Pages

Manusia semakin kejam

Ada ikut perkembangan kes budak yg mati kene bunuh then kene campak dalam beg tu tak? Klu korang xrasa apa2 dalam hati, aku mtk korang bwk pi mengucap dan taubat bebanyak. Sebabnya klu korang manusia korang pasti akan rasa terdetik, apa dah jadi dgn dunia skang? Klu bende ni jadi pada ahli keluarga aku mcmmna agaknya? Camna aku akan hadapinya?

Aku rasa dunia skang ni betul2 berada di penghujungnya. Hari2 kita dgr org kene bunuh, kene kerat, kene rogol, kene rompak, kene itu dan kene ini. Index jenayah pon meningkat tapi pemerintah trus senyap dan xdedahkan statistik jenayah yg sebenar. Skali lagi aku ingatkan, klu kita xberasa apa2 dgn smua tu, mmg hati kita dah hitam dan xmustahil kita sendri boleh termasuk dalam pelaku jenayah yg tersebut. Dan skali lagi aku ingatkan, klu kita xrasa apa2, cuba bayangkan perkara yg sedemikian berlaku pada ahli keluarga kita. Aku menitiskan air mata bila tgk gambar budak yg kene bunuh tu. Dia dah la kene rogol, kene bunuh dan dicampak ditepi jalan seperti bangkai binatang. Dimana sikap kemanusiaan yg drang ada. Serius klu ada peluang jumpa dgn pembunuh tu, mmg aku sendri akan pukul pembunuh tu. Langsung xada hati perut. Kejam sekejam manusia.

Skang ni berapa pasti kita akan keselamatan kita ketika berada diluar rumah atau didalam rumah sendri. Dulu org menyamun masa org xda dalam rumah. Skang ni xda dah, org dalam rumah pon depa bleh duk samun. 2..3 bulan lepas lagi best. Sorang bekas ketua polis negri mati ditikam perompak yg rompak rumah dia dan 2 lagi bekas ketua polis negara rumah depa kene rompak selain beberapa rumah menteri jugak kene rompak. Tu bekas ketua polis negara, kita ni apa pon xda security kat rumah. Camna.

And kita kene ingat skang ni org masuk rumah bukan semata nak amek harta benda ja, ada kes depa rogol perempuan yg ada dlm rumah tu. Ada kes depa bunuh lelaki yg ada dalam rumah tu dan ada kes depa culik budak kecik. Apa tindakan korang klu bende ni berlaku pada korang? Skali lagi aku ingatkan bila korang xkene korang bleh ckp la itu ini. But bila dah jadi baru terfikir, i should do something before.

Kenapa manusia semakin ganas dan tidak berperikemanusian?
Kenapa manusia semakin kejam?
Kenapa manusia semakin bodoh?
Kenapa manusia semakin berpenyakit?
Kenapa manusia semakin lupa wujudnya tuhan?

La ni duk kecoh kes budak kene culik. Kes adik nurin kat wangsa maju tu. Duk pi pasar malam depan rumah ja tu. Aku sure yg budak tu dah mati atau dah kene anta ke thailand or indon mintak sedekah. Dari sorang member aku yg duk keje ngan kedutaan malaisi di china ada ckp. Skang ni pattern beggar dkt china ada skit licik. Depa culik budak kecik dari negara lain expecially bawah 5 tahun. Depa suh pi mintak sedekah kat jalan2 dikota besar china. Klu pompuan bila besar depa akan jadikan pelacur dan klu lelaki depa akan didik jadi samseng. It very scary, sbb jenayah tu terancang.

So skang pada aku amek extra precaution dgn anak2 dan ahli keluarga yang lain. Sebab kita xsedar yg diri kita dan ahli keluarga lain sedang diperhatikan oleh org lain. Selain tu tawakal dan berserah pada ALLAH. Kita jalankan fardu ain dan fardu kifayah yg dituntut. Insyallah Allah akan bantu kita.
Wallahuaklam.
* Maklumat terkini 20/09/2007 3PM, mayat yg drang jumpa dalam beg sukan is mayat adik Nurin. For more at http://www.thestar.com.my/. Al Fatihah untuk beliau. Smoga pembunuhnya akan dihukum dgn semaksimum yg boleh.

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

No comments :