pada malaisi n org mlayu.. cam aku ckp.. org muda dah tunjukkan apa yg depa mahu..

fiezafadilla said...

biarlah adik ganas skit. baru brutal. hahaha.... kalau dia ayu lembut je nnt, ssh lak nk mempertahankan diri. aiceh. ntahla.
dah sihat dah dia?

kuchalana said...

fiezafadilla - alhamdullilah, dia makin ceria, slack satu ja.. bila dia senyum dah jadi kalakar sbb sbatg gigi depan dia xda.. klu dia syum slalu aku tergelak tgk. Then dia akan tunjuk tempat xda gigi dia tu.. kekeke

Heartless Devilish said...

ader lar dak kecik tuh ko nak anto kelas memasak?
bengong...
ko la gi blajo memasak..
miakakakakakaka

kuchalana said...

bagus apa.. nanti dia bleh jaga baba dia.. xla baba dia nak makan kat kedai hari2..

ita.itu said...

haha...elok gak ko beli bas.leh aku tumpang..hehe

.::WaNiE::. said...

entahnye..patut bapak dia yg blajo masak..hahah

JM said...

fooyoo
kecik2 dh nk anta g kelas masak
leh le oder cis kek nnt... ahaks..ekekek

kuchalana said...

ita.itu - kakaka.. kene joint venture ngan rapid kl la lps ni kekeke..

wanie - nanti aku kuar entry pasal memasak ni.. tgk kaki la beb..

jm - kekeke.. biasa la dik.. globalisation.. kuang3..

Akinol said...

See Here

Wiween @ Awin said...

waaa...beshnye dpt baba cam bro ni.lu jd baba angkat kite arr bro.bleh kite pi kelas memasak.kihkihkih ;p

.::WaNiE::. said...

wawawawa...meh aku nak tengok kaki ko..ko pun cam KJ gak nak tengok sume kat orang eh..hahah

ok ok aku nak resepi BAK SO

hehehhe

kuchalana said...

wiween - kakaka.. baba angkat..? kecohhhh

wanie - resepi bakso..

http://www.melayu.com/v2/sembang2/mesej.php?thread=8148

kakaka.. bukan susah..

Wiween @ Awin said...

bro,
bleh arr jd baba angkat kite.kekekek baba, wiween nak eskem.baba.. nak cekelat.baba.. nak menan lego.baba.. nak teddy bear.baba.. nak robot optimus prime.baba.. nak patung shin chan.baba nak laptop baru leh baba? akakakakka

kuchalana said...

wiween - boleh.. kene tukar bin la lps ni... kekekek

tun teja said...

bagusla bro nih.. dah ada plan tuk anak-anak.
tun setuju bro nk antar adik ke kelas memasak.. supaya apabila dewasa kelak beliau tidak senasib mcm tun.. tak reti masak.

seksa ooo dok perantauan x reti masak.. asik telan megi laksa je bila kempunan nk mkn laksa.

kuchalana said...

Tun - ekkekeke.. smua tu bleh blaja tun.. mak aku citer.. lpas dia kawin baru dia blaja masak.. sama jer zaman dia ngan zaman kita ni.. cayok2..

.::WaNiE::. said...

chit..kalau search aku pun bleh..aku nak resipi versi ko ..haha

kuchalana said...

wanie - bakso xpernah try la.. klu stakat soto ke.. mee kari ke.. boleh la..