Pages

Jenayah Terancang

Isu yg sama aku nak highlight ari ni. Tentang kes jenayah terancang yg terlalu banyak skang di skeliling kita. Aku nak berbicara tentang kes arwah adik nurin dari sudut analisis, pembacaan dan pengalaman aku dalam dunia jenayah ni. Haha. It just a pandangan peribadi aku jer.

Aku nampak ada sesuatu yg xkene dalam kes ni. There is few renteten perkara yg agak membuatkan aku berfikir panjang. Antaranya

1. Napa si mangsa? There is a lot more budak2 kat situ. Lagi budak dari tu pon ada. Kan senang keje klu lagi budak dari tukan.
2. Napa sebulan dia dera mangsa? Klu penjenayah bodoh mcm kat johor last time. On the spot dia rogol dan bunuh. Mmg semata2 nak rogol dan nak cover takut kantoi, jadi dia trus bunuh. Yg ni dak. Dia bleh hold dia sbulan.
3. Napa dia letak mayat budak tu somewhere tuk org jumpa. Logik dia klu penjenayah bodoh, sure dia campak dalam sungai ka, laut ka, lombong ka or tanam or bakar kat mana2. It looks like this penjenayah nak org jumpa mayat tu.

Futher semalam ada paper kata bapa si mangsa ada kes ngan loan shark, then last week pon 999 ada kata bende yg sama where there some discrepencies dalam siasatan polis dalam kes ni. Mcm ada bende yg disembunyikan oleh keluarga mangsa. Then father mangsa ada buat statement hari ni yg dia akan saman sapa2 buat wrong statement pasal kes anak dia ni. Dan pada aku polis lebih tahu apa yg drang akan buat. Cuma cakap2 dalam kes2 macam ni slalu la kita dgr dan termasuk la aku sendri suka nak melihat perkembangan kes ni dari sudut yg lebih logik.

Ok, tuk pengetahuan korang, jenayah terancang ni adalah satu konsep jenayah yg dah dilihat dari smua sudut. Dari sudut memulakan jenayah sampai la kepada ending or peek or kesudahan pada jenayah yg dibuat. Slalunya jenis jenayah mcm ni, dia jenis bermotif dan jenis psiko ni dia jenis nak buktikan sesuatu dan kadang2 tuk kepuasan diri ja. Jenis jenayah psiko slalu jarang berlaku kat malaisi ni. Mcm kes Jack The Ripper kat UK dlu, dia jadi perogol bersiri dan jadi legend sampai hari ni. But kat malaisi aku xpernah dgr lagi la melainkan kes mail kerbau yg kuat seks tu.

Jenayah terancang kat malaisi ni byk dipelopori oleh gangster dan dtg dari berbagai kelompok termasuk along dan jenis perompak atau penyamun bodoh. Jarang ada kes jenis mcm ni lagi dan aku rasa ni yg pertama. Culik, dera, bunuh. Mcm dia nak tunjukkan sesuatu. Kita bleh compare dgn kes2 yg sebelum ni. Hilang ja, seminggu jumpa dah jadi mayat. Cek kes sana sini, tgk kene rogol dan bunuh. Yg ni dak, dia hold dan dera budak tu sampai mati. Pelahan2 dia kasi budak tu menderita. Mcm ada dendam or something to somebody.

Entah la, it just pandangan aku ja. Sbb aku dpt rasakan ada sesuatu yg xkene dalam kes ni. Tapi kesian le budak xberdosa tu yg jadi mangsa. But klu telahan aku salah, mmg dah takdir pada budak ni la kan jadi mangsa manusia psiko. Kita perlu berwaspada sbb akan muncul lebih ramai org yg ada penyakit psiko mcm ni pada masa akan datang.

Futher apa yg Dato Musa KPN ckp mmg betul. Jgn smua nak berharap pada polis ja. Tanggungjawab mak ayah nak pastikan anak2 keluar rumah dan balik dgn slamat. Bukan tugas polis. Aku terpanggil nak korang berfikir sesama kata2 dari KPN. Penah dak korang pi karnival ka, shopping complex ka, rumah org kawin ka, ada enoucement org jumpa budak atau mak ayah cari anak hilang. Mmg slalu la kan. Then klu yg jumpa jenis baik ok la, dia bawak pi kaunter pertanyaan. Klu jenis psiko yg suka makan budak mcmmana. Ingat dak beberapa bulan lepas ada kes budak hyper yg hilang kat sogo tu. Sama gak, bila mak ayah duk sibuk shopping, lupa anak2, lepas ja mcm tu. Yg anak2 boring ni mula la buat hal sendri, mrayau xtentu arah. Apa la sangat akal budak 8 tahun. Bagi aiskrim or gula2 habis la kene makan. Jadi aku rasa kita kene lebih berhati2 ketika shopping. No more shooping mcm nak rak pas tu anak hilang xguna la kan lepas tu. Pada aku elok tinggal rumah ja or pakaikan tali kat tangan drang.

Pada penjenayah yg menjenayahkan arwah nurin. Klu ko xdapat balasan kat dunia ni. Akhirat ko xkan lepas punya. Aku berharap sgt polis dpt tangkap penjenayah ni. He's going to be recorded in Malaisi Record as penjenayah paling kejam dimalaisi dan patut dihukum masukkan kayu besbol saiz XL ke smua lubang yg ada kat badan dia. Baru dia tau camna rasa dia.

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

1 comment :

jimmy said...

MEMANG PATUT PUN BRO.KEJAM MCM BINATANG.BINATANG PUN MCM 2.LINDAUCUK