Pages

Sesak nafas rakyat


KAMAL AMIR MENULIS

SEORANG ibu mencangkung di hadapan Pasaraya Jalan Hock Ann, Chow Kit Kuala Lumpur. Matanya berkaca melontarkan pandangan sayu. Setiap warga kota yang mundar-mandir tiada menyapanya.
“Kakak mahu tunggu teksi ke?” saya mengajukan soalan, kerana melihat agak lama dia duduk mencangkung di situ.
“Tidak, akak tengah bingung,” jawabnya dalam nada perlahan.
“Kenapa pula? Kakak tinggal di mana? Mungkin ada masalah?” saya mengajukan soalan dalam bengit bahang Kuala Lumpur begitu menyesakkan oleh asap mobil yang lalu lalang.
“Akak tinggal di Keramat, tengah dok fikir, tadi anak akak minta ayam goreng, anak yang nombor dua teringin buah durian, tadi akak ke pasar ikan, harganya tuhan saja yang tahu. Suami akak bagi lima puluh ringgit buat belanja pasar, apalah yang dapat akak beli dengan wang sejumlah itu, duit simpanan akak ada tiga puluh, kesemuanya lapan puluh ringgit.” Dia diam seketika sambil anak matanya menjeling kepapan tanda pasaraya.
“Kakak datang naik apa?” tanya saya lagi.
“Tadi naik teksi, tambang teksi mahal, nak balik nanti tentu kena bayar sepuluh ringgit, ayam dalam lima belas ringgit, ikan dan sayur tiga puluh ringgit, kalau beli buah durian sepuluh ringgit, habis macam mana akak nak beli beras dan bawang. Ini yang tengah pening akak fikirkan.
“Beginilah kak, ambil lima puluh ringgit dari saya, anggaplah sedekah ikhlas dan belilah apa yang boleh untuk anak dan kirim salam pada suami kakak,” ujar saya sambil berlalu.
Sepanjang memandu kereta menghala ke Bangsar Shoping Centre untuk bertemu saudara Aspan Alias (teman yang tabah mengharungi denai politik negara) fikiran diterpa persoalan, apakah begini nasibnya masyarakat marhaen kesan kenaikan barang yang bagaikan tidak termampu dikawal oleh penguasa dan kerajaan pimpinan Abdullah Ahmad Badawi.
Semasa negara di bawah pimpinan Tun Razak dan Tun Husein Onn dahulu, gaji masyarakat wartawan sekitar lima ratus ringgit sebulan, tapi rasanya jika punya wang sebanyak lima puluh ringgit itu sudah cukup mewah. Harga semangkuk sup kambing di Benteng empat puluh sen, roti canai Harun di Chow Kit hanya dua puluh sen, kopi tarik kedai Yusuf Suria di Jalan Hock Ann baru lima puluh sen.
Tambang bas Seri Jaya dari Perhentian Kelang menghala ke Angkasapuri lima belas sen. Nasi kandar Ibrahim Shah di Selangor Mansion satu ringgit dua puluh sen, cukup mengenyangkan. Malahan boleh kepit tangan kekasih menonton filem Bobby sambil beli kacang dan kauci, duduk di kerusi kelas satu belanjanya tidak sampai lima ringgit.
Itu dulu.....! dulu.....! Era Dr. Mahathir pun tidak banyak bezanya. Belanja tiga ringgit boleh beli ayam kentucky “it’s finger lickin’ good.” Bawa lima puluh ringgit boleh beli ikan, sayur, udang, ayam dan tempe....
Hairannya hari ini wang di tangan kalau sekadar satu ratus ringgit ke pasaraya tidak cukup berbelanja untuk satu minggu (masyaAllah). Sebut apa sahaja barang keperluan, segala-galanya naik mendadak.
Menurut saudara L.Mankadir Shamsi bekas wartawan dan pernah menjadi pelakon filem “Man Laksa” terkadang dirinya merasa pelik dan cukup pelik. Untuk tidak lagi menjadi warga kota dia membuka kedai runcit di Bentong Pahang. Semasa menteri mengumumkan harga siling barangan terkawal seperti tepung, dia diterpa persoalan apakah menteri tersebut tahu dan faham tentang apa yang dicakapkan.
“You tau, menteri kata harga siling dan harga runcit tepung satu ringgit tiga puluh lima sen sekilo. Sedangkan harga dari pembekal sahaja sudah RM 1.30. Mana mungkin pekedai boleh menjual dengan harga yang ditetapkan oleh pak menteri. Ini betul-betul baghal punya menteriiii...” gerutunya.
“Yang Pak Lah pun satu hal, siang malam minta supaya pekedai jangan naikkan harga barang, tahu ke dia harga ini semua naik melambung kerana dasar Pak Lah sendiri yang menaikkan harga minyak. Bila minyak naik semua naik. Gajahpun kalau naik minyak habis bercempera kebun pisang dikerjakan.
“Pak Lah ni tahu buat kerja ke? Jangan asyik nak bagi syarahan itu ini sahaja, fikirkan cara terbaik dan saya lihat kalau minyak turun tentulah barangan akan turun. Ini tidak, dulu saya isi kereta Kancil cukup tiga puluh ringgit penuh tangki tapi sekarang kena lapan puluh, apa punya Perdana Menteri ...” gerutu Man Kadir lagi.
Lantaran itu teringat tulisan Sayuti Omar yang mempersoalkan kenapa rakyat mahu menurunkan Abdullah Ahmad Badawi dan siapa harus digantikan. Malahan dalam tulisannya lewat bicara “sesama kita” saudara Sayuti bertanya apakah kesalahan besar yang dilakukan oleh Pak Lah hingga memaksa dia segera diturunkan.
Sewaktu menunggu kedatangan saudara Aspan Alias sambil menghirup secangkir kopi di warung Dome, Pasaraya Bangsar terlihat kelibat seorang isteri mentori turun dari sebuah kereta mewah diiringi pengawal peribadi. Hebat cukup menghebatkan. Dalam tempoh tidak sampai setengah jam sudah kembali ke kereta menjinjing barangan serba mewah.
“Tu tengok isteri menteri kita, alahai cukup bergaya, berbelanja sakan bagai nak rak.” Tiba-tiba Aspan menyapa sambil menghulur salam. “Tu hah tengok tu, ada tiga buah mobil mewah jenama Brabus, sebuah mobil pasti harganya mencocah hampir satu juta ringgit. Itu semua milik anak buah budak-budak tingkat empat,” sambungnya.
“Apa maksud saudara?” saya bertanya sambil menyambut salamnya.
“Yang isteri mentori sibuk bergayo, shopping bagai nak rak, tahu ke dio rakyat di Pilah tengah sosak mencari belanja untuk bayar yuran dan biaya buku anak sekolah. Dan tu hah yang pakai kereta mewah Brabus, semua tu kekawan Perwira Mat Lela Gila seperti yang engkau tulis minggu lalu tu lah.
“Macam mana boleh jadi begitu ya?” tanya saya lagi.
“Jangan politik, zaman Pak Lah semua boleh jadi, budak baru berusia dua puluh lima tahun dah boleh pakai Brabus, harganya dokek satu juta. Kau tengok barang kemas isteri mentori tu, dari hujung kaki sampai ke telinganya dihias barang kemas ratusan ribu. Semuo tu ado insuran, kalau nampak mat rompit losappp. Itulah hebatnya. Macam mana mereka boleh kumpul wang sebegitu banyak jangan tanya, nanti kau kena pecat dari jadi ahli Umno. Ini era Islam Hadhari....” ujarnya lagi.
“Tadi Datuk Shafie Afdal menteri hal ehwal pengguna minta CEO pasaraya Tesco agar memastikan harga di pasaraya tersebut sentiasa terkawal dan tidak dinaikkan secara sembrono. Apa pandangan you Pan?” saya melontarkan pertanyaan kepadanya.
“Itu lagi hampeh, Tesco tu ada di Pilah ke? Ada di Cheruk Tok Kun , Ada di Gua Musang, Kudat, Baling, Simpang Renggam, Sarikei atau mana-mana kawasan pendalaman? Apa punyo mentori? Apakah dia cuma jaga orang Kuala Lumpur dan bandar-bandar besar saja kah? Isunya bukan soal harga di pasaraya, tapi kawalan di kedai-kedai runcit. Para pekedai terpaksa menaikkan harga barang kerana kos pengangkutan sudah melambung. Selagi harga minyak naik dan terus naik selagi itulah rakyat akan dicengkam penderitaan,” tegasnya sambil memesan secawan teh tarik.
“Bagaimana pandangan you tentang kes perbicaraan Altantuya?” saya cuba memancing.
“Hei brother, cakap siang pandang-pandang, cakap malam dongar-dongar. Ini kes bosar. Tapi zaman Pak Lah semua boleh runding. You jangan cakap I bagi tahu... inilah akibatnya kalau pemimpin itu korup, kaki rasuah, menyamun dan merompak harta rakyat, macam-macam bencana boleh menimpa negara.
“Maksud you ada kong kali kong dalam kes Altantuya?
“Jangan tanya den, itu kena tanya AG Tan Sri Ghani Patail, den cumo tengok karenah orang politik yang dah jadi mentori, jauh bezanya dengan menteri dulu-dulu. Mentori hari ini asyik mengaut dan mengumpul harta. Rasuah tak usah cakaplah.... selagi boleh sebat mereka sebat. Berbeza dengan zaman Tengku Razaleigh Hamzah jadi menteri kewangan dahulu, kaum kerabat Tengku tidak berpeluang nak sebat projek juta-juta. Tengku tak bagi.
“Masa zaman Tengku Razaleigh dahulu beliau tidak kebas duit rakyat, masa mengasaskan Petronas dulu ada juga agen-agen orang Inggeris datang melobi untuk memberi rasuah kepadanya, tapi semua melopong kena tolak bulat-bulat. Sebab itu dia teruk kena fitnah sebab Tengku Razaleigh tidak termasuk dalam kumpulan yang melakukan rasuah,” jelasnya sambil menghirup teh tarik yang masih berasap.
“Maksud kau Tengku Razaleigh tidak mengamalkan rasuah atau kroni?
“Usahkan kroni, nak dapek projek dari Tengku kalau tidak betul-betul lebur. Tengku Razaleigh tidak mengamalkan rasuah sebab dia sendiri dah kayoooo! Pergi siasat tanah tempat bangunan Umno yang tersergam itu asalnya milik siapo? Tanah untuk tapak Pernas sapo yang punya? Tengku tidak kebas tapi dia menghulur. Fikir-fikirkanlah......” tambahnya lagi.
“Bagaimana pandangan you antara Ku Li dan Pak Lah?” saya cuba mengumpan.
“Jauh....satu pemimpin Islam yang menjadikan Islam sebagai way of life, yang satu baru nak cipta Islam baru Islam Hadhari. Satu banyak memberi dari menerima yang satu lagi kebas sana sini untuk kaum kerabat. Ahhhh mari kita sembang cerita Altantuya lagi seronok. Nak cerita pasal Pak Lah bertambah sosak nafas den.....” ujarnya.

kuchalana

Only Those Who Risk Going Far Can Possibly Find Out How Far They Can Go

No comments :